Cultura

Crítica

teatre

Com abraçar una cria de pardal amb les mans

  • VÍDEO: Teaser d'Hedda Gabler, dirigit per Àlex Rigola.

L’experiència que proposa Àlex Rigola dins de la seva caixa és similar a la de subjectar amb les mans una cria de pardal caiguda del niu: no es vol pressionar massa per no ferir-lo, però tampoc es pot deixar massa lliure perquè s’escaparia i no se’l podria alimentar. Probablement, la Sònia de L’oncle Vània era més pardal que no pas aquesta complicada Hedda Gabler, que té més alè de corb. Però la sensació de trencar les ales per part del públic (si sona un mòbil, si s’estossega, si es remou massa al banc) és la mateixa.

Rigola destil·la la trama en els intèrprets que passen a aportar el nom al personatge. Per això, la Hedda és Nausicaa, per exemple. Les relacions són les mateixes. Però es construeix des d’un ordit molt despullat: els actors no surten pràcticament d’escena; senten també el que Ibsen els pretenia amagar. Ara, s’escapen mirant al personatge que escolta, com provant de desconèixer els secrets que es revelen.

La manipulació de l’òrfena de militar és tòxica. Ella mateixa s’inocula el verí, decidida a matar la seva joventut, a enterrar el Romanticisme i assumir el tedi de la societat establerta. La seva antagònica, l’heroïna, és la Miranda, valenta, voluntariosa, però sense sort; sempre com una segona opció que resultarà la bona. Ho pot provar en Pol (l’estudiant brillant alcohòlic que revoluciona amb una tesi que pretén millorar èticament la societat) i ho coneixerà, probablement, més tard en Joan (el voluntariós marit que aspira a aconseguir plaça a la universitat). La Nausicaa, quan perd el control surt de l’escena. L’ocell malferit s’escapa per morir. Tràgic destí que remou el públic.

Hedda Gabler
Dramatúrgia i direcció: Àlex Rigola
Intèrprets: Nausicaa Bonnín, Pol López, Miranda Gas, Marc Rodríguez, Joan Solé
Dijous 29 de desembre (fins al 29 de gener), al Lliure de Gràcia


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Crònica

Passat i present de Depeche Mode i Sparks

Barcelona
Arquitectura
El trencadís, distintiu del modernisme català

Gaudí, quina trencadissa!

barcelona

L’ADAC premia Michel i El Foment en un acte ple de crides a la defensa activa de la llengua

girona
Arquitectura

La casa ‘PIN8’ de Forallac, Premi Arquitectura 2023

Girona

Joan Manuel Serrat, premi Nacional de Cultura

barcelona

Lloret estrenarà al juliol la ruta dels escenaris de ‘La casa del dragón’

Lloret de mar

HeartBreak Hotel bategarà a Sants aquest setembre

BARCELONA
Crònica

‘Per sempre, Joy Division’

Barcelona
Art
Novetats a les joies medievals catalanes

Caín entra a l’absis de Taüll

barcelona