Teatre

TEMPORADA. ALTA. INTERNACIONAL

jordi bordes

‘Highest' Temporada

El Festival Temporada Alta no s'arronsa i presenta la seva millor selecció de produccions internacionals, amb Llatinoamèrica de pal de paller

La tar­dor s'escalfa amb el Tem­po­rada Alta. En aquesta edició hi ha pro­gra­mats 88 espec­ta­cles a espais de Girona i Salt del 3 d'octu­bre al 8 de desem­bre. Amb un car­tell ple d'estre­nes i amb 25 espec­ta­cles inter­na­ci­o­nals el fes­ti­val con­tem­pla més mun­tat­ges però redu­eix el nom­bre de fun­ci­ons. Tea­tre, dansa, música, per­for­mance, cinema, circ, nous llen­guat­ges i pro­gra­mació fami­liar com­ple­ten el fes­ti­val, que un any més pro­grama el Tor­neig de Dra­matúrgia i orga­nitza la Set­mana de Pro­gra­ma­dors i Cre­ació Con­tem­porània. L'equip del Tem­po­rada Alta és inquiet i enguany han vol­gut arren­car dos nous camins: una línia de tea­tre fami­liar sol­vent i un espai en què els espec­ta­dors siguin part activa a la pro­gra­mació. El direc­tor de Tem­po­rada Alta, Sal­va­dor Sunyer, no amaga gens la seva satis­facció per haver acon­se­guit el millor car­tell d'espec­ta­cles inter­na­ci­o­nals de la història del fes­ti­val. La presència de títols estran­gers (amb dos pols ben mar­cats com són el cen­tre d'Europa i l'Amèrica Lla­tina) és cons­tant en tots els for­mats. Els Pro­pe­ller, Oster­me­ier o Sidi Larbi Cherka­oui repe­tei­xen amb pro­duc­ci­ons de gran for­mat. En for­mat mitjà, repe­tei­xen dos direc­tors de l'edició ante­rior: Kor­su­no­vas i Guy Cas­si­ers. I en for­mat molt vari­ats arriba la car­tera d'Ibe­rEs­cena, un car­tell que es vol esta­bi­lit­zar en pròximes edi­ci­ons i que, a més, “com ja va pas­sar l'any pas­sat: volem que sigui de tor­nada”, com­pleta Sunyer. Efec­ti­va­ment, alguns cre­a­dors cata­lans afins a Tem­po­rada Alta van crear l'Atlàntic per mos­trar el seu tre­ball a Bue­nos Aires.

Tem­po­rada Alta vol ser un hub per a les com­pa­nyies interes­sants de tea­tre ame­ricà. Això el situa res­pecte la resta de fes­ti­vals capi­tals euro­peus. Tem­po­rada Alta es rei­vin­dica com un port atrac­tiu per fer d'apa­ra­dor després de l'èxit de Clau­dio Tol­cac­hir, Romina Paula o Mari­ano Pen­sotti. Són dra­ma­turgs a qui el fes­ti­val els va obrir les por­tes dels tea­tres euro­peus. I és que Sunyer con­firma que, avui, hi ha dos grans pols de cre­ació escènica al món: el cen­tre d'Europa (gràcies al tre­ball d'impul­sar cre­a­dors de Bèlgica i Ale­ma­nya, durant anys) i els països efer­ves­cents de l'Amèrica Lla­tina.

La pro­gra­mació inter­na­ci­o­nal arrenca amb un Edu­ardo de Filippo inter­pre­tat per Pic­colo Tea­tro de Milà i Tea­tre Uniti: Le voci di den­tro (Muni­ci­pal, 11 d'octu­bre). Una de les per­les per des­co­brir d'enguany és la Júlia que ha adap­tat Chris­ti­ane Jatahy, que ha impo­sat una mirada bra­si­lera a Senyo­reta Júlia de Strind­berg (El Canal, 12 d'octu­bre). Poste­ri­or­ment, farà gira per Rot­ter­dam, París, Frank­furt i Madrid. Phi­lippe Genty segueix cons­truint un uni­vers màgic, juga­ner i còmplice que sem­bla sor­git dels som­nis (Muni­ci­pal, 13 d'octu­bre). Mau­rice Duro­zier, un dels inte­grants històrics del Théatre du Soleil, pro­posa una con­ferència escènica tot res­po­nent què és, en rea­li­tat, un actor (La Pla­neta, 19 d'octu­bre). Josef Nadj (que va tre­ba­llar en l'hipnòtic Paso­do­ble amb Miquel Bar­celó) fa una versió de Woy­zeck (Tea­tre de Salt, 25 d'octu­bre). Oska­ras Kor­su­no­vas ataca Els bai­xos fons, de Gorki (el Canal, 9 de novem­bre). El jove belga Fabrice Mur­gia, de qui es pot recor­dar el Ghost road de l'any pas­sat, retorna ara amb Le Cha­grin des ogres (El Canal, 15 de novem­bre). Sidi Larbi pre­senta 4D, un nou tre­ball sobre com mode­lar els cos­sos en la dansa (Muni­ci­pal, 16 de novem­bre). Guy Cas­si­ers trans­forma l'angoixa d'El cor de les tene­bres, a una versió d'Orlando de Vir­gi­nia Woolf (El Canal, 29 de novem­bre). El clown Avner the eccent­tric camina llui­tant con­tra la gra­ve­tat: Excep­ti­ons to gra­vity (Salt, 30 de novem­bre)El direc­tor Tho­mas Oster­me­ier torna amb Susn, la vida d'una dona en 5 actes (Muni­ci­pal, 30 de novem­bre). Per últim, els Pro­pe­ller, que fan la sisena visita al fes­ti­val, ara amb un Somni d'una nit d'estiu (Muni­ci­pal 4, 5 i 6 de desem­bre) després de Conte d'hivern, L'aman­si­ment de la fera, Ricard III, Enric V i Nit de Reis.

Ibe­rEs­cena

El col·lec­tiu expe­ri­men­tal mexicà Lagar­ti­jas Tira­das al Sol tor­nen a Tem­po­rada Alta amb Mont­ser­rat, una nova recerca entre el docu­ment i la recre­ació històrica (La Pla­neta, 19 d'octu­bre). També d'Ibe­rEs­cena és el Bien­ve­nido a casa del Pequeño Tea­tro de Moron­danga (El Canal, 1 i 2 de novem­bre), una tra­gi­comèdia deli­rant de tres hores a casa d'un home ele­fant. Romina Paula indaga entre rea­li­tat i cinema a Fauna (El Canal, 21 i 22 de novem­bre), un camí paral·lel al de Mari­ano Pen­sotti a Cine­as­tas (El Canal, 24 de novem­bre).

Josep Maria Oliveras
El cartell que il·lustra el suplement de Cultura correspon al rètol d'aquesta edició del Festival Temporada Alta
.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.