cultura

L'avarícia dels voltors

L'artista Jordi Abelló presenta una singular exposició de retrats de banquers, que únicament es pot veure a través del mòbil en unes coordenades concretes

La mostra es pot veure al mòbil al davant de vuit seus bancàries de Barcelona i Madrid

L'artista Jordi Abelló (Reus, 1970) diu que quan Velázquez va pintar el retrat del papa Innocenci X va aconseguir reflectir en la seva mirada la imatge del poder. Aquell poder, i més encara, la cobdícia humana, són les que ha volgut transmetre ara l'artista en el treball Bank, una exposició virtual que retrata l'ambició dels sectors financer i econòmic, a partir de retrats de personatges reals, presidents d'alguns dels bancs més importants del món.

Més enllà de la destresa i el contingut pictòric, hi ha dos fets que singularitzen aquesta col·lecció: per una banda, que un cop pintades les obres, l'artista les ha posades a disposició d'un grup de voltors salvatges que, gràcies a les picades amb el seu bec, “les han finalitzades”. I, d'altra banda, que a l'hora d'exposar el treball, Abelló fuig dels camins tradicionals i acadèmics, i l'exposició únicament es pot veure a través del mòbil en algunes entitats bancàries de Barcelona i de Madrid.

Quan l'artista va tenir pintats una quarantena de retrats, en va seleccionar dotze i se'n va anar a Nonasp, on es troba una reserva natural de voltors. Allà va deixar les obres, a la intempèrie, exposades a l'atac dels voltors. I una setantena d'aus van picar amb el seu bec els retrats de personatges com ara Isidre Fainé (La Caixa i Caixa Bank) i Emílio Botín (Grup Santander). “La intervenció dels voltors és imprescindible per aconseguir retratar l'autèntic rostre del poder”, explica l'artista. Abelló ha treballat el reflex de l'avarícia a la cara de cada banquer i després les ha comparat amb el rostre del voltor, un au rapaç que, segons Abelló, guarda la mateixa mirada i gest que el banquer. L'artista, que va enregistrar en un vídeo l'acció dels voltors, diu que va “fracassar” en el seu intent de pintar l'ambició, i que per això va haver de cedir l'obra a les aus.

Només al mòbil

La novetat de l'exposició no només està en el procés creatiu, sinó també en la tecnologia emprada. És una mostra de pintures i vídeo que tan sols es pot contemplar a través del telefon mòbil (amb el sistema operatiu Android), en unes coordenades concretes, que coincideixen al davant de vuit entitats bancàries de Barcelona i Madrid (les seus bancàries de la plaça Catalunya de Barcelona i les torres Kio i el Banc d'Espanya de Madrid), a més de la Documenta (13) de Kassel, l'esdeveniment artístic més important que se celebra cada cinc anys a la ciutat alemanya. Els usuaris poden descarregar-se l'aplicació de manera gratuïta a través de l'Android Market introduint “bank jordi abelló” al cercador. L'exposició estava pensada també per a usuaris d'Iphone, però, malgrat tenir a punt la tecnologia, Apple no ha permès incloure-la al·legant “que no era prou interactiva amb el públic”.

La mostra serà indefinida en el temps, “fins que la tecnologia quedi obsoleta”, segons l'artista. D'aquí a uns mesos, també es podrà consultar a la pàgina web www.jordiabello.com.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
bcn film fest

Tirar-se els plats pel cap a la Costa Brava

Barcelona
Cinema

Uns dracs amb ADN xinès, australià i europeu

màlaga

Salvat-Papasseit, sempre jove

Barcelona
Margarida Aritzeta
Escriptora, autora de ‘Les dones del lli’

“La lluita i el camí fet per les dones no han estat endebades”

Valls
Drama biogràfic

Radiografia d’una relació tòxica amb un home més gran

Crítica

La recerca de tresors enterrats

Guaita què fan ara
Sèries

La llarga ombra del masclisme seguint el rastre d’un assassí en sèrie

Drama

‘Rosalie’, una dona barbuda contra la societat

animació

‘Hate songs’, ferides que no es curen