cultura

Crítica

teatre

Cabaret o la vida plural de Manolo

Un cabaret literari, entre la reivindicació i l'homenatge

Si tingués algun poder bíblic faria asseure tots els adolescents de calces caigudes del país en una butaca del teatre i els obligaria a veure Groucho me enseñó su camiseta, per una qüestió d'educació i descobriment, per fer-los gaudir de la ironia demòtica de Manolo i per acarar-los un sentit històric. Qualsevol país necessita el seu poeta popular, per una qüestió d'higiene; això és fonamental, però avui se'm fa difícil, després de la mort de Manuel Vázquez Montalban, trobar-ne cap. Per exemple: com s'agafaria Manolo aquesta iconografia feixista-mussoliniana en la qual es recolza i publicita, tot fent campanya, algun del partits polítics catalans? Ben segur en trauria una copla puntual, irònica, clara i castissa.

Groucho me enseñó su camiseta és un espectacle musical, una mena de cabaret literari que es mou entre la reivindicació i l'homenatge plural del prolífic escriptor, esbossant una sinuosa línia de memòria biogràfica que recorre els racons de la infància i fins l'inevitable estafa biològica, la mort a Bangkok. Però la gràcia és fer-ho amb l'esqueix més festiu i desconegut del nostre irònic gastrònom-poeta-culer, a través de la seva faceta més folgada de lletrista de cançons, amb la bona pensada d'introduir el públic a la dimensió més alegre, procaç i popular del l'imaginari Montalbán.

No ens enganyem, l'estampa escenogràfica té alguna cosa de precarietat poc distingida amb aquella parella de talladures fotogràfiques exposades: l'una, la figura de Manolo, d'alçada natural, mig somrient, assegut rere una taula estranyament gran amb cadires; l'altra, una espantosa representació iconogràfica kitsch tòpica de Barcelona que prefereixo no descriure; una columna dòrica i un barret, dues maletes, una bola del món estelada, una olla, un vaixell blanc i un quadre prerafaelita d'Ofèlia. Al centre un piano elèctric, instruments i dos músics que bonament interactuen. La idea dramatúrgica és construir, mesclant extractes dels seus llibres, la pròpia veu, frases, poemes, un argument a partir de la quinzena de cançons, algunes encantadorament divertides, que van composant l'escena vital i sentimental, la temàtica social, literària i crítica que engloba l'univers de Manolo, les paraules, idees, gustos de l'irrepetible defensor de la cultura popular i del barri xino. Aquest atmosfera, que és la que importa, hi és perfecta. Magnífica la veu i la simpatia de Cinta Moreno, i encara més sensacional Laura López, que canta de meravella, és expressiva i desborda comicitat. Potser la temporalitat de l'espectacle sigui un pèl excessiva i la coreografia repetitiva i escassa, però l'efecte alegre, entranyable i enjogassat hi és tan honest com culminant.

Groucho me enseñó su camiseta
Textos: M.V. Montalbán
Direcció: Damià Barbany
La Planeta, 13 de novembre


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Arquitectura

Clara Crous i d’Harquitectes, Premi Arquitectures ex aequo del COAC 2024

Girona
GIRONA

La penya flamenca La Gerundina clou amb una festa la celebració del seu 10è aniversari

girona
TEATRE

Cultura incentiva l’impuls d’un mercat estratègic de teatres de sala

BARCELONA
Cultura

El Museu Morera de Lleida obre al públic l’espai on conserva i restaura obres d’art

Lleida
música

El 2n Festival de Jazz omplirà de ‘swing’ Matadepera aquest cap de setmana

matadepera
GIRONA

Miquel Muñoz guanya el Premi Joves Fotògraf(e)s de l’INSPAI

GIRONA
MÚSICA

Antònia Font, Tomeu Penya i Juligan DJ faran “una festa” a Sons del Món

roses

L’origen fosc i intrigant del Degas de Todocolección

Barcelona
Richard Linklater
Director de cinema

“L’art conformista és avorrit i segurament ni tan sols és art”

Barcelona