Arts escèniques

Arrenca la Temporada ‘Llarga’

Fins a 110 espectacles es programen en la 33a edició del festival de tardor de Catalunya

Castellucci dirigeix l’actriu Isabelle Huppert a ‘Bérénice’i es programa una marató escènica internacional, a Celrà

El Temporada Alta acorda fins a 25 coproduccions amb teatres, productores i companyies de casa

Oriol Pla, Aina Tur, Llàtzer Garcia, Les Impuxibles o Lucía del Greco, nous valors

Pro­po­sem reba­te­jar aquesta 33a edició del Tem­po­rada Alta pel de la pro­gra­mació de la Tem­po­rada Llarga. I és que, mai fins ara, s’havien pre­sen­tat fins a 110 espec­ta­cles dife­rents ni s’havia escam­pat tant pel calen­dari. Quan habi­tu­al­ment les fun­ci­ons arren­quen a prin­cipi d’octu­bre, avui, 13 de setem­bre, ja es fa la pri­mera funció del fes­ti­val, que s’allarga fins al pont de la Puríssima (8 de desem­bre). Sal­va­dor Sunyer, direc­tor del fes­ti­val, admet que no han tro­bat un espec­ta­cle inter­na­ci­o­nal de gran for­mat que sigui el cap de car­tell aquest any.

El fes­ti­val, però, té mol­tes per­les, com l’actu­ació d’Isa­be­lle Hup­pert en el mun­tatge Bérénice, que diri­girà Romeo Cas­te­llucci, un dels direc­tors fetitxe en el fes­ti­val de tar­dor. Pot­ser no hi ha tre­balls sig­nats per Kris­tian Luppa, Chris­ti­ane Jatahy o un Oska­ras Kor­su­no­vas, però Marina Otero, Ser­gio Blanco o Lagar­ti­jas Tira­das al Sol repe­tei­xen en l’apar­tat inter­na­ci­o­nal, on s’incor­po­ren dos noms nous a la nòmina ame­ri­cana: el direc­tor argentí Gui­llermo Cacace i la com­pa­nyia xilena Bonobo. La com­pli­ci­tat històrica amb Ste­fan Kaegi (Rimini Pro­tokoll) es trans­forma en la marató a l’aire lliure, de set hores de durada, en la qual inter­ve­nen set com­pa­nyies d’artis­tes euro­peus (entre les quals hi ha El Conde de Tor­re­fiel, com a repre­sen­tació cata­lana). Es pro­grama a Celrà el cap de set­mana del 5 i 6 d’octu­bre (diver­ses repre­sen­ta­ci­ons) a l’aire lliure. Altres noms inter­na­ci­o­nals són el de l’actual direc­tor del Fes­ti­val d’Avinyó, Tiago Rodri­gues. A Dans la mesure de l’impos­si­ble fa una reflexió sobre les para­do­xes que com­por­ten l’arri­bada de coo­pe­rants inter­na­ci­o­nals en zones de con­flicte. Toni Ser­vi­llo, que ja va mera­ve­llar amb un De Filippo el 2013, Le voci di den­tro, pla­nat del drama a la comèdia, pro­posa, ara, Tre modi per non morire en què ell mateix repre­senta aquest text de Giu­seppe Mon­te­sano. La peça explora com la poe­sia de Bau­de­laire, Dante i els clàssics grecs ens ense­nya a esti­mar la vida per damunt de la depressió i la injustícia. Marina Otero com­ple­tarà la tri­lo­gia sobre la relació de pare­lla traumàtica: Fuck me. Love me, i ara, Kill me.

La Vero­nal ha pas­sat a ser una de les com­pa­nyies cata­la­nes que s’uti­litza de reclam (jun­ta­ment amb els Conde que repre­sen­ta­ran La luz de un lago) el cap de set­mana de pro­gra­ma­dors (a par­tir d’ara es conei­xerà com a Big Bang. La Vero­nal estrena Toten­tanz. Mor­gen ist die frage, un tre­ball que es podrà veure al Lliure, que també la copro­du­eix jun­ta­ment el Tem­po­rada Alta, la Tri­en­nale Milano i el d’Otoño de Madrid.

Pel que fa als suports a les pro­duc­ci­ons, des­taca la d’Un matri­moni de Bos­ton perquè recu­pera una pro­ducció que va resul­tar un èxit a l’Espai Lliure el 2005 amb la presència d’Anna Liza­ran. El direc­tor Josep Maria Mes­tres va sac­se­jar l’escena cata­lana amb un text del David Mamet més punyent i tres pro­ta­go­nis­tes en estat de gràcia: Anna Liza­ran, Emma Vila­ra­sau i Marta Marco. Gai­rebé vint anys després, el direc­tor torna a l’obra, donant a Emma Vila­ra­sau el paper que lla­vors feia Liza­ran, men­tre Marta Marco inter­pre­tarà el paper que va fer al seu moment Vila­ra­sau i incor­po­rant l’Emma Arqui­llué, que no estava en el mun­tatge ori­gi­nal, i que assu­mirà el paper de Marco. Amb diàlegs pene­trants i inci­sius, Mamet explora les rela­ci­ons de poder entre una pare­lla benes­tant, per­so­nat­ges replets de con­tra­dic­ci­ons que emer­gei­xen en el trans­curs d’una vet­llada. L’obra es pot veure el pri­mer cap de set­mana (de 4 al 6 d’octu­bre, cinc repre­sen­ta­ci­ons) i poste­ri­or­ment farà tem­po­rada a La Villar­roel.

Una altra peça adreçada als amants del tea­tre és Ham­let.02, que ha rees­crit Sergi Bel­bel i que inter­preta Enric Cam­bray. L’obra, que arriba al tea­tre de Salt (18 d’octu­bre) s’haurà vist amb ante­lació en una sala no con­ven­ci­o­nal del TNC. Aquest mun­tatge és la segona part de la versió que Bel­bel va fer de la pri­mera escena de Ham­let (Ham­let.01) en què Cam­bray es pre­senta com el príncep de Dina­marca con­ver­tit en un tra­gicòmic mono­lo­guista. En aquest segon qua­dre el pro­ta­go­nista delira un pas més i deci­deix que ven­jarà la mort del pare uti­lit­zant l’esti­let del tea­tre.

El fes­ti­val gironí reforçarà també el seu suport a la cre­ació escènica cata­lana amb la copro­ducció d’onze espec­ta­cles d’artis­tes com ara Oriol Pla (Gola), Lucía del Greco (Pura passió), Jordi Casa­no­vas (Allà lluny hi havia una caseta), cabo­san­ro­que (El cas­tor que plo­rava), Aina Tur (Sis hectàrees d’oli­ve­res), premi Quim Masó, que ja s’ha pogut veure al Grec), Llàtzer Gar­cia (Bart­leby), Les Impu­xi­bles (Cara­mel) i José y sus her­ma­nas (Morir lo hace todo el mundo, també estre­nat a Bar­ce­lona aquest juliol). I, com un dels pro­jec­tes ina­jor­na­bles, es pro­grama la XIV edició del Tor­neig de Dra­matúrgia.

El Tem­po­rada Alta (amb el suport de la Fun­dació La Ciu­tat Invi­si­ble i Cai­xa­Fo­rum+) pro­cura dei­xar pet­jada dels artis­tes de referència inter­na­ci­o­nal con­ju­gant els cata­lans amb els inter­na­ci­o­nals. L’any pas­sat, van obrir una línia d’entre­vis­tes, La caverna, que va resul­tar ser un èxit, amb entre­vis­tes a artis­tes com Angélica Lid­dell, Romeo Cas­te­llucci o Mar­cos Morau. Enguany, els con­vi­dats són Anne Teresa de Keers­ma­eker, Lluís Pas­qual, cabo­san­ro­que i El Conde de Tor­re­fiel. Els capítols es poden veure gratuïtament als canals digi­tals. També hi haurà segona tem­po­rada d’Això no és un càsting, el pòdcast de Tem­po­rada Alta amb Ràdio Pri­ma­vera Sound, que reu­nirà con­vi­dats com Gui­llem Clua, Joan Yago, Cris­tina Cle­mente i com­pa­nyies com Cul­tura i Con­flicte o La Con­questa del Pol Sud, entre altres.

Inaugurar amb un cant al plaer

Des d’avui i fins diumenge, hi ha programades cinc funcions de ‘Carmina Burana’, sota la mirada de La Fura dels Baus. Ja l’han vist més de 410.000 espectadors de tres continents diferents. Aquest ‘Carmina Burana’ debutarà a l’Auditori de Girona, quan ja s’ha convertit en una cita estable a Madrid, des de fa diverses temporades. La representació de la partitura de Carl Orff, dirigida per Carlus Padrissa és, avui, l’espectacle amb més funcions i més temps en gira de tota la història de la companyia. La proposta compta amb més de 50 artistes (la música és en directe), a través d’impactants escenes, efectes especials i, fins i tot, fragàncies, fan de la proposta tota una experiència immersiva. A més, els músics estan envoltats per un cilindre de vuit metres de diàmetre, mentre les imatges projectades sobre ell il·lustren l’obra de principi a fi: una lluna gegant, el desgel, un èxtasi floral, una verema en directe, les tavernes, cantants penjats de grues o submergits sota litres de vi, aigua i foc. L’original és una col·lecció de poemes dels segles XII i XIII que s’han conservat en un únic còdex trobat el 1803 en una abadia de Baviera (actualment es conserva a Múnic). El còdex recull un total de 300 poemes, escrits en la seva majoria en llatí, alemany i francès. En aquests poemes s’enalteix el plaer per viure i l’interès pels plaers terrenals, per l’amor carnal i pel gaudi de la naturalesa, sempre amb una mirada satírica cap als estaments socials i eclesiàstics de l’època.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia