Arts escèniques

ARTS EN VIU

L’idil·li catàrtic de Santos amb el piano

Una expo­sició ambi­ci­osa sobre Car­les San­tos (1940-2017) ocupa el Cen­tre de les Arts Lliu­res. Del músic de Vinaròs, se’n pot treure molt de suc perquè va ser un artista incon­for­mista que va explo­rar més enllà de les tecles del piano i de la con­venció de la par­ti­tura. Però la comissària Ona Balló (his­to­ri­a­dora de l’art que ha cen­trat la seva inves­ti­gació en l’enre­gis­tra­ment sonor dels rodat­ges) ha vol­gut rei­vin­di­car San­tos com a pia­nista., un ins­tru­ment que va començar a tocar als cinc anys i que l’aban­do­na­ria tot insul­tant-lo com a “moble inútil” del 1971 al 1979. La crisi es com­pleta amb la seva cita indis­cu­ti­ble: “Pri­mer fou el piano, després una petita pausa, més tard el piano per sem­pre.” Car­les San­tos. I ara què? es pot visi­tar a la Fun­dació Joan Brossa de Bar­ce­lona fins al 21 de juliol.

No hi ha cap ani­ver­sari rodó per jus­ti­fi­car l’expo­sició. El tre­ball és, doncs, el desig de res­pon­dre a la pre­gunta que Brossa va fer a San­tos després de sen­tir-lo en un con­cert a Bar­ce­lona: “Ja saps tocar el piano. I ara, què? La pre­gunta, lluny de pro­vo­car una bara­lla, va des­per­tar-lo en un repte. I, efec­ti­va­ment, des del seu interès per la música ato­nal comença la seva pro­posta de con­certs irre­gu­lars. Al 1969, viatja a Nova York. L’any següent pro­grama un con­cert en què com­pleix estric­ta­ment l’ordre d’una par­ti­tura ad libi­tum (al gust de cadascú) i s’enroca en un frag­ment de par­ti­tura durant tanta estona que el públic acaba mar­xant, soro­llo­sa­ment empi­pat. Eren pro­ves de la seva inves­ti­gació que el por­ten a conèixer el mini­ma­lisme (I ara què? Ara John Cage, podria res­pon­dre-li lla­vors San­tos). El moble li resulta limi­tant i neces­sita fugir de l’ins­tru­ment, tem­po­ral­ment. Par­ti­cipa en el Grup de Tre­ball, a Banyo­les, un col·lec­tiu d’art con­cep­tual i es com­pro­met política­ment amb l’Assem­blea de Cata­lu­nya (motiu pel qual va ser detin­gut amb 113 per­so­nes més, entre les quals hi havia el direc­tor de cinema Pere Por­ta­be­lla). La seva feina de con­cer­tista la manté durant anys, amb una cor­res­pondència que recull la mos­tra.

L’expo­sició s’atura en dos tàndems: el de San­tos i Por­ta­be­lla (Joan Brossa, de fet, es un col·labo­ra­dor en films expe­ri­men­tals com Cua­de­cuc, vam­pir) i el de San­tos i Mari­a­e­lena Roqué (Tar­ra­gona, 1952), una artista amb qui tre­ba­lla­rien junts, del 1995 al 2008, com a com­pa­nyia Car­les San­tos. Amb Por­ta­be­lla, efec­ti­va­ment, van pro­var el tàndem cinema i música. Roda­ven amb pel·lícules cadu­ca­des que eren molt més bara­tes i que els dona­ven un gra, que els sem­blava sug­ge­ri­dor per als seus docu­men­tals. Amb Roqué, hi va entrar el ves­sant per­formàtic i plàstic. L’artista, que va tor­nar a la Cata­lu­nya natal el 1982, va coin­ci­dir amb una avant­guarda ines­pe­rada a Vinaròs. San­tos ja com­po­nia des dels anys vui­tanta. En una ava­ria del seu vehi­cle a l’Aragó va escriure la mítica Buja­ra­loj by night. Poste­ri­or­ment com­pon­dria Bel­monte per a la com­pa­nyia Gela­bert Azzo­pardi i la par­ti­tura de clau­sura dels Jocs Olímpics del 1992. En la Xarxa San­tos es tro­ben noms com Toni Jodar, Montse Colomé, Marta Oli­ve­res, que sor­ti­rien de Cata­lu­nya per inda­gar en les avant­guar­des, i els intèrprets Antoni Comas i Clàudia Sch­nei­der.

La Fun­dació Brossa com­pleta l’expo­sició amb algu­nes acci­ons que es pro­gra­men al mateix Cen­tre de les Arts Lliu­res (fes­ti­val Inau­dit, el 26 i 27 d’abril), a La Fil­mo­teca i al Museu de la Música.Car­les San­tos. I ara, què? ha comp­tat amb la col·labo­ració de: Arxiu Lliure, Arxiu Leo­poldo Pomés, Arxiu Miquel Bar­galló, Bibli­o­teca de Cata­lu­nya, Cen­tre de Docu­men­tació i Museu de les Arts Escèniques, Fil­mo­teca, Films 59, Fun­dació Caixa Vinaròs, HAMACA, Han­gar, MACBA, LOOP Bar­ce­lona i RTVE.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia