Llibres

LA CRÒNICA

Evocació de les “nostres” Fires

La Girona tocada i posada, aquella que no veu amb gaires bons ulls les mostres d’efusió exagerada, té el seu moment de rauxa més o menys desbocada quan arriben les Fires de Sant Narcís. Com diuen Jordi Camps i Xavi Castillón en el pròleg del llibre Girona era (és) una festa, que els dos periodistes d’aquest diari han escrit a quatre mans, aquesta Girona tan “poc amiga” dels excessos es deixa anar “una mica” amb l’arribada de la fresca i la tardor. El volum, editat pel Servei de Gestió Documental de l’Ajuntament de Girona i presentat ahir al saló de descans del Teatre Municipal, repassa les maneres com els gironins s’han divertit durant els deu dies de la seva festa major. Garbellant l’arxiu municipal, els autors han pogut repassar la programació de les Fires com a mínim des del 1859. És per això que el llibre també és un “traspàs de coneixement i de memòria col·lectiva” d’unes Fires que “van canviant”, però que en el fons “són les mateixes” per a les diverses generacions de gironins que les han gaudit. Perquè, com va recordar Camps, les sensacions que les “nostres” Fires evocaven en Narcís Comadira quan era petit –que l’artista gironí va explicar dissabte en un acte al mateix lloc– són les mateixes que les seves i, probablement, que les de qualsevol gironí. El llibre també explica la transformació de la ciutat des del seu vessant lúdic, amb atraccions i activitats de les Fires que els canvis d’hàbits han deixat en l’oblit, com ara els números de revista, els toros o les exhibicions d’aviació. Aquesta primera part, elaborada per Camps, dona pas a un extens capítol escrit per Xavi Castillón que repassa la programació musical des de les primeres Fires democràtiques. Com diu l’autor, s’hi evoquen “nits d’humitat i boira” i d’efluvis de cervesa dels concerts viscuts a la Copa “en els seus diferents formats”, però també en escenaris ja desapareguts, com el de les Casernes. Castillón va assegurar que no pot ser que el gran dia de Girona –en referència al dia que la ciutat va resistir un atac de les tropes franceses– sigui un dia en què van morir milers de persones. Girona ha tingut “millors dies i millors nits”. L’autor va recordar que el seu gran dia va ser el del concert de l’acordionista Flaco Jiménez a la Copa (4/11/1995): “No en recordo res [...], només que hi érem inconscientment feliços.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell
figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona
ART

Les Bernardes ofereix una mirada a la cultura africana

Salt
cinema

DocsBarcelona, documentals que destrueixen els estereotips

barcelona
cinema

Una nova generació de simis regna al planeta Terra

Barcelona
Patricia López Arnaiz
Actriu

“Deixar les víctimes soles és una forma d’agressió”

Barcelona