Art

Mirador

El llegat de Navarro Vives

La vida de Navarro Vives, mort als 91 anys, mereix un relat a l’altura, que resta pendent. La seva obra demana una recuperació atenta per tal que, més enllà dels avatars de la recepció crítica, puguem apreciar-la en la seva singularitat i la seva qualitat. Fa uns mesos, el Museu Nacional d’Art de Catalunya incorporava tres peces importants de l’artista per a la col·lecció d’art contemporani històric que el museu està construint de manera pacient però continuada i que, en un futur proper, permetrà renovar el relat de l’art català de la segona meitat del segle XX i mostrar-lo en la seva esplendor.

D’origen humil, la consolidació de Navarro Vives com a pintor era tan irremeiable com meritòria: es va deure a unes aptituds brillants i un treball acarnissat, d’un fervor apassionat. Format primer com a artesà daurador, el gir va arribar amb una beca que li va permetre estudiar a l’École des Beaux Arts i l’Académie de la Grande Chaumière a París el 1957. Posteriorment va fer una estada de dos anys a Londres, a la Saint Martin’s School of Art. Quan torna a Catalunya, el 1964, era un altre home i un nou artista, disposat a submergir-se en el repte de la pintura com a territori d’experimentació formal i lírica. Després d’una breu etapa inicial informalista amb una original sèrie de portes en relleu, a final dels seixanta Navarro Vives es va aproximar a l’art òptic, del qual va ser un dels pioners en l’àmbit català, malgrat no encaixar mai del tot en els cenacles de l’avantguarda barcelonina. La seva era una abstracció basada en la serialitat i en la modulació de volums i relleus a partir d’unitats tridimensionals com petites esferes o objectes metàl·lics quadrangulars. Va preferir les composicions en un blanc perfecte, d’una netedat platònica. Es tractava d’un treball que, certament, encaixava amb l’estètica d’un món nou, el del futurisme dels plàstics i la hipertecnologia dels anys seixanta i setanta, però que també tenia una dimensió poètica i de refinament, que convidava a la meditació.

A la dècada dels setanta, Navarro Vives va elaborar una abstracció molt particular basada en la repetició de mòduls puntillistes realitzats amb estris inventats per l’artista. Són obres molt interessants, que se situen en paral·lel amb altres recerques analítiques i minimalistes del moment però que ell formula de manera molt personal, on es veu que no vol perdre l’alè poètic. Aquesta naturalesa contemplativa i serena, que es mou entre la simplicitat d’allò concret, d’allò real, i l’evocació de silencis suggeridors i espais sublims, es va anar confirmant al llarg de la seva trajectòria, més enllà de la successió d’etapes que en ell va respondre no a cap vel·leitat comercial sinó a una genuïna necessitat d’explorar les diferents possibilitats que li oferia la pintura, des d’un realisme metafísic a un joiós magicisme dionisíac final.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL