Cinema

dit o fet per dones

La pedra seca com una resistència

Mercedes Álvarez, autora del documental ‘El cielo gira’, aporta la peça ‘Escriure en el temps’ a l’exposició ‘Dues pedres’, al Palau Robert

Aviat farà vint anys –com passa el temps– va començar a fer-se visi­ble El cielo gira, crònica d’un món en procés de des­a­pa­rició: els últims habi­tants d’un poble de Sòria que, exi­li­ats del progrés i aban­do­nats, hi repre­sen­ten una forma de vida ances­tral acor­dada amb els cicles de la natu­ra­lesa. La crònica, o el tes­ti­moni, con­viu amb una mirada poètica al pai­satge lli­gada al retorn al lloc d’ori­gen de l’autora de la pel·lícula: Mer­ce­des Álva­rez, l’última per­sona que, l’any 1966, va néixer en aquell poble, Alde­alseñor, del qual la seva família va mar­xar cap a Pam­plona quan ella tenia qua­tre anys.

Lli­cen­ci­ada en història per la Uni­ver­si­tat del País Basc, rea­lit­za­dora d’infor­ma­tius a TVE, direc­tora d’un curt de ficció, El viento afri­cano, Mer­ce­des Álva­rez va tras­lla­dar-se, a finals del segle pas­sat, a Bar­ce­lona per cur­sar la pri­mera edició del màster de docu­men­tal de cre­ació de la UPF. Tenia el pro­jecte de fer El cielo gira. Una de les ins­pi­ra­ci­ons va tro­bar-la en un text d’Italo Cal­vino, Pavese i els sacri­fi­cis humans, a propòsit de La lluna i les fogue­res: el pro­ta­go­nista d’aquesta novel·la, que a la vegada hi fa de nar­ra­dor, torna al seu lloc d’ori­gen al Pie­mont, vint anys després d’haver emi­grat als EUA, per saber què fa que un poble sigui un poble. La res­posta té a veure amb una memòria col·lec­tiva que, com un secret vin­cu­lant, és por­ta­dora d’històries reals i fabu­la­des que, trans­me­ses de gene­ració en gene­ració, esde­ve­nen mites i lle­gen­des. Ho sabem aquells que, havent nas­cut ja fa molts anys, som d’un poble. Com també sabem que aquest vin­cle es va per­dent, de manera que un poble va dei­xant de ser un poble.

En el cas de Mer­ce­des Álva­rez, la trans­missió li va arri­bar pels fami­li­ars que, un cop ins­tal·lats a Pam­plona, van cul­ti­var el vin­cle amb el seu poble trans­por­tant-ne la memòria col·lec­tiva. És així que, des de petita, va escol­tar històries: la de l’home al qual se li van podrir els diners que va enter­rar; la de la nena rica que, pobreta, no sabia riure i que vivia en un palau on s’ama­ga­ven uns ous d’or; aque­lles rela­ci­o­na­des amb la gent que va emi­grar a Amèrica. “Tots els fan­tas­mes sor­tien del conte d’un matí de boira”, diu la veu nar­ra­tiva de la cine­asta. Aques­tes històries van esti­mu­lar-li la ima­gi­nació i van crear-li un sen­ti­ment de per­ti­nença que és a l’ori­gen d’una pel·lícula que va con­ce­bre com un tri­but als que va con­si­de­rar com els últims habi­tants pròpia­ment d’Alde­alseñor. A par­tir d’aquí, va voler retra­tar-los amb la consciència que amb ells des­a­pa­rei­xe­ria una memòria i també unes for­mes de vida que, lli­ga­des al món rural, s’havien man­tin­gut pràcti­ca­ment iguals al poble durant segles: quasi no en resta cap. A la vegada, Álva­rez va regis­trar com Alde­alseñor, de manera sem­blant a tants altres llocs, vivia un procés de trans­for­mació: els horts i els camps serien aban­do­nats men­tre a l’horitzó es divi­sa­ven els aero­ge­ne­ra­dors, exhi­bint una pre­potència més pròpia de gegants que de molins de vent, i a l’antic Palau s’hi feien obres per con­ver­tir-lo en un hotel a l’espera dels turis­tes que s’afe­gi­rien a la gent de ciu­tat amb una segona residència. Tot i els can­vis, també s’hi fan pre­sents les pedres que per­sis­tei­xen en el temps com una forma de memòria: dòlmens, cas­tres cel­ti­bers, una torre àrab i, no gaire lluny, les ruïnes de Numància.

El cielo gira va fer una llarga gira amb pre­mis per diver­sos fes­ti­vals, va tenir un cert èxit comer­cial a l’Estat espa­nyol i va estre­nar-se en diver­sos països. Era un moment en què es feia cas al docu­men­tal cele­brant, com si això fos una nove­tat i no estigués ins­crit en tota la història del cinema, la seva hibri­dació amb la ficció o, com en el cas, amb el die­tari, l’assaig i el poema fílmics. Malau­ra­da­ment, aquesta atenció havia des­a­pa­re­gut quan al 2011, desprès d’una llarga ges­tació, Álva­rez va pre­sen­tar el seu segon llarg­me­tratge docu­men­tal, Mer­cado de futu­ros, amb el qual va donar compte d’una trans­for­mació del món urbà que no ha fet més que desen­vo­lu­par-se i, de fet, agreu­jar-se. També, encara que sigui en relació amb una rea­li­tat dife­rent de la d’El cielo gira, s’hi parla de la memòria (o de la seva pèrdua) i de mons en procés de des­a­pa­rició.

Rodada en bona part al pavelló d’una fira immo­biliària a Bar­ce­lona, Mer­cado de futu­ros vol fer pre­sent la pèrdua d’iden­ti­tat de les ciu­tats en la mesura que, orga­nit­za­des en funció de la lògica del mer­cat, els nous espais s’hi cons­tru­ei­xen amb els cen­tres comer­ci­als com a referència, els comerços amb franquícies van fent que tots els cen­tres històrics s’assem­blin i, evi­dent­ment, l’espe­cu­lació urbanística sem­pre troba nous llocs per a la cons­trucció d’edi­fi­cis idèntics. A través de la mirada d’Álva­rez, sem­pre en diàleg amb la del seu com­pany i coguio­nista Arturo Redín, les fires immo­biliàries es mos­tren com un esce­nari que, ocu­pat per imat­ges, maque­tes i simu­la­cres, mini­a­tu­ritza i sim­bo­litza el món urbà. Són deco­rats que, amb el seu arti­fici, repre­sen­ten els espais sense ànima, sense memòria i, per tant, sense iden­ti­tat que s’escam­pen per les ciu­tats. En aquests esce­na­ris, amb la xer­ra­meca dels vene­dors immo­bi­li­a­ris, fa la impressió que tot el món està en venda sense haver-hi la cer­tesa que les cons­truc­ci­ons per com­prar (siguin a Buda­pest, a Dubai o a qual­se­vol illa con­ver­tida en un “paradís per a la inversió”) exis­tei­xin real­ment. El real ha per­dut substància i con­sistència. O pot­ser, de fet, l’única rea­li­tat exis­tent és la del mer­cat. Força igno­rada quan va estre­nar-se, és molt reco­ma­na­ble veure-la: està dis­po­ni­ble a la pla­ta­forma Fil­min.

Des de Mer­cado de futu­ros, Mer­ce­des Àlva­rez no ha fet cap pel·lícula més. És una llàstima. Tan­ma­teix, ha fet mol­tes altres coses, entre les quals cur­sos sobre el docu­men­tal i sobre la manera de fil­mar el pai­satge; clas­ses a la uni­ver­si­tat, en par­ti­cu­lar a la Pom­peu Fabra; col·labo­ra­ci­ons amb el pro­jecte Cinema en curs, que ini­cia nens i ado­les­cents en la pràctica cine­ma­togràfica, i peces audi­o­vi­su­als des­ti­na­des a expo­si­ci­ons. He vol­gut fer memòria dels dos extra­or­di­na­ris docu­men­tals d’aquesta cine­asta per arri­bar a reco­ma­nar viva­ment una obra seva que forma part de l’expo­sició Dues pedres. Pai­sat­ges per­sis­tents, que vol mos­trar la riquesa patri­mo­nial dels murs de pedra seca, tan pre­sents arreu en el món rural català, i con­vi­dar a la reflexió sobre el pre­sent i futur dels ter­ri­to­ris on són amb la seva rea­li­tat física i com a símbol d’una resistència. Produïda per l’Obser­va­tori del Pai­satge de Cata­lu­nya, es pot veure des de fa mesos al Palau Robert. Si no l’han vista, tenen temps fins al 2 de juny vinent i allà hi tro­ba­ran Escriure en el temps, amb la qual Mer­ce­des Álva­rez aborda de nou la trans­missió d’un lle­gat i, així doncs, una forma de memòria: la tècnica mil·lenària de la pedra seca que ajunta les pedres sense res que les enganxi. També hi pal­pita un món amenaçat de des­a­parèixer, però que en aquest cas s’entos­su­deix a resis­tir com la pedra seca.

Fil­mada la cons­trucció d’un mur en el ter­reny del mas Mira­mar, de la família Vie­jo­bu­eno-Cavallé i situ­ada al Pri­o­rat, és emo­ci­o­nant veure com s’ajun­ten (i sen­tir-ne la sono­ri­tat) les pedres. També s’hi mos­tra la terra, el fluir de l’aigua, el cel que sem­pre gira. L’efímer, pas­sant-hi el temps, i alhora etern. O, almenys, per­sis­tent.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia