Cinema

cinema

DocsBarcelona, documentals que destrueixen els estereotips

“Docs­Bar­ce­lona pro­grama pel·lícules que des­tru­ei­xen este­re­o­tips.” Anna Petrus, direc­tora artística d’aquest fes­ti­val de cinema docu­men­tal, resu­mia així ahir el deno­mi­na­dor comú de sis pro­jec­tes inter­na­ci­o­nals que s’hi han pre­sen­tat. Tots són històries extra­or­dinàries, com passa sovint a Docs­Bar­ce­lona, que tan­carà aquest diu­menge la 27a edició amb un crei­xe­ment nota­ble de públic i diver­ses ses­si­ons amb les entra­des esgo­ta­des.

El pro­jecte Bye Bye Tibe­rias des­taca per l’actu­a­li­tat de la guerra, malau­ra­da­ment, i per l’extra­or­dinària actriu pro­ta­go­nista, la pales­tina Hiam Abbass (Blade Run­ner 2049, Los limo­ne­ros), mare de la direc­tora. Lina Soua­lem narra la història de qua­tre gene­ra­ci­ons de dones pales­ti­nes, tras­bal­sada pel con­flicte bèl·lic, els exi­lis i les sepa­ra­ci­ons. “Per a mi era impor­tant rela­tar una història que trenca amb l’estig­ma­tit­zació dels pales­tins –explica la direc­tora–. Es parla de Pales­tina com si fons una cosa abs­tracta, però mal­grat tot el que passa, allà hi ha indi­vi­dus que seguei­xen vivint, cele­brant la vida. Vull mos­trar la com­ple­xi­tat de la cul­tura, que és el que ens fa humans.”

El direc­tor noruec Sigve Endre­sen pre­senta Sis­ters fore­ver, acom­pa­nyada de Wilde Siem, la pro­ta­go­nista. Nar­ren la seva col­pi­dora història, mar­cada per la relació amb Marin, la seva ger­mana, que té bipo­la­ri­tat i deci­deix suïcidar-se. “La meva ger­mana va llui­tar con­tra els seus pen­sa­ments suïcides des dels dotze anys, i durant deu anys ho va fer sola –va expli­car Wilde–. Tenim l’espe­rança que aquesta pel·lícula ajudi a par­lar d’aquest tema, a visi­bi­lit­zar-lo.”

La mexi­cana Laura Plan­carte ha pre­sen­tat a Docs­Bar­ce­lona Mexi­can Dream, una història sobre les sego­nes opor­tu­ni­tats després de rela­ci­ons abu­si­ves. “Volia retra­tar una dona lla­ti­no­a­me­ri­cana que trenqués amb la imatge de sub­misa, de dona que plora... Mol­tes no som així!”, diu la cine­asta.

Sissy Cui és la direc­tora de Pelikan blue, docu­men­tal ani­mat ambi­en­tat a l’Hon­gria dels noranta, on viat­jar era final­ment pos­si­ble però massa car. Tres joves s’arris­quen a fal­si­fi­car bit­llets de tren inter­na­ci­o­nals. “Ens docu­mentàvem per fer un film de ficció, però les seves històries eren tan extra­or­dinàries que vam aca­bar fent-ne un docu­men­tal”, explica.

El cine­asta rus Vic­tor Kos­sakovsky torna al fes­ti­val amb seva última pel·lícula, Arc­hi­tec­ton, una medi­tació èpica i poètica sobre l’arqui­tec­tura pre­sen­tada a la Ber­li­nale que alerta sobre l’impacte devas­ta­dor del ciment. “La població de la Terra arri­barà als 10.000 mili­ons de per­so­nes i estem cons­truint amb for­migó, que té una vida limi­tada –denun­cia–. S’hau­ran d’ender­ro­car cen­te­nars de milers d’edi­fi­cis. El for­migó repre­senta el 38% de la con­ta­mi­nació del món.”

Piotr Winiwicz pre­senta a l’apar­tat Industry, del Docs­Bar­ce­lona, el pro­jecte About a Hero: Her­zog in AI, una pel·lícula en què la IA entre­nada amb obres de Her­zog com­bina la nar­ra­tiva de ficció amb una sèrie d’entre­vis­tes reals. “No tinc una posició crítica amb la intel·ligència arti­fi­cial, l’estem uti­lit­zant i ens fem pre­gun­tes sobre l’auten­ti­ci­tat i ori­gi­na­li­tat dels pro­jec­tes, i sobre temes ètics”, comenta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia