Arts escèniques

TEATRE

D’1 milió de pessetes a 1 milió d’euros

El Programa d’ajuts a la creació Carlota Soldevila haurà sumat un milió d’euros de suport a companyies i artistes emergents en els cinc anys de l’equip de Juan Carlos Martel al Teatre Lliure

La sos­te­ni­bi­li­tat del Tea­tre Lliure va venir, sovint, pel milió de pes­se­tes que Car­lota Sol­de­vila avançava al col·lec­tiu per poder plan­te­jar la futura pro­ducció. Els diners se li tor­na­ven quan rebien els ingres­sos de públic i d’aju­des públi­ques. Però cada vegada calia repe­tir l’avançament per al nou mun­tatge, en una evidència de l’infra­fi­nançament del Lliure de Fabià Puig­ser­ver. L’equip de Juan Car­los Mar­tel, que aquest matí ha fet la seva dar­rera roda de premsa [diven­dres, Julio Man­ri­que avançarà qui­nes seran les noves línies al Tea­tre Lliure en el seu nou man­dat], han cal­cu­lat que durant els seus cinc anys s’han repar­tit un milió d’euros en pro­grama de residències que van bate­jar, pre­ci­sa­ment de Car­lota Sol­de­vila.

Aquest any, la com­pa­nyia resi­dent al Lliure és Íntims. Pre­pa­ren un mun­tatge ins­pi­rat en el conte L’abric, de Niko­lai Gógol. El titu­len L’ano­rak i manté la línia de recerca de llen­guatge que ja van pro­var el 2021 a Fira Tàrrega (Èter Brota) i l’any pas­sat com a com­pa­nyia resi­dent de la Sala Beckett (Dels intes­tins una soga i del cul un sac de gemecs). En els 10 anys de tra­jectòria, la com­pa­nyia llei­da­tana no ha acon­se­guit con­so­li­dar un cir­cuit esta­ble de gires. I per això, ara, cons­tru­ei­xen un mun­tatge adreçat a nens d’a par­tir de 7 anys, tot i que no en rebai­xen ni un gram la seva ambició cre­a­tiva. Con­fien que L’ano­rak, que pot cir­cu­lar per l’entorn fami­liar, els per­meti aquesta con­tinuïtat en les fun­ci­ons, més enllà de la tem­po­rada a Bar­ce­lona.

L’artista resi­dent del Lliure d’aquesta tem­po­rada és Magda Puig Tor­res, que pre­senta amb Andreu Martínez un poema escènic: Thauma. Les situ­a­ci­ons ines­pe­ra­des són les que obli­guen l’ésser humà a for­mu­lar-se bones pre­gun­tes per enten­dre com s’han produït. La peça la plan­te­gen per a joves d’a par­tir de 14 anys, en un moment en què els seus can­vis físics impli­quen un nou posi­ci­o­na­ment davant del grup i de la soci­e­tat. També la direc­tora Lucia del Greco està tre­ba­llant aquest con­cepte amb una vin­tena d’alum­nes de ter­cer d’ESO de l’IES Alzina, que aca­barà amb la cre­ació d’un espec­ta­cle que es pre­sen­tarà a l’Espai Lliure a prin­ci­pis de juny. Aquesta acció que s’allarga durant tot el curs forma part de pro­grama En Residència, que orga­nitza l’Ins­ti­tut de Cul­tura de Bar­ce­lona (Icub) i que té un acord tan­cat amb el Lliure perquè impulsi una de les pràcti­ques de cre­ació con­tem­porànies en un ins­ti­tut.

L’inter­canvi de residència cre­a­tiva serà amb el Con­cert Hall de Tai­pei (Taiwan). La com­pa­nyia Monte Isla farà una recerca sobre la tra­dició local de la mani­pu­lació d’uns tite­lles clàssics que ser­virà pel seu futur pro­jecte (que s’estre­narà al Grec vinent): Un cuerpo sin talento. A Bar­ce­lona, vindrà l’artista Chien-Han Hung que vol conèixer la rea­li­tat a Bar­ce­lona sobre la pos­si­bi­li­tat de per­so­nes d’un mateix sexe per que­dar emba­ras­sa­des lega­ment. A Taiwan, des del 2019, és legal tenir una pare­lla d’un mateix sexe, però no se’ls hi per­met ser mares per via arti­fi­cial.

Per últim, Fer­ran Oro­bitg i el col·lec­tiu Opia inda­garà sobre l’exer­cici de mirar els ulls a per­so­nes des­co­ne­gu­des. Opia, que és un pro­jecte que té el suport de Fira Tàrrega i una beca SOS Cul­tura de la Fun­dació Caru­lla, es pre­o­cupa que la tec­no­lo­gia esti­gui limi­tant la relació física de les per­so­nes. En una recerca ante­rior amb Fira Tàrrega van des­co­brir que, si s’ins­tal·laven una butaca de tea­tre al mig del car­rer es tren­cava aquest ence­ga­ment i es produïa una acció de con­versa entre des­co­ne­guts. A la plaça Mar­ga­rida Xirgu, mun­ta­ran una mena de hap­pe­ning a par­tir de buta­ques acces­si­bles per seure. També es podrà veure la quo­ti­di­aneïtat en tra­ve­lling (perquè estan dis­se­nya­des amb rodes i es poden des­plaçar). Tot aquest mate­rial d’inves­ti­gació s’està docu­men­tant i es faci­li­tarà a tot­hom perquè en pugui ela­bo­rar altres inves­ti­ga­ci­ons.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia