Arts escèniques

El compromís “universal” de l’escenògraf Alfons Flores

Còmplice de Calixto Bieito i Àlex Ollé ha signat prop de 200 projectes escènics en els seus prop de 50 anys de trajectòria

El Centre d’Art Tecla Sala de l’Hospitalet li dedica l’exposició ‘L’escenari prodigiós’, que es pot veure fins al 3 de novembre

“Més que fer teatre polític, es fa política amb el teatre” sentenciaven des del GAT

En el bosc de pan­ta­lles, a l’escenògraf li agrada defi­nir les seves obses­si­ons, abas­tar els uni­ver­sos que ima­gina per a cada pro­ducció: “Diuen que quan tre­ba­llo uti­litzo molt la paraula uni­vers”, es cor­re­geix simpàtica­ment. Alfons Flo­res (l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat,1957) en fa quasi 50 que es dedica a aquesta dis­ci­plina. Per acce­dir al cúmul de pan­ta­lles, cal situar-se al cen­tre, en una mena de cla­ri­ana. L’espec­ta­dor queda encer­clat, per unes imat­ges que repro­du­ei­xen ins­tants de tre­ball a l’estudi de l’escenògraf. Un labe­rint d’obses­si­ons. L’expo­sició Alfons Flo­res, l’esce­nari pro­digiós estarà oberta fins al 3 de novem­bre al Cen­tre d’Art Tecla Sala, a l’Hos­pi­ta­let. El comis­sari Joan Maria Min­guet con­vida a trans­fe­rir l’acció i la fas­ci­nació del que passa en un esce­nari al museu. Per això les cor­des d’una pinta e tra­mo­ies els visi­tants, ara con­ver­tits en espec­ta­dors pri­vi­le­gi­ats.

La car­rera de Flo­res comença a l’Hos­pi­ta­let, amb el Grup d’Acció Tea­tral (GAT) del seu germà Enric, ara fa 50 anys. Aquest grup alter­nava les mos­tres en què con­vi­da­ven com­pa­nyies d’arreu de l’Estat espa­nyol al Cen­tre Catòlic de l’Hos­pi­ta­let amb les seves adap­ta­ci­ons. Ramon Maria del Valle-Inclán va ser un dels seus autors de capçalera; un autor apa­rent­ment dis­pers per a una època de recu­pe­rar el tea­tre i el car­rer per al poble. El grup, que va repre­sen­tar una vin­tena de títols, va fer 1.700 fun­ci­ons i cal­cu­len que van veure’ls uns 400.000 espec­ta­dors, va des­a­parèixer el 1997, en l’època en què la ins­ti­tu­ci­o­na­lit­zació del tea­tre va ferir de mort la vida de les com­pa­nyies inde­pen­dents. El seu lema era lúcid: “El futur del tea­tre depèn dels que no hi van.” Per això era impres­cin­di­ble per­su­a­dir-los amb un món com­plex i apas­si­o­nant. Des de l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat irra­di­a­ven una fres­cor i auten­ti­ci­tat (amb el logo del gat tra­pe­lla, de còmic, com a logo de la com­pa­nyia) i fugien del tea­tre ampul·lós. Les seves màximes eren cla­ri­vi­dents, de nou, com recull Min­guet en les car­tel·les: “Més que fer tea­tre polític, es fa política amb el tea­tre.” Pre­fe­rien la rea­li­tat esperpèntica de Valle-Inclán a la con­tundència d’Orwell (tot i com­bre­gar amb un odi vis­ce­ral als mili­tars i la repressió de la llarga dic­ta­dura). A l’expo­sició es veuen algu­nes de les pin­tu­res de Flo­res: amb 16 anys, dibuixa un rei de bas­tos amb la cara coberta com un botxí “dedi­cat als assas­sins de Sal­va­dor Puig Antich”. Del basto en raja sang (Puig Antich va ser exe­cu­tat al gar­rot vil el 2 de març del 1974, a La Model).

Alfons Flo­res va sub­sis­tir a la fi del Grup d’Acció Tea­tral perquè, des del 1978 rebia encàrrecs pro­fes­si­o­nals. Jordi Mesa­lles, per exem­ple, li va dema­nar un espai per a El des­per­tar de la pri­ma­vera. La pri­mera gran eclosió inter­na­ci­o­nal de l’esce­no­gra­fia va venir amb les pro­pos­tes de Calixto Bieito. Han fet una vin­tena de pro­duc­ci­ons (mol­tes d’operísti­ques), des que, el 1998, va fer l’espai escènic de La casa de Ber­narda Alba. L’any següent, van aixe­car Car­men, a Pera­lada. Bieito va situar l’acció en un cemen­tiri de cot­xes de Ceuta. Fugint dels clixés folklòrics espa­nyols que havia imprès Bizet al drama. En l’expo­sició Alfons Flo­res, l’esce­nari pro­digiós apa­rei­xen dibui­xos, fotos i vídeos de l’obra. Aquesta mateixa ban­dera res­sor­gi­ria en el mun­tatge de Car­men, de Calixto Bieito al Fes­ti­val de Pera­lada, al 1999.

