Arts escèniques

ARTS ESCÈNIQUES

Un carro per al teatre públic

Cultura impulsa, des del 2023, que els grans equipaments públics puguin fer gires fora de Barcelona

Tres de cada 10 espectadors en tota la història del TNC han vist produccions en sales privades o en unes gires intermitents

Més suports: la Diputació també dona empenta a l’‘Electra’ del Teatre Lliure

Perquè un equi­pa­ment públic tin­gui plena jus­ti­fi­cació, cal que sigui pròxim a tots els espec­ta­dors poten­ci­als. Els que hi ha a Bar­ce­lona i els que estan escam­pats a la resta del ter­ri­tori. Sovint, apa­reix aquesta res­pon­sa­bi­li­tat en els dife­rents con­trac­tes pro­grama, però que­da­ven escapçats per la imi­tació pres­su­pos­ta­ria. Des del 2020 (quan es van pre­veure 28 fun­ci­ons de La Ram­bla de les flo­ris­tes i de Soli­tud, tot i que la covid ho va mal­me­tre), hi ha una par­tida extra­or­dinària de Cul­tura per faci­li­tar les gires del TNC. L’ajuda ha anat arri­bant, des del 2023 com a mínim, per a impul­sar gires del Tea­tre Lliure, al Mer­cat de les Flors, el Liceu i L’Audi­tori. Les com­pa­nyies de tea­tre neces­si­ten tenir rodes ben grei­xa­des als car­ros per poder sor­tir de gira.

El Tea­tre Lliure (l’any vinent, cele­bra els 50 anys) va vin­cu­lar-se a les gires inter­na­ci­o­nals afe­gint-se a la Unió de Tea­tre d’Europa (des del juny pas­sat, s’hi ha sumat el TNC). Segons dades dels seus pri­mers 30 anys, dels 2 mili­ons d’espec­ta­dors en tota la història del Lliure, un 25% cor­res­po­nien a gires de les pro­duc­ci­ons (tot i que només actu­a­ven fora el 14% de les fun­ci­ons), segons el resum ofert a la premsa per aquell ani­ver­sari. Real­ment, la tendència de gires del Lliure ha decres­cut molt, des que es va des­in­te­grar la com­pa­nyia que havia refet Àlex Rigola.

En els prop de 30 any del TNC, 3 de cada 10 espec­ta­dors són de fora de les sales de les Glòries. També és cert que en aques­tes dades consta que les copro­duc­ci­ons amb tem­po­rada en una sala pri­vada de Bar­ce­lona com­pu­ten com a gires. I no són xifres resi­du­als, en com­pro­var que hi ha títols com ara El mètode Grönholm al Poli­o­rama (era un títol estre­nat al T6 del TNC que es va estar tres anys seguits al Poli­o­rama) i Mar i cel (després de la Sala Gran, va viat­jar al Victòria) i La importància de ser Frank (amb esta­des al Poli­o­rama, amb l’impuls de La Bru­tal).

Si el Lliure vin­cu­lava les gires a les pro­gra­ma­ci­ons inter­na­ci­o­nals, el TNC ho ha fet, fins ara, al cir­cuit català. En rea­li­tat, les con­di­ci­ons per fer les gires han variat molt i, els dar­rers anys, es feien copro­duc­ci­ons amb com­pa­nyies perquè pogues­sin explo­tar les pro­duc­ci­ons en sales comer­ci­als o gires per Cata­lu­nya.

El repte del Depar­ta­ment de Cul­tura és que la cul­tura de pri­mer nivell arribi a tot el país i afa­vo­rir la des­cen­tra­lit­zació cul­tu­ral amb el suport a les gires dels equi­pa­ments naci­o­nals. En tot cas, aques­tes cam­pa­nyes són limi­ta­des per tal que no siguin impe­di­ments perquè pro­duc­to­res pri­va­des puguin seguir tenint espai en les pro­gra­ma­ci­ons dels tea­tres muni­ci­pals cata­lans.

Les apos­tes d’enguany

El TNC por­tarà tres espec­ta­cles de gira aquest 2025. Anna Karènina, amb adap­tació d’Anna Maria Ricart i direcció de Carme Por­ta­celi, farà una gira inter­na­ci­o­nal (i en català) pels esce­na­ris de Brus­sel·les, Zagreb, Porto, París, Cluj, Miskolc i Ams­ter­dam entre abril i juny. Men­tre, L’ara­nya, el clàssic redes­co­bert d’Àngel Gui­merà amb adap­tació i direcció de Jordi Prat i Coll, girarà per 16 tea­tres públics de Vila­de­cans, Vic, Gra­no­llers, Saba­dell, Mataró, Vila­nova i la Geltrú, Girona, Palma, el Ven­drell, Sant Cugat, Bada­lona, Figue­res, Tar­ra­gona, l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat, el Prat de Llo­bre­gat i Man­resa. Aquest mun­tatge va tan­car tem­po­rada, ahir al ves­pre, a la Sala Gran. La pro­ducció Massa bri­llant, escrita i diri­gida per Oriol Puig Grau i coproduïda amb Tea­tres en Xarxa, es veurà entre febrer i abril a Lli­nars del Vallès, Tor­dera, Valls, Llo­ret de Mar, el Ven­drell, Sant Andreu de la Barca i Sant Joan Despí.

El Mer­cat de les Flors fa girar cinc espec­ta­cles de dansa per tot el país fins al desem­bre: Cèl·lula#5, La Quijá de Paloma Muñoz, pro­ducció del Mer­cat de les Flors dins el II Pla d’Impuls a la Dansa; This is not (an act of love & resis­tance) d’Aina Ale­gre; Natu­ral Order of Things de Guy Nader i Maria Cam­pos; Bene­ath de Tho­mas Noone, i Alba d’Aimar Pérez Galí.

El Tea­tre Lliure por­tarà, a par­tir de l’abril, la comèdia Impe­ra­tiu categòric, escrita i diri­gida per Vic­to­ria Szpun­berg, a onze muni­ci­pis: Bada­lona, Saba­dell, Reus, Figue­res, Girona, Rubí, Premià de Mar, Ale­lla, Man­resa, Sant Cugat i Begues. L’espec­ta­cle tracta sobre la pre­ca­rit­zació de la uni­ver­si­tat, l’habi­tatge i la soli­tud. Fora d’aquest parai­gua, el Lliure també pro­grama l’Elec­tra de l’IT Tea­tre Lliure a 5 muni­ci­pis amb la Dipu­tació de Bar­ce­lona.

Per últim, l’orques­tra simfònica del Gran Tea­tre del Liceu durà a l’Audi­tori de Girona, el 17 de maig, un con­cert diri­git per Josep Pons i amb Emi­lie Lan­glais al violí en què inter­pre­ta­ran E. Chaus­son (Poema per a violí orques­tra op. 25) i H. Ber­lioz (Sim­fo­nia fantàstica op. 14). El pas­sat 7 de febrer, l’OBC va por­tar a l’Audi­tori Enric Gra­na­dos de Lleida, en el seu 30è ani­ver­sari, un con­cert diri­git per Jörg Wid­mann i acom­pa­nyat de la soprano Sarah Aris­ti­dou dedi­cat a La reforma de Men­dels­sohn. El reper­tori també va incloure Les Hèbri­des i Andante de la sonata per a cla­ri­net i piano en mi bemoll del com­po­si­tor ale­many, i Ver­such über die Fuge per a soprano, oboè i orques­tra, com­post per Wid­mann.

Per fi, el tea­tre públic viatja fora de Bar­ce­lona en un neces­sari tra­jecte des­cen­tra­lit­za­dor de la cul­tura per a tots.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia