Patrimoni

patrimoni

El Suprem decidirà el 14 de maig si les pintures murals de Sixena es queden o marxen de Catalunya

El destí de les pin­tu­res murals de la Sala Capi­tu­lar del mones­tir de Sixena es deci­dirà el pròxim 14 de maig. Aquesta és la data que ha esco­llit el Tri­bu­nal Suprem per resol­dre el con­flicte pro­vo­cat pels polítics ara­go­ne­sos per endur-se l’obra que exposa el Museu Naci­o­nal d’Art de Cata­lu­nya (MNAC).

En una pro­vidència a la qual ha tin­gut accés l’agència Efe, l’alt tri­bu­nal ha desig­nat com a ponent el magis­trat Rafael Sarazá Jimena (Còrdova, 1960), qui cons­ti­tuirà la sala amb la resta de jut­ges que vota­ran el recurs que van pre­sen­tar el MNAC i la Gene­ra­li­tat con­tra la sentència de l’Audiència d’Osca favo­ra­ble al tras­llat de les pin­tu­res al mones­tir dels Mone­gres.

A Aragó no tenen cap dubte que el Suprem els donarà la raó, tal com els la va donar el 2016 el jut­jat de pri­mera instància d’Osca, que, a més, va orde­nar la mudança dels fres­cos de manera imme­di­ata. Dos anys després la magis­trada es va des­dir de la urgència de moure una obra “espe­ci­al­ment vul­ne­ra­ble” men­tre no s’hagués conclòs el recor­re­gut judi­cial fins al Suprem: en va para­lit­zar la sor­tida aler­tada pels infor­mes que va pre­sen­tar el MNAC amb les opi­ni­ons contràries d’experts en pin­tura mural, d’entre els quals Gian­luigi Cola­lucci, el res­tau­ra­dor de la Cape­lla Six­tina. A més, la jut­gessa va renyar els polítics d’Aragó perquè la Sala Capi­tu­lar no reu­nia les con­di­ci­ons per con­ser­var els murals, en un estat deli­cadíssim perquè van que­dar molt afec­tats per l’incendi que els revo­lu­ci­o­na­ris del poble de Vila­nova de Sixena van pro­vo­car el 1936. Quan el cenobi encara fume­java, els pro­homs del patri­moni cul­tu­ral català a les ordres de la Gene­ra­li­tat repu­bli­cana van arren­car les pin­tu­res i les van por­tar a Bar­ce­lona per res­tau­rar-les. Final­ment, les mon­ges del mones­tir van con­cloure que el millor lloc per cui­dar-les i per difon­dre-les era el MNAC.

El de les pin­tu­res murals és un pro­ce­di­ment dife­rent del de les 97 obres del MNAC i del Museu de Lleida, que ja ha fina­lit­zat, con­trari a Cata­lu­nya. Fins ara, les ins­ti­tu­ci­ons cata­la­nes han per­dut tots els liti­gis patri­mo­ni­als ins­ti­gats per Aragó, inclòs també el que afecta els béns de les parròquies de la Franja. D’aquest, recent­ment n’ha dic­tat sentència l’Audiència d’Osca, i també queda pen­dent saber el parer del Suprem.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia