Art

cultura

L’Espai 29 de Corçà connecta l’art del Japó i de Catalunya

L’Espai 29 de Corçà, un espai poli­va­lent amb la cul­tura com a eix ver­te­bral, ofe­rirà aquest cap de set­mana una expo­sició que con­nec­tarà l’art de Japó i de Cata­lu­nya a par­tir de l’obra del trio KOMOMA, for­mat per l’empor­danès Edgar Mas­segú i els japo­ne­sos Satoshi Komat­su­b­ara i Megumi Moc­hi­zuki, tots tres reco­ne­guts a nivell inter­na­ci­o­nal.

El paper i les múlti­ples ves­sants d’aquest ele­ment com a canal d’expressió de l’art con­tem­po­rani seran els pro­ta­go­nis­tes d’aquesta mos­tra, que forma part d’un pro­jecte més ampli a par­tir del qual es duran a terme acti­vi­tats paral·leles com ara dos tallers oberts al públic: un de cal·ligra­fia nipona i un altre d’ori­gami (papi­roflèxia) per conèixer i expe­ri­men­tar amb­dues tècni­ques. També hi haurà dis­sabte l’actu­ació musi­cal de la voca­lista del grup The Sockss, Àurea, i l’endemà un con­cert de per­cussió tra­di­ci­o­nal japo­nesa.

KOMOMA es va for­mar l’any pas­sat amb motiu de la residència artística que Edgar Mas­segú va rea­lit­zar al Japó, on va pre­sen­tar nom­bro­ses expo­si­ci­ons i pro­jec­tes, la majo­ria de les quals a par­tir de col·labo­ra­ci­ons amb Satoshi Komat­su­b­ara i Megumi Moc­hi­ziku. Aquest va ser el punt de par­tida d’una for­mació que ha tre­ba­llat de manera con­junta amb l’objec­tiu d’esta­blir ponts artístics entre el Japó i Cata­lu­nya, enfor­tint el vin­cle entre totes dues cul­tu­res a par­tir de mos­trar les múlti­ples pos­si­bi­li­tats del paper com a mitjà d’expressió inte­grant l’herència més tra­di­ci­o­nal amb la cre­ació con­tem­porània. El punt cen­tral d’aquesta estada és la mos­tra que ofe­ri­ran el cap de set­mana a l’Espai 29, tot i que també rea­lit­za­ran d’altres acci­ons al Gla Empordà (La Bis­bal d’Empordà) i a l’Hila­rium de Car­de­deu, a part de visi­tar dife­rents molins pape­rers.

Els tres artis­tes

Amb una car­rera inter­na­ci­o­nal en expansió, l’empor­danès Edgar Mas­segú ha por­tat els seus pro­jec­tes a nom­bro­sos punts d’arreu del món: Islàndia, Japó, Xina, Austràlia i França, entre d’altres països. Crea escul­tu­res de papers, ins­tal·laci­ons de gran for­mat i sobre­tot obres de Lan­dart (un híbrid entre l’arqui­tec­tura i l’escul­tura que pretén reflec­tir la relació entre els humans, la Terra i el medi ambi­ent). Aquests pro­pers mesos té pre­vist rea­lit­zar dife­rents acci­ons artísti­ques a Nova York, a la casa natal de Fede­rico Fellini a Itàlia, a l’Índia i al gener par­ti­ci­parà a Dubai al Rakart, un dels fes­ti­vals d’art més impor­tants de l’Ori­ent Mitjà. Les seves escul­tu­res de paper sovint han reco­llit elo­gis per part de la crítica i solen evo­car coralls llu­mi­no­sos, ofe­rint una visió poètica i amb la llum com a pro­ta­go­nista.

Megumi Moc­hi­zuki (Yoko­hama, 1978), que actu­al­ment resi­deix a Kyoto, ha dedi­cat la seva car­rera a recrear mito­lo­gies, lle­gen­des i patri­moni del con­ti­nent asiàtic a par­tir de l’ela­bo­ració d’ins­tal·laci­ons a gran escala en l’arqui­tec­tura tra­di­ci­o­nal, com ara tem­ples i salons de te. Amb la tècnica ances­tral del ‘paper­cut­ting’, crea cor­ti­nes de paper de grans dimen­si­ons. És inves­ti­ga­dora a l’Ins­ti­tut Shi­rakawa Sizuka de Caràcters i Cul­tura de l’Àsia Ori­en­tal a la Uni­ver­si­tat Rit­su­meikan, i també estu­dia patri­moni històrica mate­rial i imma­te­rial.

Com­pleta el trio KOMOMA el també japonès Satoshi Komat­su­b­ara (Nara, 1989), qui des de molt jove ha expo­sat en les millors gale­ries i en fes­ti­vals d’art de renom del seu país. Tre­ba­lla amb peces tri­di­men­si­o­nals però és sobre­tot cone­gut per fer ser­vir el dibuix i la pin­tura com a prin­ci­pals mit­jans d’expressió artística, a par­tir de l’ús del pin­zell, el bolígraf o la tinta xinesa sobre paper tra­di­ci­o­nal japonès i grans cor­ti­nes de paper.

“Pro­jecció bru­tal”

Mònica Marull, lli­cen­ci­ada en Belles Arts i coor­di­na­dora de l’Espai 29, explica que “poder ofe­rir aquesta expo­sició sig­ni­fica una pro­jecció bru­tal per a l’Espai 29. La visita d’artis­tes de renom com ho són Satoshi Komat­su­b­ara i Megumi Moc­hi­zuki es tra­du­eix en una via per donar a conèixer la sala en l’àmbit naci­o­nal i també inter­na­ci­o­nal. En pocs dies, a nivell de xar­xes soci­als, hem notat un aug­ment impor­tant de visu­a­lit­za­ci­ons i ha cres­cut el número de segui­dors”.

L’Espai 29 és un local poli­va­lent que va inau­gu­rar-se el juliol pas­sat amb l’objec­tiu d’aco­llir-hi tota mena d’acti­vi­tats rela­ci­o­na­des amb l’àmbit de la cul­tura. S’hi fan, entre d’altres esde­ve­ni­ments, expo­si­ci­ons, xer­ra­des, actu­a­ci­ons musi­cals i també pre­sen­ta­ci­ons de lli­bres. Fins a finals d’agost va ofe­rir l’expo­sició “La dansa de la vida”, que pre­sen­tava una col·lecció de peces ceràmiques i “colla­ges”, obra dels artis­tes Anna Canals i Fabien Che­vi­llote. “Estem molt satis­fets perquè aquesta pri­mera expo­sició ha tin­gut molt bona crítica i ho demos­tra el fet que la vam pror­ro­gar durant els caps de set­mana del mes de setem­bre”, valora Marull.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.