Cultura

L’aeròdrom 318 de la Tallada d’Empordà, declarat BCIL

Aquesta instal·lació de la Guerra Civil, que data del 1938, és un conjunt patrimonial de gran valor històric i etnològic

El Consell Comarcal del Baix Empordà ha aprovat la declaració de bé cultural d’interès local (BCIL) per al conjunt patrimonial de l’aeròdrom 318 de Canet de la Tallada, al terme municipal de la Tallada d’Empordà, que hauria entrat en ús el 1938, durant la Guerra Civil espanyola. Aquesta aprovació permetrà protegir el conjunt patrimonial, que té un valor històric, arquitectònic i etnològic elevat. Un patrimoni que pren més valor quan s’ajunten totes les peces i es veu el conjunt en la seva totalitat.

L’aeròdrom 318 hauria entrat en servei durant el 1938, però no es té clara la data exacta. La zona que es va escollir i que es va requisar va ser entre la Tallada i Ullà i la carretera de Verges, al marge esquerre del riu ter, al pla d’Ullà. Aquest espai, que eren camps, hauria fet una superfície de 200 hectàrees. El mas d’en Mach va passar a ser la instal·lació principal i va funcionar com a quarter general, espai per als oficials i soldats que estaven destinats a aquesta instal·lació.

Els treballs

En el treball L’aeròdrom republicà 318. Records de la Guerra Civil a la Tallada d’Empordà s’explica que per construir el camp es van reclutar treballadors dels pobles veïns i es van obrir dues pistes, una amb orientació nord-sud i l’altra, est-oest, amb 1.500 metres de llargada i 300 m d’amplada; es va habilitar un camí d’accés, una garita de sentinella a l’entrada del recinte, dos edificis auxiliars, una caseta i una barraca per controlar els vols, aparcaments de formigó en forma de T per als aparells, un gran refugi antiaeri per a 150 persones prop del lloc de comandament, i cinc refugis subterranis més petits repartits per la zona oest. També s’hi van disposar vehicles de servei. De moltes d’aquestes construccions encara es conserven vestigis. Amb la fi de la guerra civil, es van anar retornant els terrenys als propietaris i de nou tot va quedar cobert de camps de conreu. Als anys 40, però, l’exèrcit de l’aire va fer un inventari de tots els camps d’aviació considerats útils i encara s’hi esmentava el de Canet.

LA DATA

1938
No queda clar
en quin moment va entrar en ús l’aeroport 218, però es creu que seria al llarg d’aquest any.

LA XIFRA

1.500
metres
de allargada tenien les dues pistes i uns 300 metre d’amplada, amb un refugi per a 150 persones.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

MÚSICA

El Primavera Sound perd un 15% de públic al Fòrum, sobretot estranger

BARCELONA
TROBADA

La Federació d’Ateneus insta a rejovenir les entitats

L’Inundart de Girona consolida la seva aposta per l’art sensorial

Girona
Arquitectura
El trencadís, distintiu del modernisme català

Gaudí, quina trencadissa!

barcelona
Crònica

Passat i present de Depeche Mode i Sparks

Barcelona

L’ADAC premia Michel i El Foment en un acte ple de crides a la defensa activa de la llengua

girona
Arquitectura

La casa ‘PIN8’ de Forallac, Premi Arquitectura 2023

Girona

Joan Manuel Serrat, premi Nacional de Cultura

barcelona

Lloret estrenarà al juliol la ruta dels escenaris de ‘La casa del dragón’

Lloret de mar