Llibres

LLETRES

Comèdia i sàtira social en la nova novel·la d’Eduardo Mendoza

L’escriptor Eduardo Mendoza (Barcelona, 1943) ha publicat Tres enigmas para la Organización (Seix Barral), una novel·la de detectius impregnada de comèdia i sàtira social. L’autor torna a l’escena literària tres anys després de la publicació de Transbordo en Moscú, el tancament de la trilogia de les aventures de Rufo Batalla i l’anunci posterior de la seva retirada. “Quan vaig acabar i publicar la meva última novel·la vaig decidir no tornar a escriure obres de ficció. Vaig pensar que ja eren moltes. Però no és fàcil abandonar un hàbit adquirit a la infància i sí que era fàcil saltar-me una norma que m’havia imposat jo mateix. El resultat de tanta contradicció és aquesta novel·la”, apunta. Per això, reconeix que ha pogut cuinar aquesta nova aventura amb “molta llibertat”, en declaracions a ACN.

El llibre se centra en els membres d’una organització governamental secreta que s’enfronten a una perillosa investigació que transcorre al cor de la capital catalana. La novel·la compta amb una bona dosi d’humor, un element propi de l’univers Mendoza que el mateix autor reconeix que s’ha de tractar amb certa cura. “En l’humor s’ha de saber en quin moment parar perquè si et passes de llest, no funciona”, va explicar en una trobada amb els mitjans de comunicació aquest dimecres.

La novel·la està ambientada en la ciutat de Barcelona. Creada en ple franquisme i perduda enmig de la burocràcia institucional del sistema democràtic, l’Organització sobreviu amb dificultats econòmiques i en els límits de la llei, amb una reduïda plantilla de personatges extravagants i mal avinguts. En aquest context, un dels grups haurà d’iniciar una perillosa investigació per descobrir si tres casos molt diferents estan relacionats entre si.

L’autor assegura que la història no té “res a veure” amb la realitat, ni pel que fa al tema, ni tampoc al contingut. “És una novel·la que comença i acaba, i m’agradaria que es llegís d’aquesta manera, ja que no està basada en fets reals”, insisteix. Mendoza també ha afegit que, pel que fa a la ubicació, no hi havia una “intenció” de retratar la ciutat, tot i que “és inevitable fer-ho” si s’explica l’ambient, les persones que hi viuen o les localitzacions.

Mendoza defineix la seva nova proposta com una novel·la “d’intriga” en clau d’humor amb uns personatges que, tot i treballar en un context coral, són d’allò més “individualitzats”, sobretot a l’hora de presentar la seva vida privada.

Sense concretar si hi haurà més llibres en un futur, Mendoza explica que, de moment, no està treballant en cap altra novel·la i que “no sap què passarà en una setmana, o en un any”. Tampoc si hi haurà una segona entrega d’aventures pels protagonistes de Tres enigmas para la Organización. “Sempre he escrit pensant que no, però potser podrien tornar”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SÓNAR 2024

Entre clàssics gals i transgressors kenyans

BARCELONA

Revista centenària

Banyoles
Lluïsa Julià i Capdevila
Directora de la “Revista de Catalunya”

“Volem fer més visible la «Revista de Catalunya»”

Banyoles
“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”
Josep M. Roig Rosich
Historiador

“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”

Banyoles
Joan Villarroya Font
Historiador i autor del llibre “Mussolini contra Barcelona”

“Al darrere del bombardeig del 17 de març del 1938 hi havia Mussolini”

Badalona
música

Aire, el nou projecte dels cassanencs Anna Pérez i Xevi Vallès, estrena el seu primer disc

cassà de la selva
cultura solidària

El 19è festival El Patio de La Penyora arribarà dimarts al centre penitenciari de Wad-Ras

girona

Manrique salva el primer curs al Lliure amb un cartell molt popular

BARCELONA
ART

Clara Oliveras honora l’exili de l’avi al Mume a través d’una pala

La Jonquera