Cultura

Tocs. cobla

de

Per terra, mar i aire

Des del seu exili americà, Agustí Borgunyó va ser un precursor que va tenyir d'internacional la història de la cobla i la sardana. En aquell moment, un viatge unidireccional, perquè no va provocar un coneixement més gran d'aquest fenomen musical al seu feu de Nova York. En tot cas, un viatge intens, perquè sense perdre ni un mil·ligram de l'estètica original, els colors de Broadway treien el nas en una obra que en arribar a Catalunya causava furor. Pocs autors deuen haver provocat tanta expectativa com Borgunyó en els seus inicis, i pocs intèrprets deuen causar tant d'impacte amb les seves interpretacions com Jordi Molina.

El Premi Agustí Borgunyó que Sabadell Més Música ha atorgat a l'extraordinari tenorista blanenc ha provocat el maridatge perfecte. Borgunyó va ser fidel a una estètica trencant algun motlle i impulsant el so de la cobla a través de nous timbres, una passió que Molina ha fet evolucionar encara més a través de la tenora. S'ha de tenir molt de coratge per abandonar una situació gairebé de privilegi en algunes de les millors formacions instrumentals del país per dedicar-se a una passió de final incert, però Molina ho va fer per dedicar-se en cos i ànima a la recerca de nous impactes sonors amb la base de la tenora. Amb aquesta ambició, de la seva mà la tenora ha circulat pel món de la Seca a la Meca buscant mestissatges estètics, timbres seductors i colors intensos amb tota mena de combinacions i en tota mena de caràcters. Una tasca complexa, tenint en compte els prejudicis que ha de vèncer sobretot a casa nostra, però una tasca que està donant molts fruits a nivell artístic i que ara li està començant a comportar reconeixements. Molina ha consolidat l'obra de Borgunyó, i al seu torn Borgunyó li ho agraeix a través de Sabadell Més Música.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
SÓNAR 2024

Entre clàssics gals i transgressors kenyans

BARCELONA

Revista centenària

Banyoles
Lluïsa Julià i Capdevila
Directora de la “Revista de Catalunya”

“Volem fer més visible la «Revista de Catalunya»”

Banyoles
“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”
Josep M. Roig Rosich
Historiador

“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”

Banyoles
Joan Villarroya Font
Historiador i autor del llibre “Mussolini contra Barcelona”

“Al darrere del bombardeig del 17 de març del 1938 hi havia Mussolini”

Badalona
música

Aire, el nou projecte dels cassanencs Anna Pérez i Xevi Vallès, estrena el seu primer disc

cassà de la selva
cultura solidària

El 19è festival El Patio de La Penyora arribarà dimarts al centre penitenciari de Wad-Ras

girona

Manrique salva el primer curs al Lliure amb un cartell molt popular

BARCELONA
ART

Clara Oliveras honora l’exili de l’avi al Mume a través d’una pala

La Jonquera