cultura

art

Valvi redescobreix Sibecas amb una mostra antològica

L'exposició reuneix un centenar d'obres, la majoria procedents dels fons familiars i entre les quals es troben moltes peces inèdites

La inauguració té lloc avui i es podrà visitar fins al 2 de novembre

La figura de Joan Sibecas (Vilanant, 1928 - Avinyonet de Puigventós, 1969), reconeguda pels crítics i tan desconeguda pel gran públic, torna a relluir vint anys després de la darrera exposició antològica –que va tenir lloc a la Fontana d'Or– gràcies a la mostra que avui s'inaugura a la Fundació Valvi de Girona (20 h). Comissariada per la directora de la fundació, Maguí Noguer, i impulsada pels hereus familiars de l'artista empordanès, l'exposició reuneix prop de cent obres procedents dels fons familiars i també d'algunes col·leccions particulars d'amics íntims seus.

Aquesta antològica, que es podrà visitar fins al 2 de novembre, permetrà a molts descobrir i a d'altres redescobrir un pintor que es va passar mitja vida dedicada íntegrament a l'art. Concretament, vint-i-un anys –va morir prematurament als 41 anys arran d'un atac de cor–, que van des la seva primera exposició amb només 18 anys a la sala Fortunet i el 1968 a la sala Goya, totes dues a Figueres. Sibecas: Ordre en llibertat aplega molta obra inèdita, té una manifesta intenció de defugir de tòpics i entre els seus objectius prioritaris hi ha establir una nova perspectiva d'estudi d'un artista que no ho va poder acabar de dir tot en la seva pintura.

La vida i obra de Joan Sibecas s'inscriu en l'intens ambient cultural de la postguerra de la Figueres dels anys cinquanta i seixanta, de la qual també van sorgir literats de la talla de Carles Fages de Climent, Evarist Vallès i Montserrat Vayreda, tots ells amics i relacionats a la fonda Roca, punt de trobada d'agitadors de les lletres i dels pinzells.

Allunyat dels ‘-ismes'

Maguí Noguer, la directora de la Fundació Valvi, declara que la seva “és una pintura impetuosa que neix per l'innat foc interior i que s'expressa sense acotaments i amb anarquia en els extensos espais de la llibertat”. L'art de Sibecas, destaca Noguer, no s'inscriu en cap corrent, escola ni moda i, per tant, no depèn de cap -isme. Malgrat que va flirtejar amb l'abstracció i el cubisme, mai es va casar amb ningú, per poder continuar explorant a la seva manera, anàrquicament, l'inabastable terreny del nou figurativisme.

Ell mateix, en una entrevista publicada pel seu bon amic Narcís Pijoan a Los Sitios (1959), va declarar que la seva concepció d'artista ideal condensaria “la simplificació contemporània de Picasso, el color i la tècnica de Roualt i l'estil de Cézanne”.

LA XIFRA

41
anys és l'edat a la qual va morir arran d'un atac de cor que va tenir tornant d'Olot de classe de gravat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
música

Eduard Costa publica l’enèrgic ‘Ben amunt’, el primer disc signat amb el seu nom

sant pol de mar
Bernat Salvà
Periodista i escriptor

“Un llibre de viatges pot tenir la complexitat de la vida mateixa”

Barcelona
Novetat editorial

Jaume Planas dissecciona la fauna local d’un barri com n’hi ha tants

blanes
Música

Empúries acull un concert de músics exiliats

L’Escala
cultura

L’Arxiu Lafuente de Santander compra la col·lecció d’objectes culinaris d'Antoni Miralda

barcelona
FESTIVAL DE CANES

Jonás Trueba aposta per l’amor

canes
arts escèniques

Catorze finalistes catalans als Max, amb una gala dedicada a Guimerà

barcelona
GIRONA

Unes 700 persones assisteixen al Pati Cultural 2024

GIRONA
patrimoni

Manresa restaura l’escultura dedicada a Josep Anselm Clavé

Manresa