L’altre gran col·labo­ra­dor de Flo­res ha estat Àlex Ollé, avui artista resi­dent al Gran Tea­tre del Liceu. Es podria dir que Ollé va començar la seva car­rera operística amb La Fura dels Baus i les esce­no­gra­fies d’en Flo­res: al 2009, van cons­truir un mons­tre enorme per a Le grand maca­bre. Es pot veure la maqueta a l’expo­sició per com­pro­var com varia la pro­jecció amb el movi­ment rota­tori de l’ele­ment que domina l’esce­nari. També hi ha a la Tecla Sala l’infla­ble d’Ascenso y caída de Maha­gonny (2010) de Brecht i Kurt Weill, que també van codi­ri­gir Ollé i Padrissa al Tea­tro Real. Aquest agost (de dilluns a dijous l’horari és de tarda i els diven­dres, només al matí) es pot veure com aquesta mena de món de la dei­xa­lle­ria s’infla i esdevé ines­ta­ble per als que pro­cu­ren res­ca­tar mate­rial per a la seva super­vivència. Aquesta vol­guda llet­jor con­trasta amb les copes de cap per avall de L’eli­sir d’amore (2015). A l’espai cen­tral, també es pot veure una roda de cru­ci­fi­xos de l’òpera Norma (diri­gida el 2016 per Ollé). En rea­li­tat, l’esce­no­gra­fia (que es va poder veure el 2022 al Liceu). A la pre­sen­tació, Flo­res iden­ti­fi­cava el fana­tisme amb un tipus de cris­ti­a­nisme perquè són els refe­rents majo­ri­ta­ris d’aquesta soci­e­tat occi­den­tal. Adap­tar-ho a l’isla­misme seria repe­tir “el colo­ni­a­lisme” d’Occi­dent que ja s’ha repe­tit massa vega­des en la història, esban­dia qual­se­vol denúncia a l’inte­grisme musulmà.

Esce­no­gra­fia i direcció?

Molts han estat els escenògrafs que s’han pas­sat a la direcció escènica, començant per Fabià Puig­ser­ver, l’ànima del Tea­tre Lliure. Bona part del seu fons es va tras­lla­dar al Museu de les Arts Escèniques, i ara se’l pot tro­bar, en clau vir­tual, a par­tir de l’Arxiu Lliure (a més del mateix ser­vei del MAE). També Iago Peri­cot va anar decli­nant els seus car­tells i espais escènics en com­ple­men­tar la dra­matúrgia escènica. L’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona li va dedi­car una expo­sició (El joc i l’engany, al Palau de la Vir­reina, el 2004). El tre­ball d’Alfons Flo­res sem­pre s’ha cen­trat en la neces­si­tat que l’espai expressi, que no es limiti a ser una loca­lit­zació con­creta, sinó que des­til·li una intenció inequívoca, que ell sol pro­vo­qui “una emoció al públic”. A diferència de Puig­ser­ver i Peri­cot, l’home­nat­jat en l’expo­sició cele­bra la seva lli­ber­tat abso­luta per plan­te­jar l’espai. Flo­res con­fia arri­bar a la per­fecció alhora que, com Ber­tolt Brecht, “em pre­paro per al següent error”. Pensa que, “quan l’obtin­gui, no sé si em satis­farà”. En tot cas, el tre­ball de Flo­res ha estat reco­ne­gut amb el premi de la Crítica de Bar­ce­lona de 1996, 1998 i 2009. L’any 2000 va rebre l’Irish Times The­a­ter Award a la millor esce­no­gra­fia per Bar­ba­ric Come­dies, i el pas­sat mes de maig va estar nomi­nat en la cate­go­ria de millor escenògraf al The Inter­na­ti­o­nal Opera Awards 2017. Flo­res no cap a la taula pre­si­den­cial del Liceu. Però ocupa una pri­mera fila i sem­pre Ollé pro­cura que expli­qui la seva con­cepció esce­nogràfica. Pot­ser és la millor manera de demos­trar una con­junció per­fecta Ollé-Flo­res, cre­ant el seu uni­vers.

Ressò i banderes
A l’exposició, hi ha una obra de Flores en què un pal d’una bandera espanyola esclafa el cap d’un jove. La bandera, a Carmen, també va tenir remor arran de les funcions al Real, l’octubre del 2017 (pocs dies després del referèndum de l’1-O). Un sector reaccionari va voler que s’eliminés que la bandera espanyola servís per fregar, per netejar-se el cul i també com a drap per netejar el cotxe. Joan Matabosch, director del Real, desmentia categòricament cap denúncia “d’ultratge” en cap dels 40 escenaris on s’havia representat (al Liceu el 2010 i el 2015). Ha tornat aquest gener.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia