Arts escèniques

TEATRE

La Sala Beckett s’abona a la comèdia àcida

Jordi Casanovas, Sílvia Navarro, Berta Prieto, Pau Masaló, Laura Aubert, Roser Vilajosana o Yaiza Berrocal, entre les autories debutants a la sala

Helena Tornero és l’autora resident

L’auto­ria con­tem­porània cata­lana s’ha afer­rat a fic­ci­ons còmiques per retra­tar amb amar­gor la soci­e­tat actual. Una bona demos­tració és el car­tell que pre­senta la Sala Beckett aquest 2024,/25, amb Anna Ser­rano com a copro­gra­ma­dora, des d’aquest curs al cos­tat del direc­tor de la sala Toni Casa­res. Seran una vin­tena de pro­duc­ci­ons que rei­vin­di­quen el tea­tre con­tem­po­rani, l’auto­ria dramàtica i la paraula, com a base de l’escena.

Una de les nove­tats d’enguany és que ofe­ri­ran les pri­me­res 50 entra­des de cada espec­ta­cle al 50% amb la con­fiança que ajudi a acti­var el boca-ore­lla perquè s’activi ben de pressa la volun­tat d’anar a la Beckett i no es tro­bin en el fet que massa pro­duc­ci­ons aca­ben dei­xant gent fora en les dar­re­res fun­ci­ons. En aquest cas es troba Cacop­hony, de Molly Tay­lor que tor­narà (l’obra que va aixe­car pol­se­guera entre els segui­dors de l’Espa­nyol, sigui dit de pas), excep­ci­o­nal­ment, aquest curs. Helena Tor­nero, una habi­tual en cur­sos de la Sala Beckett, serà enguany l’autora resi­dent: Estre­narà pel Grec un text que tot just ha començat a filar: pro­posa, des de l’humor (un gènere poc usual per a l’autora) par­lar sobre la impos­si­bi­li­tat d’afron­tar històries d’amor en aquest segle XXI. La com­pa­nyia resi­dent de la Beckett aquest curs és El Eje. Després d’haver estat for­jant-se a El Cicló del Tan­ta­ran­tana, i, amb 10 anys de tra­jectòria i de recerca de nou llen­guat­ges pre­sen­ten Eufo­ria y desazón (que es va veure al Tem­po­rada Alta l’any pas­sat i, més tard, pun­tu­al­ment a la Nau Iva­now) i també una estrena: Tres por­ques, de Pau Masaló (que també debuta a la sala). El Eje s’impli­carà en tota la pro­gra­mació trans­ver­sal­ment i, per exem­ple, pro­po­sen fer un pòdcast a la Beckett.

Sixto Paz Pro­duc­ci­ons torna al Poble­nou amb una peça que aborda dub­tes sobre la nata­li­tat (BioLògica) que, de fet s’empa­renta amb dos títols del grup que lidera Pau Roca: Pul­mons i, dar­re­ra­ment Bèsties. Ara, però, es tracta d’un text de Sílvia Navarro que espe­cula sobre si es pot dei­xar de ser pares, si l’experiència resulta insa­tis­factòria. Her­ma­nas Pico­hu­eso actu­a­ran dins de l’Escena Poble­nou amb un altre retrat càustic: La Car­men Polo (la dona de Franco) a la revista Hola. Dama dic­ta­dura fa flaire de pro­vo­cació feta collage.

Jordi Casa­no­vas també debuta a la Beckett amb una comèdia que acaba tenyint-se de ter­ror, asse­gura el dra­ma­turg. Allà lluny hi ha una caseta ima­gina com es pot torçar un desit­jat part natu­ral per uns fets impre­vi­si­bles. Berta Pri­eto porta a la farsa la sen­sació dels joves que estan com­ple­ta­ment pres­si­o­nats per acon­se­guir l’èxit: Del fan­dom al tro­leig. L3 Fon­tana de Roser Vila­jo­sana i La cadena del fred, de Yaiza Ber­ro­cal són tex­tos en què, de nou, l’humor tra­vessa fets insòlits.

Pau Miró, 20 anys després

Enguany farà 20 anys de l’estrena de ’Barcelona, mapa d’ombres’, un retrat incòmode dels veïns del Raval, que se sentien desplaçats. Ara, Miro (també amb la direcció de Toni Casares) reincideix en aquest quadre sumant-hi la perversitat capitalista actual a ’Expulsió’. Si abans se sentien incòmodes, ara comprovaran com tot els aboca a l’expulsió del barri. També té un aire opressiu ’La cuina’, un muntatge que permetrà que Els Pirates debuti a la Beckett. Un tercer quadre dés la proposta de David Trueba, ’Los guapos’, produït pel Centro Dramático Nacional i que també s’estrena al Temporada Alta. Com és el cas de ’Bartleby’, una adaptació de Llàtzer Garcia en què Albert Prat descriu aquella decisió de renunciar a tot (“preferiria no fer-ho”) de l’escrivent del Melville. Carlos Castellarnau procurarà fer un concert instal·lació a partir de la novel·la ‘Malone meurt’, de Samuel Beckett. Per la seva banda, Núria Corominas (component de Las huecas) estrenarà al TNT ‘Un xai ha creuat el desert’, un treball amb aire de faula. Finalment, ’And here I am’ és una voluntat de la Beckett de solidaritzar-se amb Palestina, a partir de la companyia The Freedom Theatre de Cisjordània. De fet, aquests dies, al Tantarantana, hi ha un muntatge que també hi fa un pont entre el Raval i el barri de Jenin.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia