Música

Crítica

música

La primera mirada

Va ser el cineasta grec Theo Angelopoulos (1935-2012) que, en la seva còsmica pel·lícula La mirada d’Ulisses (1995), va posar en valor el bell concepte de la primera mirada. Òbviament, allà es referia a la primera mirada dels germans Manaki, que van ser pioners a filmar les primeres imatges del cinema hel·lè. Alguna cosa semblant al viscut, a la fi de la pel·lícula, pel protagonista el director de cinema A. li va passar al cronista quan va sonar el darrer acord de la no menys còsmica Missa solemnis (1824) de Ludwig van Beethoven (1770-1827). Per què? S’acabava d’assolir el miracle de l’irracional en haver estat convidats a escoltar, a través de l’esmentat concepte de primera mirada, una versió sàvia, bellament construïda, rica de colors instrumentals i vocals apareguts de l’art dels membres de l’orquestra dels Champs Élysées i de l’estratosfèric cor del Collegium Vocale Gent. Dirigits per un enfebradíssim Philippe Herreweghe, que va haver de fer algunes petites pauses entre moviments, va ser capaç d’assolir l’objectiu principal de l’esmentada obra explicitat pel mateix compositor a Andreas Streicher en una carta del 1824: “Despertar i fer duradors els sentiments religiosos tant entre els cantants com entre els oients.”

A partir d’aquí, òbviament, ens podem quedar en una esfera, anomenem-la superficial, en referència a qüestions sobre la dificultat d’interpretació d’una obra extrema que, com és sabut, va sorgir d’estats de veritable arravatament místic exposats per un dels primers biògrafs del músic de Bonn, Anton Schindler, que explica que, a l’habitació on es componia l’obra, el compositor cantava i cridava com un boig posseït. Un trasllat a aquest estat va ser el que es va viure, malgrat les reticències que qui signa aquestes línies tenia en haver-la escoltat a Paris, el 2011, pel mateix Herreweghe en una nit més que anodina. Res d’anodí vam viure al Palau, i en finalitzar es corroborava la mateixa necessitat hermenèutica exposada per Angelopoulos per comprendre l’esmentat film amb una sentència platònica del diàleg Alcibíades: “Si l’ànima s’ha de conèixer a si mateixa, ha d’observar l’ànima.” Beethoven, al manuscrit autògraf, va escriure alguna cosa semblant: “Des del cor! Es pot trobar el camí cap al cor.” I a fe de Déu que ho sap i coneix Herreweghe. La primera mirada.

‘Missa solemnis’, opus 123, de Beethoven
Intèrprets: Eleanor Lyons (soprano), Eva Zaïzick (contralt), Ilker Arcayürek (tenor), Hanno Müller-Brachmann (baix baríton). Collegium Vocale Gent. Orchestre des Champs Élysées. Direcció: Philippe Herreweghe.
Palau de la Música, 21 desembre


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Josep Maria Sebastian: “Tots els crims són de proximitat... per a algú segur”

campdevànol
música

La cantant kurda Aynur Dogan encapçala el FIMPT de Vilanova i la Geltrú

vilanova i la geltrú
MÚSICA

La periodista empordanesa Georgina Arnau debuta en la música com Genna amb ‘El pacte’

castelló d'E.
art

El ‘Bestiari’ de Carlos Casas porta a Venècia sons i imatges d’onze parcs naturals catalans

venècia
Crítica

Quant n’hem d’aprendre!

música

Cala Vento guanya amb ‘Casa Linda’ els Premis Min al millor disc de rock i al millor disc de l’any

torroella / figueres
guardó

Raimon rebrà el Premi Prat de la Riba 2024 de l'IEC la diada de Sant Jordi

barcelona
Cultura

Mor Feliu Trujillo, prestigiós ceramista artístic d’Esparreguera

TEATRE

Gorina trasllada a ‘Ifigènia’ el dolor de totes les dones sacrificades

BARCELONA