Música

Barry Palmer

CANTANT, ACTUA DIVENDRES A GIRONA AMB OPUS ONE

“A Mike Oldfield li agradava compondre per a la meva veu”

D’Opus One només sabia al principi que podien tocar la música d’Oldfield d’una manera molt especial

El cantant britànic Barry Palmer té una llarga trajectòria en el món de la música, però és conegut sobretot per haver col·laborat amb Mike Oldfield en el seu disc Discovery (1984), en el qual va posar veu a cançons com ara Poison Arrows, Tricks of the Light i la que dóna títol al disc. Barry Palmer serà la principal veu solista masculina, al costat d’Anna Luna, al concert que oferirà la formació catalana Opus One a l’ Auditori de Girona (20 h), per commemorar el 50è aniversari del disc Tubular Bells, de Mike Oldfield, després d’haver-ho fet al Palau de la Música Catalana. Sota la direcció de Xavier Alern, Opus One dedicarà la primera part a interpretar Tubular Bells amb el màxim rigor i, a la segona part, interpretarà temes de la època més pop d’Oldfield, als anys vuitanta, amb les veus de Palmer i Luna. Parlem amb Barry Palmer (1958).

Quins van ser els seus primers passos en el món de la música?
Vaig començar a cantar al voltant dels 15 anys i poc després ja ho feia amb bandes locals de la meva ciutat natal, Worcester. Després, quan em vaig traslladar a Yorkshire, hi vaig trobar músics més seriosos i va ser llavors quan vaig decidir que volia dedicar-me a la música, tot i que llavors tenia una altra feina estable i poder dedicar-me només a la música em semblava més aviat un somni. Vaig aconseguir un contracte de gravació amb una petita discogràfica i això em va donar l’oportunitat de poder gravar en un estudi adequat. Vaig enviar una cinta a les oficines d’EMI a Londres, en resposta a un anunci que havia sortit a la revista musical Melody Maker, i això em va portar a fer una audició a Alemanya, on em van oferir la feina com a cantant del grup [de rock progressiu] Triumvirat. D’aquella etapa, només em sap greu que mai no vam poder tocar en directe, però el grup va tenir molt d’èxit a Europa i Amèrica.
“I sold my soul to rock and roll/ I never got it back”, cantava en un tema de Triumvirat. Va vendre la seva ànima al rock?
No, mai no vaig vendre la meva ànima al rock, perquè m’encantava cantar i sempre recordava que tot era temporal, tant un gran èxit com un fracàs decebedor! Després d’acabar el meu període amb Triumvirat, vaig començar a escriure la meva pròpia música i, juntament amb Pete Jackson, vam construir un petit estudi de gravació per desenvolupar les nostres idees. Vam compondre prou cançons per a un àlbum i vam enviar les maquetes a unes quantes discogràfiques, i ràpidament ens van oferir un contracte.
Com va conèixer Mike Oldfield i quan de temps vau treballar plegats?
Mike Oldfield estava de gira quan va escoltar Triumvirat a la ràdio. Va preguntar pel cantant i, quan va saber el meu nom, es va posar en contacte amb mi per fer una audició al seu estudi. Vaig volar a Londres i en Mike em va rebre a l’aeroport. Vam anar amb el seu Porsche a un pub prop de casa seva, on tots dos vam beure unes quantes pintes de Guinness! A l’audició ho vaig fer tant bé com vaig poder i ell en va quedar molt satisfet .
És veritat que va rebutjar una proposta seva per cantar a la gira de ‘Crises’?
Va ser uns dies després que em va trucar per oferir-me la gira de Crises però malauradament jo ja havia reservat un estudi per gravar el meu primer disc en solitari. A Mike no li va agradar la meva resposta i em va oferir més diners, però la meva decisió no tenia res a veure amb els diners. Em van dir molt clarament que negar-se a cantar amb Mike significava que no hi hauria una segona oportunitat, però jo havia pres la meva decisió. Òbviament, va tornar a oferir-m’ho una altra vegada i per a mi va ser una gran satisfacció.
Què li va semblar la proposta d’Opus One? Ha participat en altres projectes semblants?
Vaig fer un parell de concerts amb Tubular Tribute abans de la Covid i m’havien parlat d’Opus One, però l’únic que sabia aleshores era que eren músics molt respectats, que eren capaços d’interpretar la música de Mike Oldfield d’una manera molt especial.
La seva és la veu masculina per excel·lència de la discografia de Mike Oldfield, en què sempre han destacat més les veus femenines. Què creu que ell estava buscant quan el va trobar?
Crec que Mike havia preferit les cantants femenines en els seus primers anys i suposo que era simplement perquè estava escrivint cançons que funcionaven millor amb veus femenines. Sé que li agradava compondre per a mi perquè m’ho va dir. Li agradava el so de la meva veu i també que pogués cantar suau o fort les seves paraules. Només més tard em vaig adonar realment de l’honor que comportava haver estat escollit per ell. Mike em va dir que jo era la primera persona que el va rebutjar, però que va ser després que ens haguéssim fet bons amics.
Quines cançons canta amb Opus One? Només les que va cantar amb Oldfield en els anys vuitanta?
Sí, només les cançons que vam gravar junts, tot i que a la gira de Discovery també vaig cantar Shadow on the Wall i In High Places, que també em van agradar molt.
Encara està en contacte amb Oldfield? Creu que li agradaria la recreació que Opus One fa de la seva música?
Desafortunadament, Mike no manté el contacte amb gaire gent, i és una llàstima, però ho respecto.
Fa una dècada, vostè va publicar el seu segon disc en solitari. En prepara un altre?
Tinc prou material per a un tercer disc, però la indústria discogràfica ha canviat tant que no estic gens convençut que actualment hi hagi un mercat per a la meva música. Encara m’agraden els àlbums complets i encara que puc entendre per què l’streaming és fàcil i popular, però si es tracta de publicar cançons per al streaming, la idea no m’entusiasma com a compositor. La gent s’està perdent la meravellosa experiència d’escoltar potser una hora de música seguida, que et porta de viatge, però suposo que estic passat de moda !! [riu].


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

El Jazz omple el Passeig de Gràcia

barcelona
crónica

Oques Grasses en salsa dolça

GIRONA

El manifest d’Agitart centra el Dia Internacional de la Dansa

girona
cultura

L’alt i constant mestratge de Mercè Vidal

Paola Cortellesi
Cineasta i actriu

“Els italians portem el neorealisme a l’ADN”

Barcelona
cultura

Mor Francisco Rico, un dels grans experts del ‘Quixot’

barcelona

Marc Larré guanya el premi Antoni Vila Casas d’Escultura 2024

palafrugell
cultura

La llei contra la bruixeria més antiga d’Europa, de les Valls d’Àneu, compleix 600 anys

barcelona
Novel·la Gràfica

Jaime Martín i les trementinaires del Pirineu

Barcelona