Arts escèniques

TEATRE

Les vergonyes d’un protagonista de sèrie històrica

Ramon Madaula és un actor pas­sat a dra­ma­turg que apro­fita les seves peripècies vitals per con­ver­tir-les en comèdia ama­ble. De les seves gra­va­ci­ons en sèries d’època té clar que les botes ferei­xen els peus i per això durant les llar­gues espe­res de rodatge es calça vam­bes. Això mateix fa Roger Coma, con­ver­tit en l’actor d’una sèrie que vol miti­fi­car Jaume I el Con­que­ri­dor. Tant en el camp de bata­lla com en el llit. Però l’actor no troba la clau per fer un per­so­natge con­vin­cent i sem­bla que la saga peri­lli, fet que resol el mateix espe­rit de Jaume I, que se li apa­reix i l’alliçona a cada escena en l’assaig previ a les càmeres. Con­que­ri­dors es podrà veure fins al 7 de gener al Tea­tre Goya.

La comèdia, diri­gida per Josep Maria Mes­tres, fuig del biòpic del rei que va recu­pe­rar Mallorca i València per a la Corona d’Aragó, expul­sant-ne els musul­mans. Sí que inci­deix amb els cos­tums ben política­ment incor­rec­tes del segle XIII. Madaula, que sovin­teja les pro­duc­ci­ons amb menys repar­ti­ment per fer-los via­bles, ha hagut s’espe­rar tres anys a que es tirés enda­vant aquesta pro­ducció amb set actors i amb el suport de Focus i Bitò. A més de Madaula, figu­ren Moha Ama­zian, Xavier Bel­tran, Roger Coma, Tilda Espluga, Mònica Gla­en­zel i Vanessa Segura, que assu­meix el paper de direc­tora, que vol ser empàtica amb tot l’equip i que no sap com desem­bus­sar el blo­queig acto­ral del pro­ta­go­nista. Qui marca el ritme de la gra­vació (i de la funció) és Tilda Espluga, que fa el paper de regi­do­ria de la sèrie. Ella adver­tia en la pre­sen­tació del mun­tatge: “Cal que hi hagi com­pli­ci­tat perquè l’arte­facte tea­tral sigui per­fecte.; s’ha de ser precís” I és que, en rea­li­tat, hi ha molts més per­so­nat­ges que els set del repar­ti­ment, perquè, per exem­ple, Xavier Ber­tran es des­plega en el pro­duc­tor de la sèrie, un bisbe o l’agent de segu­re­tat pri­vada de l’estudi de gra­vació.

Madaula i Coma van com­par­tir pro­ta­go­nisme a L’electe, una ficció sobre un atac de ner­vis d’un polític que ha de pro­nun­ciar el seu dis­curs per assu­mir la pre­sidència. De fet, es repe­teix la dependència del jove per part d’un espe­ci­a­lista: si en la pri­mera comèdia era un psi­quia­tre, ara és el mateix espe­rit del per­so­natge que ha de repre­sen­tar el dis­sor­tat i pedant actor, que ambi­ci­ona una car­rera inter­na­ci­o­nal.

Ver­go­nyes insi­nu­a­des

Diuen les cròniques que Jaume I va excla­mar “ver­go­nya, cava­llers, ver­go­nya” quan els nobles es van reti­rar en una bata­lla. Per a Madaula, hagués estat més intel·ligent haver poten­ciat la con­vivència de les tres reli­gi­ons(cris­ti­ana, jueva i musul­mana). La ver­go­nya dels con­que­ri­dors són les penúries que patei­xen els con­que­rits. El rol d’Ama­zian (que ara és un aju­dant de la direcció entu­si­asta, ara un dels per­de­dors de la bata­lla) insi­nua aquesta reflexió. Tot i que, insis­teix Madaula, “no hi ha denúncia de res”; només la clara volun­tat d’entre­te­nir i de trac­tar bé l’espec­ta­dor.Madaula, en tot cas, s’ha docu­men­tat a bas­ta­ment sobre Jaume I, “El que es diu és cert; hem estat rigo­ro­sos”, sen­ten­cia. Si l’espe­rit s’apa­reix ves­tit de monjo cis­ter­cenc és perquè, al final de la seva vida, va abdi­car i es va fer monjo. La seva tomba es troba al Mones­tir cis­ter­cenc de Poblet.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia