Música

Deu dies de música i cinema

El festival In-Edit celebra vint anys amb documentals sobre Sinéad O’Connor, Omara Portuondo i Els Surfing Sirles

‘No callarem’ examina els casos dels divuit rapers amb penes de presó a l’Estat espanyol

Més de cinquanta documentals desfilaran des d’aquest pròxim dijous i fins al 6 de novembre per les pantalles de l’In-Edit, un festival que, l’any 2003, va saber olorar abans que ningú l’auge del documental musical a escala mundial i que, ara, en la seva 20a edició, celebra haver fet perviure en les pantalles de la ciutat aquella esbojarrada idea dels barcelonins Alberto Pascual i Uri Altell. “El sector del documental musical, com tants altres, viu moments difícils”, advertia Toni L. Querol, màxim responsable de l’equip artístic de l’In-Edit, en la presentació fa unes setmanes del festival. “Però, malgrat hi hagi menys producció, no hi ha rebaixes en la qualitat.”

Les projeccions –tant de “superproduccions” com de “treballs de formigueta amb rodatges de guerrilla fets amb una tauleta”, assenyalava Querol– es realitzaran en tres sales dels Multicines Aribau i alternaran treballs fets amb grans recursos com Sinéad O’Connor: Nothing Compares, en què s’explica no únicament la infància traumàtica de la cantant irlandesa sinó com la indústria musical pot fulminar una estrella indisposada a passar per l’adreçador, amb produccions més modestes però que, no obstant, expliquen històries tan necessàries de ser explicades com la de No Callarem, que examina els casos de Valtònyc, Pablo Hasél, Elgio de La Insurgencia i altres dels divuit rapers condemnats a penes de presó a l’Estat espanyol.

Documentals, també, sobre l’home que va instaurar la mà cornuda en el món del metal (Dio: Dreamers Never Die), Omara Portuondo –a qui s’espera de visita al festival– en el 25è aniversari de Buena Vista Social Club, les mil i una interpretacions que s’han fet de la cançó Hallellujah de Leonard Cohen i els dos concerts que, l’any 1970, Creedence Clearwater Revival van fer al londinenc Royal Albert Hall i presència, en paral·lel, de cintes que reivindiquen petits però brillants capítols de la història musical barcelonina: Lulu Martorell reconstrueix la història del grup de garatge Els Surfing Sirles (2006-2013) per via de vídeos privats, entrevistes i arrauxats concerts del grup de Martí Sales i els germans Caballero; We Love Rocksound enalteix el paper que, durant dotze anys, i fins a ser demolida per la reordenació urbanística del Poblenou, va jugar aquesta sala per al rock underground de Barcelona; i Studio 54: Nada que ver con lo demás revifa la història d’aquesta macrodiscoteca del Paral·lel que, als anys 80 del segle passat, va arribar a rebre concerts d’Iggy Pop, Tina Turner, Duran Duran i Depeche Mode.

En la secció internacional d’In-Edit hi competiran films com Anonymous Club (un recull dels dilemes existencials de l’australiana Courtney Barnett), I Get Knocked Down (al voltant de l’excantant dels efímers Chumbawamba) o Licht: Stochkausen’s Legacy (sobre la primera representació integral del colossal cicle operístic del compositor alemany) i, en la nacional, Sintiéndolo mucho (resum del seguiment que, durant tretze anys, Fernando León de Aranoa, director d’El buen patrón i Los lunes al sol, va fer a Joaquín Sabina), Tequila: Sexo, Drogas y Rock & Roll (la història del quintet liderat pels argentins Ariel Rot i Alejandro Estivel narrada per la germana del primer, l’actriu Cecilia Roth) o El Káiser de la Atlántida, en què s’explica com, l’any 1943, dos músics van escriure al camp de concentració de Terezin una òpera com a befa de Hitler.

Hi haurà també, en aquests deu dies, pel·lícules sobre Coque Malla,Can, King Crimson, Thelonious Monk, l’italo disco, Ennio Morricone i Violeta Parra, així com també la recuperació, amb motiu del vintè aniversari del festival, de cintes que ja són clàssics del gènere com 20 Feet From Stardom, Anvil: The Story of Anvil i Jazz on a Summer’s Day. Julien Temple, històric director de documentals musicals, i el músic Matthew Herbert, entre d’altres, formen part del jurat internacional i el músic i el productor de Castelldefels Alizzz ho fa del nacional.

LA XIFRA

54
títols
es podran veure als Multicines Aribau entre el 27 d’octubre i el 6 de novembre


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona