Cinema Critica

CRÍTICA

Imma Merino

El dolor que mai no acaba

La felicitat sembla aliena al cinema d'Isabel Coixet, tot i que aquesta li va concedir certs moments de plenitud a la protagonista de Mi vida sin mí satisfent-li certs desigs abans que morís. En tot cas, la cineasta prefereix explorar en el dolor i les seves ferides perdurables. Se'n sent més capaç, però la tasca que es proposa sempre és difícil: com representar de manera creïble el dolor? Amb Ayer no termina nunca, torna al dolor d'una manera més despullada que mai. Un home i una dona, que van compartir amor i felicitat, es retroben cinc anys després de separar-se sense haver sabut res un de l'altre durant aquest temps: el dolor (que, encara que sigui compartit, no sempre uneix) va separar-los. Apostant per una (auto) producció austera, lligada a una opció dramàtica a partir de l'obra teatral de Lot Vekemans en què s'inspira, Coixet ha volgut que els personatges estiguin sols, tot i que, de fet, no hi estan: hi ha un mort sempre present a les seves vides. L'home, però, va decidir marxar i sembla que ha refet la vida (és casual que visqui a Alemanya?), mentre que la dona, a més víctima de la crisi espanyola, no ha pogut creure en el futur.

En aquesta retrobada en un cementiri, amb una posada en escena sòbria que no renuncia a un estil que cerca imatges belles, hi ha distanciament, retrets, acostaments, remembrança de la felicitat perduda i, com no podria ser d'una altra manera, un dolor antic que es renova. En aquesta intimitat que l'espectador comparteix també ressona, amb una certa tendència al discurs, el drama col·lectiu derivat de la crisi econòmica i les retallades que, en el temps que se situa el retrobament, es projecta d'aquí a cinc anys. A més, Coixet crea un contrapunt a la situació amb monòlegs que, com si fossin la veu interior dels personatges que a vegades contradiu que diuen, s'han filmat en blanc i negre a l'espai simbòlic d'una cova. En aquesta aposta de Coixet a tot o res, hi ha moments que semblen impostats i d'altres en què sembla aflorar una veritat que tot seguit s'escapa. Bona part del pes recau en els actors i, bé, Candela Peña sembla excedir-se i Javier Cámara sembla arronsar-se. L'aposta era difícil.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Ayer no termina nunca

«Ayer no termina nunca»

Gènere: Drama
Direcció: Isabel Coixet.
Intèrprets: Javier Cámara, Candela Peña.
Valoració crítica: [ep] [ep] [ep] [eb]

Publicat a

música

L’Energia de Palafrugell reuneix el passat, el present i el futur de la cobla

palafrugell

Una programació interdisciplinar per a la Nit d’Estiu de La Fundació ”la Caixa”

GIRONA
DANSA

El Mercat de les Flors reforça vincles enmig de les reformes

BARCELONA
Estrenes de cinema

Zombis amb zeta de zen

Barcelona
comunicació

El Punt Avui proposa un estiu farcit d’entrevistes i festivals

girona
Michel Franco
Director de cinema

“La manca de substància s’intenta tapar amb diners”

Barcelona
MOSTRA

L’Ideal estrenarà l’exposició ‘Jules Verne 200’ al setembre amb tecnologia d’última generació

Barcelona
cultura

Mariscal presenta el seu càntir “ondulat” per l’Argilà d’Argentona

Argentona
Literatura

‘Callahan’ Ruiz es treu la màscara a ‘Insània’ per a narrar pors i traumes que el turmenten

Girona