música

En un cafè d'Istanbul

Amb els músics suant, a fregar del públic, envoltats pel fum de les pipes, amb un sorollós i persistent murmureig de fons i el dringar de copes i ampolles. Així s'haurien de servir les músiques de gitanos que l'Istanbul Oriental Ensemble va fer sonar als peus de la catedral de Girona. Tal com se servien a tombant del segle XIX en algun dels nombrosos cafès que poblaven els barris baixos de la ciutat que dóna nom al grup. I a l'escenari de les escales de la Catedral la distància era massa gran, insalvable, per a unes melodies que demanen que el públic senti l'alè del cantant, per a uns ritmes que han de fer vibrar físicament els oients. Així és com ho van viure l'any passat els pocs privilegiats que van escoltar el grup de Burhan Oçal tocant a recer del bar L'Arc, on s'havien refugiat de la tempesta que havia obligat a cancel·lar el concert previst a l'exterior. Enguany la climatologia va ser benèvola amb l'organització però el recital, transportat fora de l'ambient tavernari, perdia tota aquella autenticitat que l'atzar li havia atorgat l'any anterior. La música sonava ara d'una manera molt més profilàctica, sensació reforçada pel fet que tots els instruments melòdics del grup sonaven per línia, no per micro, és a dir, que estaven electrificats: ja és ben sabut que els músics gitanos no fan fàstics a totes aquestes artificiositats si els ajuden a carregar d'energia i estridència les seves interpretacions. Però tots aquests petits obstacles no van impedir que el grup d'Istanbul, sobretot cap a les acaballes del concert, aconseguís inocular al públic tota l'esbojarrada joie de vivre de les músiques dels gitanos de Tràcia. Només calia veure el noble i virtuosístic qanun sonant a voltes com una guitarra stick i amb ressonàncies salseres i flamenques, per adonar-se que en aquesta tradició musical la regla principal és que no hi ha regles. No és casual doncs que, arrossegat per un tan bell llibertinatge musical, el públic acabés dempeus i ballant al ritme que els dictaven els músics de Burhan Oçal.

Intèrprets: Burhan Oçal (percussions i direcció) i l'Istanbul Oriental Ensemble. Lloc i dia: Escales de la Catedral, divendres 10 de juliol. Festival de Músiques Religioses de Girona.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA