Art

Mirador

I, ara, el metavers de Tutankamon

El Centre d’Arts Digitals Ideal proposa una experiència immersiva a l’Antic Egipte

L’exposició més visitada aquest any a l’Estat espanyol ha estat una proposta immersiva de Tutankamon que s’ha vist a Madrid fins al juliol. Tres-centes mil entrades, deu mil més de les que va rebre en tot l’any passat la Fundació Miró. Comparació odiosa (i injusta, perquè és com comparar naps amb cols), però serveix per fer-se una idea de la popularitat d’aquest tipus d’oferta d’entreteniment cultural aliada amb les noves tecnologies. Tutankamon. L’exposició immersiva, com s’anuncia, és una coproducció de l’empresa catalana Layers of Reality que s’ha instal·lat ara al Centre d’Arts Digitals Ideal de Barcelona.

Tot i que l’estrena s’hagi fet a Madrid, la capital catalana no serà del tot plat de segona taula perquè el projecte hi arriba amb una novetat molt llaminera: un viatge al metavers del descobriment de la tomba de l’anomenat faraó nen, el 1922. L’experiència, en grups que interactuen, transforma els visitants amb l’aspecte físic de l’arqueòleg que va entrar per primer cop al sumptuós sepulcre, Howard Carter, i els fa transitar pel seu campament i, seguidament, els fa baixar al mausoleu ple de riqueses fossilitzades durant tres mil·lennis. Els claustrofòbics sentiran un alleugeriment quan sortiran a l’exterior i caminaran per la Vall dels Reis, que en custodia més de seixanta, de tombes. Però, sense ànim de voler fer més spoilers, només direm que el passeig sobre la sorra no és del tot tranquil.

I amb aquesta ja seran dues les propostes de metavers que ha gestat l’Ideal. La primera va tenir per protagonista Dalí, en el marc de l’exposició que va posar la lupa sobre els deliris cibernètics de l’artista empordanès. Jordi Sellas, el director del centre, presumeix de xifres. 165.000 persones van visitar l’experiment immersiu dalinià a l’antic cinema del Poblenou, que també ha passat per Londres i Tel-Aviv i aquesta tardor viatjarà a quatre capitals europees més. De moment, l’exposició made in Ideal que més ha voltat pel món és la de Frida Kahlo: ha fet gira per 30 ciutats.

A Tutankamon, metavers a part, hi ha altres atraccions, com ara la pel·lícula que es projecta a la gran sala del centre folrada 360 graus de pantalles. Són 28 minuts que es capbussen en els tresors i els misteris de l’Antic Egipte. I un plat fort més amb tecnologia de realitat virtual: des de l’interior fosc de la tomba de Tutankamon, el visitant es converteix en la seva ànima i participa del seu periple fins a l’inframon. El faraó, per cert, parla en català amb la veu del cantant Triquell.

El que no hauria de passar desapercebut entre tant artefacte digital és que a l’exposició hi ha una vitrina amb objectes originals de la civilització del Nil, prestats per col·leccions privades. Aquest àmbit real tampoc hi era, a Madrid.

D’entrades (14,5 euros la general) n’hi ha de disponibles, de moment, fins al novembre, però és probable que l’exposició s’allargui. A Madrid hi va fer estada gairebé nou mesos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Últim dia per veure les noves tendències del circ al Trapezi

REUS

Les Festes de Maig omplen els carrers de música i cultura popular

LLEIDA
CrÒnica

Ricky Gil i Biscuit, un bon treball d’arqueologia

dit o fet per dones

La pedra seca com una resistència

Música

In-Somni obre demà a Besalú, amb Bigott, una nova edició itinerant

besalú
música

El vidrerenc Àlex Pérez presentarà ‘Tot el que som’ al Festival Espurnes de Llagostera

vidreres
música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona