Cinema

Crítica

cinema

El turment d’un pedòfil

Des de Safari, que mostra els jocs cruels de cacera d’uns austríacs en un complex turístic africà, feia sis anys que Ulrich Seidl no dirigia cap pel·lícula amb què desplegar la seva mirada nihilista a través dels malestars generats per la suposada Europa del benestar. Un cinema que vol incomodar, exemplificat amb la trilogia Paradís, en què, tenint presents els títols respectius, no hi ha ni Amor, ni Fe, ni Esperança.

El cas és que Seidl ha tornat amb dues pel·lícules que, de fet, havien de ser-ne una de sola. D’aquí que Rimini i Sparta conformin un díptic amb dos germans austríacs amb un pare en un geriàtric que, en la demència senil, canta himnes nazis: una de les maneres amb què el cineasta fa memòria d’allò que el seu país ha seguit covant tot amagant-ho. La primera s’ocupa d’un cantant melòdic que, en la seva decadència, sobreviu actuant en hotels de Rimini (molt diferent a l’evocada o inventada per Fellini) i prostituint-se amb dones grans que formen part del seu públic de turistes alemanys i austríacs jubilats. La segona està protagonitzada pel germà del cantant, Erwan, que, després de trencar amb una dona havent mostrat el seu desinterès sexual per ella, se’n va a un poble de la Transilvània on crea una mena de comunitat amb nens a qui ensenya la pràctica del judo: un món viril regit per una disciplina espartana i un capteniment feixista.

El cas és que Erwan és un pedòfil turmentat. I que hi ha aspectes ambigus, si no perversos, a Sparta. Creant una certa empatia amb el pedòfil a través del seu turment, Seidl tendeix a culpabilitzar els pares romanesos de l’abandó dels seus fills: no hi ha una certa mirada racista en un film que potser vol parlar del feixisme i la xenofòbia arrelats i renovats? Representa l’abús de l’Europa rica vers la pobra? Resulta que pesen les acusacions que Seidl va usar nens per realitzar un film sobre un pedòfil sense que els pares tinguessin coneixement del tema. Mai no hi ha res net en el món de Seidl.

Sparta
Director: Ulrich Seidl
Àustria, 2022


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

FIGUERES

El Festival de Jazz de Figueres torna després de dos anys amb una nova direcció

figueres
música

El FEMJazz! tornarà a tenir la Draga com a escenari principal en la 30a edició

banyoles
Cinema

Cate Blanchett rebrà un Premi Donostia al Festival de Sant Sebastià

Sant Sebastià
ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS

Un renovat Aplec de la Salut reviu la llegenda de la pesta

SABADELL
TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona