Música

els fotògrafs del nou pop

guillem vidal

Fotografiant la ‘gent normal'

Sense Colita, la nostra memòria de la Nova Cançó no seria la mateixa. Sense Francesc Fàbregas, el record del Canet Rock seria encara més difús. Ara, una nova generació de fotògrafs deixa constància del nou auge pop

Cada eclosió musi­cal ha tin­gut els seus fotògrafs. L'apro­xi­mació, per exem­ple, a la Nova Cançó seria ben segur molt dife­rent si no fos per Colita, capaç de cap­tar amb la seva càmera les mira­des ínti­mes de Bonet, Pi de la Serra i Ser­rat, i la trans­cendència històrica de reci­tals com els de Rai­mon i Llach. El mateix li pas­sa­ria, d'altra banda, al punk de la Bar­ce­lona de finals dels setanta si no fos per la càmera de Sal­va­dor Costa (fotògraf insigne de La Banda Tra­pera del Río) i, al de la dècada dels vui­tanta, si no fos per la de Xavier Mer­cadé, que encara assis­teix a cen­te­nars de con­certs cada any com a cap de foto­gra­fia de la revista Ender­rock. El pop català d'avui, que ha emer­git amb ban­des com ara Manel, Mis­hima i Els Amics de les Arts, té –és clar– uns quants ulls que con­tri­bui­ran a fer per­du­rar la memòria de tots aquests grups. Pas­sem llista: Noemí Elias (cone­guda, entre el sec­tor, com “la fotògrafa dels músics”, amb un estudi al Poble­nou on s'hi han fet, per exem­ple, les ses­si­ons de l'Ordre i aven­tura de Mis­hima, les del debut de Joan Dausà o les D'herois i des­as­tres d'Élena); Ibai Ace­vedo (un mas­noví que ha recor­re­gut tot Cata­lu­nya amb Els Amics de les Arts per a les imat­ges de pro­moció de Bed & Bre­ak­fast i Espècies per cata­lo­gar); Román Yñán (res­pon­sa­ble dels aires tar­do­rencs que impe­ren en els últims tre­balls de Mazoni i El Petit de Cal Eril) o Tanit Plana (autora d'una col·lecció excel·lent de retrats a San­jo­sex, coin­ci­dent amb l'edició d'Al marge d'un camí).

Elias ens rep al seu estudi Blan­ca­do­ble, a l'entrada del qual hi ha apar­cada una fur­go­neta Volkswa­gen groga que és ja tot un clàssic de la moguda. Ens des­plega pel par­quet una mos­tra del seu tre­ball i, men­tre obser­vem una foto de Manel en la qual s'intu­eix que Gui­llem Gis­bert i com­pa­nyia no sabien com posar-s'hi, ens revela com es pot foto­gra­fiar una gene­ració de músics que, en ter­mes gene­rals, s'entesta a pre­sen­tar-se com a gent nor­mal. Sen­zi­lla, aus­tera i allu­nyada a més no poder dels antics esque­mes de les rock stars. “És curiós –cons­tata Elias–. Veiem, per exem­ple, una sessió que algú de fora ha fet amb els Beas­tie Boys i diem: «Ostres, qui­nes fotos més guais.» Però després, aquí, no ens hi atre­vim. Impera encara aque­lla cosa tan cata­lana de: «Ui, millor que això no ho fem, que la gent encara dirà que...»”. Amb Manel, Elias hi va tre­ba­llar poc després de l'edició d'Els millors pro­fes­sors euro­peus. “Si s'hagues­sin dei­xat hagués pogut fer coses bas­tant diver­ti­des, però tot just era el seu pri­mer disc i esta­ven una mica impres­si­o­nats amb el que els començava a caure a sobre. Són encan­ta­dors, però va haver-hi uns quants comen­ta­ris en pla «uf, això millor que no».”

Acon­se­guir que els músics arris­quin una mica, però, és una cosa que Elias està acon­se­guint cada cop més. La clau, sem­pre, és “tre­ba­llar en equip”, par­lar abans de fer clic ni que sigui deu minuts i pro­cu­rar, sobre­tot, “no impo­sar el teu ego de fotògraf per sobre del seu ego de músics”. “La gene­ració d'ara està una mica aco­llo­nida –asse­nyala–. Recordo, per exem­ple, una vegada que vaig anar a Eivissa a fer fotos al Gerard Quin­tana i vaig al·luci­nar, ja que ente­nia real­ment que allò era una part impor­tant del seu tre­ball.”

És el cas, segur, d'Els Amics de les Arts, que tot i pro­jec­tar també una imatge de per­so­nes cor­rents, es van ben impli­car en les ses­si­ons dels seus dos últims dis­cos, rea­lit­za­des en un bosc de Sant Hilari Sacalm –en el cas de Bed & Bre­ak­fast– i en pai­sat­ges del cap de Creus, la Molina i la Gar­rotxa –en el d'Espècies per cata­lo­gar–. “No cal tenir una acti­tud d'estre­lla per fer coses boni­ques”, apunta Ace­vedo, que també ha foto­gra­fiat, dalt d'una barca al pantà de Sau, La Iaia. “Amb Els Amics sem­pre hem tin­gut temps per pre­pa­rar-ho, i això ajuda a poder arti­cu­lar un dis­curs. Amb Bed & Bre­ak­fast, que tenia cançons com Reyk­ja­vik, volíem trans­me­tre la sen­sació d'exo­tisme en un lloc fred. Amb Espècies per cata­lo­gar, d'altra banda, vam estar tres dies movent-nos per tot Cata­lu­nya. El disc tenia un caràcter d'explo­ració, de des­co­bri­ment de nous mons, i vam voler-ho reflec­tir. Els va sem­blar per­fecte estar al ser­vei del disc i no mos­trar-se mai en pri­mer pla.” Quan, d'aquí a un temps, recor­dem aquests temps actu­als de pop asse­nyat i quo­tidià, caldrà recórrer a la seva feina. Ells són els fotògrafs, com pre­di­quen Manel en la seva versió de Pulp, de la gent nor­mal.

Ibai Acevedo
Natural del Masnou (Maresme), ha fet fotos d'Els Amics de les Arts per als seus dos darrers discos (a baix a l'esquerra, una imatge de les sessions de ‘Bed & Breakfast') i a La Iaia per al seu debut (al costat, el trio de Vic al pantà de Sau, on es van fer les fotos de ‘Les ratlles del banyador'). A dalt, Acevedo en un autoretrat.
Noemí Elias
“La fotògrafa dels músics”, com la coneixen molts. A la dreta, amb una col·lecció de la seva obra (i el seu gat) al seu estudi del Poblenou, fotografiada per Josep Losada. A la dreta, les fotos que Elias ha fet d'Élena, The New Raemon, Mishima i Joan Dausà.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.