Música

opinió

Triangle d’aparicions

Rocío Márquez és una artista polifacètica. La cantant de Huelva ha participat en bandes sonores de pel·lícules amb ressò comercial i acaba de publicar un disc amb cançons de Falla, Albéniz i Granados. Tanmateix, la seva irrupció a l’Auditori de Girona, dissabte passat, no seguia aquests barems, sinó una línia exploratòria de flamenc contemporani, en col·laboració amb Bronquio, àlies de Santiago Gonzalo, productor de música electrònica de Jerez de la Frontera. El duo andalús venia a presentar Tercer cielo , el disc que van llançar al maig. L’actuació va durar poc més d’una hora i estava dissenyada com un recital escenificat, i no com un concert: els músics no van parlar amb el públic en cap moment, i tampoc feien pauses entre els temes per aplaudiments, tot i que els espectadors van dispensar-ne molts.

L’espai escènic consistia en un triangle marcat a terra, emmarcat amb dos telons blancs. Propiciava jocs de clarobscurs i aparicions teatralitzades de la cantaora (i bailaora ocasional), qui va entrar arrossegant-se reptilianament amb el tema que obre l’àlbum, Paraíso. Cuántos cuerpos para venir, pautat per atmosferes denses i ominoses a l’estil de la israeliana Meira Asher. Tot seguit, l’artista de Huelva va ballar amb l’ombra projectada, fent moviments fantasmagòrics amb les cortines, i va aparèixer espectralment com si fos la verge de Guadalupe. Com altres propostes avantguardistes del postflamenc, com ara El Niño de Elche, el caràcter processional i ultraterrenal coronen l’estètica del duet.

Sempre amb un somriure joiós, Rocío aprofitava les sortides i entrades de l’escenari per canviar-se d’indumentària, cobrint-se la cara amb els propis cabells, tocant la pandereta i pujant a la taula de DJ del seu company Bronquio. Aquest domina tots els rangs de l’electrònica, del techno al jungle i al drum and bass, i era qui de tota la sala més gaudia de les seves programacions, ballant sempre que podia. El duet recorda, en certs moments, el trip hop britànic de Lamb i M.IA., sobretot per la calidesa de la veu, límpida i gràcil. El cel trilateral era també d’alliberament autocreatiu, com reivindica la cantant en Droga cara, quan crida que es parirà ella mateixa. Per això, la cloenda va ser amb càntics a la llibertat com La Marca, repetida a cappella com a propina per al públic extasiat. Va ser un viatge místic a l’atemporalitat, però han quedat, això sí, les ganes de ballar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA