Arts escèniques

Esborrar l’escenari com a metàfora de l’Alzheimer

Les escenografies juguen a les desaparicions per a definir l’efecte de la malaltia

Dau al Sec, La Gleva i la Sala Beckett tenen obres en cartell

A Ope­ració A.V.I. (premi Fira Tite­lles de Lleida, 2004), de Farrés Brot­hers, un avi anava per­dent la memòria i, fruit d’això, els per­so­nat­ges dels con­tes ana­ven des­a­pa­rei­xent. És un espec­ta­cle de tite­lles per a cana­lla en què, sense pro­nun­ciar-ne el nom, la malal­tia plana per sobre. La pre­o­cu­pació per la pèrdua de memòria, quan encara no es diagnos­ti­cava l’Alz­hei­mer o qual­se­vol altra malal­tia d’avui, és cons­tant per a un tipus d’acti­vi­tat artística efímera per natu­ra­lesa. El pas per un espec­ta­cle queda imprès, això sí, en la memòria.

Enguany, sem­bla haver tin­gut un major pes que en altres tem­po­ra­des. El pare , inter­pre­tat al Romea durant prop de tres mesos, és, pro­ba­ble­ment, el mun­tatge que millor capi­ta­litza la sen­sació d’incer­tesa de la malal­tia, amb un pis que es va bui­dant i per­so­nat­ges que cada cop es reco­nei­xen menys. Ara, diri­git per Josep Maria Mes­tres, ha ini­ciat una gira que, com bona part dels mun­tat­ges en què inter­ve­nen pri­me­res espa­ses com ara Josep Maria Pou, Rosa Renom, Victòria Pagès, Josep Julien, Pep Pla i Mireia Illa­mola, es pre­veu àmplia a Cata­lu­nya i a l’Estat espa­nyol.

Ramon, de Mar Mone­gal, és un monòleg apa­rent­ment intrans­cen­dent d’un jove anti­he­roi que gua­nya inten­si­tat quan se cen­tra en els oblits de la mare. Estre­nada el 2019, ha tin­gut una nota­ble repesca sal­tant de l’Atrium a l’Eòlia i, pun­tu­al­ment, al Poli­o­rama, així com en el pro­grama d’actes als cen­tres cívics de Bar­ce­lona Dis­tricte Cul­tu­ral.

Car­te­llera recent

Avui, Búho està en car­tell fins diu­menge a la Sala Beckett. I Dau al Sec pro­grama (fins al 14 de maig) Deserts de la memòria, una peça sen­si­ble i real sobre l’Alz­hei­mer. Per cert, dime­cres, Carme Elias par­ti­ci­parà en una post­funció. A La Gleva (fins diu­menge vinent) , la tra­gi­comèdia Tanzània plan­teja un atzu­cac de qui fa cures al pare, malalt. També aquesta tem­po­rada, han tor­nat Les Anto­ni­e­tes amb un tre­ball sobre la pèrdua de memòria a con­seqüència d’un ictus al Tea­tre Akadèmia: Kiss me love. És una peça que juga amb la comèdia i la música vita­lista en directe. Aire fresc impres­cin­di­ble sobre fets que esbor­ro­nen.

LA XIFRA

69
funcions
es van programar d’‘El pare’ al Teatre Romea, del desembre al febrer. El text de Florian Zeller (de què hi ha un film també) el protagonitza Josep Maria Pou.
46
funcions
s’han fet, com a mínim, de ‘Ramon’ des de la tardor del 2019. A Barcelona, ha fet temporada a Atrium, (21), Eòlia (11), Poliorama (4) i Barcelona Districte Cultural (5).


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia