Música

CRÍTICA

Expressionisme a Barcelona

L’atzar, que té molt poc de casualitat i molt de causalitat, va fer coincidir en els mateixos dies les programacions de L’Auditori i el Gran Teatre de Liceu amb unes obres concomitants i ressonants estèticament parlant: El castell de Barbablava (1911), de Béla Bartók (1881-1945), i Erwartung (1909), d’Arnold Schönberg (1874-1951). La primera es va poder escoltar, divendres, al bell mig de les dues representacions d’Orgia, d’Hèctor Parra, en versió concert amb una interpretació estratosfèrica que, a més de fer gaudir amb la prestació vocal dels dos immensos solistes vocals, el baix baríton Nicholas Brownlee i la mezzo Victoria Karkacheva, va ratificar que el pas de Josep Pons com a director de l’orquestra liceista deixa un important llegat. Un llegat en forma d’orquestra perfectament construïda i on el director que el succeeixi es trobarà amb una bona matèria prima per desenvolupar el projecte i ja no patir per construir-la sonorament. Llàstima de l’acústica liceista, que, ara per ara, deixa fora de la petxina acústica la corda, amb les conseqüències d’equilibri sonor que se’n deriven. També sobta que resultats tan brillants com l’escoltat divendres no hagin tingut la seva traducció en un enregistrament discogràfic, i sabem que hi havia la possibilitat, però pel que sembla les directrius directives de la casa van per una altra banda i el tema de la negociació dels drets audiovisuals del cor i de l’orquestra resta, a hores d’ara, encallat. Va ser una veritable experiència estètica l’escolta de l’orquestra liceista amb aquesta obra expressionista que no seria estrenada fins set anys després de la seva creació, el maig de 1918 a Budapest, i que ens trasllada a les pors i els terrors psicològics dels anys previs a la Primera Gran Guerra. No menys lligat als mateixos estats psíquics és el monodrama, també expressionista, Erwartung, del qual enguany es commemora el centenari de l’estrena, el juny de 1924 a Praga. L’OBC va saber treure el millor de si mateixa amb una excel·lent direcció d’Eun Sun Kim, a punt de debutar amb la Berliner Philharmoniker, i l’imponent veu, d’adscripció wagneriana, de Heidi Melton.

El castell de Barbablava / Erwartung
Gran Teatre del Liceu, 12 d’abril / L’Auditori de Barcelona, 13 d’abril


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Crítica

Tradició, patrimoni i nova creació

art

El FAD es converteix en la Federació FAD

barcelona

Més de 90 originals aspiren al 57è Premi Bertrana de novel·la

Girona
convenció

La CatCon s’expandeix com l’Univers

vilanova i la geltrú
ROSES

La il·luminació del Castell de la Trinitat rep un primer premi en els (D)arc Awards

ROSES

L’edició integral de Kavafis, el poeta de l’amor sensual

Empúries
LLENGUA

Joan Vall: “La llengua es defensa a les urnes”

BARCELONA
cultura

Jusèp Boya, Gemma Carbó i Rosa Lluch Bramon seran els experts que assessoraran el procés per escollir el nou director del Muhba

barcelona
LLIBRES

Litterarum dedicarà la propera fira a reivindicar l’art com a teràpia

BARCELONA