cultura

Mallol, patrimoni de tots

El Departament de Cultura inclou la col·lecció Tomàs Mallol, que s'exposa al Museu del Cinema de Girona, en el catàleg del patrimoni cultural català

Pel seu director, la decisió suposa reconeixement, protecció i difusió per a la col·lecció

El Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya ha comunicat a la Fundació Museu del Cinema i a l'Ajuntament de Girona que ha inclòs la col·lecció Tomàs Mallol de cinema en el catàleg del patrimoni cultural català. L'expedient per dur a terme aquesta inscripció es va iniciar l'any 2008 a sol·licitud de l'Ajuntament de Girona i de Tomàs Mallol i ha inclòs, entre altres tràmits, la inscripció de tots els objectes que formen aquesta col·lecció en l'inventari general de béns mobles de l'administració de l'Estat.

Pel director del Museu del Cinema, Jordi Pons, el fet d'estar inclòs en el catàleg del patrimoni cultural català suposa per a la col·lecció protecció, difusió i, sobretot, un reconeixement a la importància d'aquesta col·lecció. Pons, que ahir es mostrava d'allò més satisfet per la notícia, va destacar que els objectes que formen la col·lecció Tomàs Mallol “expliquen les nostres arrels” ja que comprenen més de quatre-cents anys d'aquesta dinàmica història de la cultura audiovisual que no ha parat d'avançar des del seu naixement amb l'aportació tecnològica de la cambra fosca a finals del segle XV i principi del XVI.

Pel director de la institució, aquest reconeixement és molt important perquè d'aquesta manera Catalunya reconeix que la col·lecció Tomàs Mallol forma part del seu patrimoni cultural, entenent –com assenyala el preàmbul de la Llei 9/1993 del patrimoni cultural català– que el patrimoni cultural “és un dels testimonis fonamentals de la trajectòria històrica i d'identitat d'una col·lectivitat nacional. Els béns que l'integren constitueixen una herència insubstituïble, que cal transmetre en les millors condicions a les generacions futures. La protecció, la conservació, l'acreixement, la investigació i la difusió del coneixement del patrimoni cultural és una de les obligacions fonamentals que tenen els poders públics”.

Dels orígens al museu

Els orígens d'aquesta col·lecció única, considerada una de les més importants en l'àmbit europeu, es remunten a mitjan anys seixanta, quan Tomàs Mallol (Sant Pere Pescador, 1923) va començar a aplegar objectes relacionats eminentment amb l'àmbit temàtic del precinema, però també aparells de cinema amateur i cinema infantil. Els seus viatges arreu d'Europa durant més de trenta anys li van servir per formar bona part de la col·lecció actual, que arriba a contenir 7.585 objectes i aparells de tota mena.

L'any 1994 marca la data en què l'Ajuntament de Girona i Tomàs Mallol signen un acord pel qual la col·lecció, de caràcter privat, esdevé patrimoni públic a partir d'un contracte de compravenda que estableix l'adquisició progressiva d'aquesta col·lecció per part del consistori gironí. I el 8 d'abril del 1998 s'inaugura el Museu del Cinema, que conté aquesta col·lecció considerada des d'ara patrimoni cultural català.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
crònica

Una sola música que tothom balla com vol

SANT JORDI A GIRONA

Tornar al centre perquè no canviï res

Girona

La festa amb tendència a l’alça

Barcelona
publicacions

Surt el número 12 de ‘Temperatura’, la ‘Revista per anar a cagar’

girona
crítica

Tensar els fils d’estendre

Girona

Es recupera l’essència amb el retorn a la Rambla i la plaça Catalunya

Girona
SANT JORDI

L’esmorzar de la Generalitat a Girona recorda Montserrat Vayreda

girona
sant jordi 2024

“Hi ha moltes ganes de diada”

barcelona
BLANES

La diada de Sant Jordi comença amb l’Esmorzar Literari

BLANES