Cinema

KRISTOFFER BORGLI

DIRECTOR DE CINEMA

“Hi ha una pressió molt gran per destacar”

El cineasta noruec estrena avui ‘Sick of myself’, una comèdia negra protagonitzada per una dona i un home obsessionats a destacar

HUMOR I FOSCOR
Kristoffer Borgli va estrenar al Festival de Canes Sick of myself, una aportació molt personal a un tema que li interessa: els personatges foscos que habiten el cinema, i que reflecteixen, d’alguna manera, “els racons més foscos del nostre cervell”. Hi afegeix, però, una mica d’humor negre.

Kristoffer Borgli (Oslo, 1985) planteja a la comèdia negra Sick of myself una reflexió sobre l’obsessió per la imatge i la necessitat de destacar en la societat actual. El film arriba avui a les pantalles (també doblat en català) després de passar per Un Certain Regard de Canes i guanyar dos premis a Valladolid.

D’on sorgeix aquest projecte?
Té a veure amb l’època i la cultura en què jo visc. Sorgeix de l’observació i la reflexió sobre on ens movem com a cultura i què significa viure en una societat privilegiada, sobre la complexitat psicològica dels nostres problemes, que no tenen a veure amb el menjar o un refugi on viure, sinó amb el reconeixement, amb desitjos molt abstractes. Intentava entendre com funciona aquesta economia al voltant de la identitat i les víctimes que provoca. Tot plegat em va donar unes idees interessants per a una comèdia sobre una noia que viu a Oslo i té desitjos de convertir-se en quelcom terrorífic, tot destruint la seva aparença física, tan sols per obtenir un tros del pastís de la fama.
Els dos protagonistes lluiten per ser el centre d’atenció. No és el mateix que passa a gran escala a la nostra societat?
Es dona per fet que qualsevol persona vol ser el personatge principal de la seva vida. No crec que això sigui nou. El que és nou és la pressió de tenir alguna cosa a dir. Però molta gent no té res a dir. Hi ha una pressió molt gran per destacar. I sovint amb aquesta lluita hi ha una pèrdua de l’autenticitat.
Podem dir que aquesta lluita d’egos de la parella és, a petita escala, semblant a la que es produeix a les xarxes socials?
Sí, hi ha un instint natural que probablement tenim a dintre des de fa segles i ens ajuda, de voler ser valorats dins de la nostra comunitat. Quan projectes la teva comunitat a l’escala d’internet, entres en un grup tan gran, amb tanta competència, que esdevé molt difícil abordar aquest desig. Hi ha molts camins per trobar una solució als teus desitjos. El film mostra el cas d’una persona que troba una manera de ser reconeguda destruint el seu cos. La malaltia esdevé una oportunitat per a ella. Jo crec que en el fons el que ella vol és captar la mirada de la seva parella, que és un artista. Vol esdevenir la model de l’obra artística del seu home, vol ser vista com un objecte d’art. Hi ha una analogia amb el desig de ser algú en la nostra cultura, sortir als mitjans.
És difícil escriure i dirigir una història amb protagonistes antipàtics?
Disfruto creant personatges odiosos. M’agrada explorar el costat més fosc de la humanitat a la ficció. No trobo que les bones persones tinguin gaire interès davant la càmera. Al contrari, m’interessa el personatge Travis Bickle que interpreta Robert De Niro a Taxi driver, el Daniel Plainview de Daniel Day-Lewis a Pous d’ambició... És com si donessin sortida i expressessin els racons més foscos del nostre cervell, com si fossin un artefacte terapèutic. Per alguna raó, hi ha menys caràcters femenins com aquests i volia contribuir a omplir aquest buit. I no volia per res que fos una cosa ensucrada, volia un personatge dur, real, lleig... justament perquè el respecto.
M’ha fet pensar en ‘L’home elefant’. Tenia al cap aquella pel·lícula o alguna altra que parli de monstres que s’exhibeixen públicament?
Sí, vaig veure L’home elefant quan era adolescent i em va impactar molt visualment, la imatge de la seva cara em despertava una gran emoció. El tema de la deformitat física em sembla interessant des del punt de vista artístic. També vaig llegir la novel·la gràfica Agujero negro (Black hole) quan era adolescent i em va impactar molt. És un món que no vull intentar expressar amb paraules, sinó amb imatges. I no puc explicar exactament per què em commou, però és un dels primers elements que em van portar a fer Sick of myself.
Hi ha algunes notes d’humor, com l’escena del funeral. Les demanava la història, que és en general força fosca?
Vaig plantejar inicialment aquest projecte com una comèdia negra, dramàtica i terrorífica. Això és el que tenia al cap, un tipus de comèdia com les que a mi m’agraden. M’agrada que hi hagi coses incòmodes com les d’aquesta pel·lícula, en què constantment et preguntes si està bé riure-te’n.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SANT JORDI

L’esmorzar de la Generalitat a Girona recorda Montserrat Vayreda

girona
sant jordi 2024

“Hi ha moltes ganes de diada”

barcelona
BLANES

La diada de Sant Jordi comença amb l’Esmorzar Literari

BLANES
música

Malson Atmosfèric arriba a un final d’etapa per Sant Jordi amb ‘Si t’enyoro’

girona
cultura

Reivindica el llegat del poeta Gerard Vergés

Tortosa
LLIBRES

Neus Penalba desvela les fonts culturals europees de Rodoreda

Barcelona
SANT JORDI 2024

Biblioteques vives i imprescindibles

Barcelona

Byron: boig, dolent i perillós

Barcelona
Barcelona

David Walliams, supervendes de literatura juvenil i pregoner

Barcelona