Teatre

Un Beckett per a una actriu

J. BORDES

L'absurd o la vida

Sergi Belbel, que dirigeix Emma Vilarasau a ‘Els dies feliços', reivindica la desolació del text de Beckett

S'ha aca­bat pen­jar-li l'eti­queta de tea­tre de l'absurd a aquesta peça de Samuel Beckett, clama el direc­tor Sergi Bel­bel. Sota l'apa­rença d'una acció absurda, aflo­ren pro­fun­des refle­xi­ons sobre la vida, la mort, la soli­tud o l'angoixa. És molt més que un joc meta­li­te­rari o meta­te­a­tral (tot i que també hi sigui): és l'uni­vers de Beckett des­til·lat. Els dies feliços “és una obra fron­tissa”, segueix dient Bel­bel, perquè a par­tir d'aquest mun­tatge renun­cia al movi­ment i al cos humà. Beckett es desen­tendrà de la trama per dei­xar netes les refle­xi­ons abo­ca­des amb tota la radi­ca­li­tat pos­si­ble. Emma Vila­ra­sau s'atre­veix, doncs, amb un repte inter­pre­ta­tiu que han afron­tat altres pri­me­res actrius. Una peça en què la feina en el matís és impres­cin­di­ble. La Win­nie és una dona que vol ser feliç, que sobre­viu en un ter­reny erm, que fa fes­tes quan des­co­breix, encara una for­miga, car­re­te­jant d'una banda a l'altra. La mirada que han plan­te­jat Bel­bel i Vila­ra­sau del text és d'un escru­polós res­pecte: “Té un clas­si­cisme que s'adapta sense forçar”, acla­reix el direc­tor. Fins i tot, exem­pli­fica, han situat un teló al Tea­tre Lliure de Gràcia (per poder res­pon­dre a la demanda de l'autor i a la sor­presa de l'espec­ta­dor) tot i la poca tra­dició a tapar l'escena del tea­tre del car­rer Mont­seny. Els dies feliços es repre­senta des del 15 de maig fins al 15 de juny.

El pano­rama que plan­teja Beckett és deso­la­dor. Una dona atra­pada fins a la cin­tura en una terra morta, com el pla­neta Mart, on les dar­re­res expe­di­ci­ons científiques han con­fir­mat que hi va haver aigua fa milers d'anys. La Terra tindrà la mateixa sort. El pano­rama que dibuixa Beckett és una dis­to­pia, una fosca mirada al futur. Però, per Bel­bel, aquest paratge deso­la­dor con­trasta amb una vida inces­sant de Win­nie “d'un opti­misme vital”: “No l'hem feta naïf: És posi­tiva però no ingènua.”

Beckett escriu una peça per a una dona després d'haver sig­nat els dar­rers tre­balls amb papers dramàtics mas­cu­lins: és el cas de Tot espe­rant Godot, Fi de par­tida i L'última cinta. Aquest és un per­so­natge més arre­lat als petits ele­ments, a les ruti­nes que con­ver­teix en victòria cada cop que les acon­se­gueix fer. Sens dubte, té un refe­rent que el fa témer: l'evo­lució del seu com­pany, Willie (Òscar Molina). Aquest ha per­dut pràcti­ca­ment la capa­ci­tat de parla, de raó, tot i que encara tin­gui la capa­ci­tat d'arros­se­gar-se. Win­nie no vol filo­so­far i evita par­lar de la consciència, però veu com la dolença de Willie el priva de deci­dir lliu­re­ment. Ella entén que ha de per­sis­tir en la vida, fins que el dolor apa­re­gui. Ha de tirar enda­vant; és el seu deure. Com la for­miga té l'obli­gació d'omplir el for­mi­guer d'engru­nes per si arriba un altre hivern.

Win­nie neces­sita Willie, però. Perquè sense ell seria inútil par­lar i embo­gi­ria. Per Bel­bel, hi ha un punt d'humor negre en aquesta pare­lla que es com­ple­menta i alhora esquitxa amb ins­tants ten­dres: és un humor sub­til, que no supera el som­riure, “una obra dura i no com­pla­ent” però que extreu de l'espec­ta­dor un punt com­pas­siu pels per­so­nat­ges.

Emma Vila­ra­sau va con­vi­dar Bel­bel a diri­gir-la en aquest text com­pli­cat. Beckett acon­se­lla que Win­nie ha de ser una dona de 50 anys, amb raó: “A una dona de vint li falta l'experiència acu­mu­lada.” Win­nie reme­mora la pulsió de la seva joven­tut. Aquest record té un sen­tit físic i un altre de moral (no són els pri­mers vint anys de vida, sinó els segons: els pri­mers irra­dien joven­tut, men­tre que els segons mar­quen el pas de l'equa­dor vital). De les intèrprets de les cinc ver­si­ons pro­fes­si­o­nals d'aquesta obra de Beckett a Cata­lu­nya, pos­si­ble­ment Vila­ra­sau és l'actriu més cone­guda per la ves­sant de comèdia i pels seus papers dramàtics als seri­als de TV3 (amb Nis­saga de poder de porta d'entrada a mol­tes cases). Hi pot haver públic des­pis­tat que s'esperi una peça més lleu­gera? Bel­bel entén que el públic ha d'enten­dre que Beckett no és pre­ci­sa­ment un autor de comèdia, “ni el Lliure de Gràcia és el Paral·lel”. En tot cas, el públic des­co­brirà una faceta de Vila­ra­sau, arre­lada en la història del Tea­tre Lliure des dels pri­mers anys, d'una amarga pro­fun­di­tat. Una actriu en la madu­resa que s'enfronta a un per­so­natge mític per ser vital en plena apo­ca­lipsi.

Els dies feliços
Samuel Beckett
Direcció: Sergi Belbel
Intèrprets: Emma Vilarasau i Òscar Molina
Dies i lloc: Del 15 de maig al 15 de juny, al Teatre Lliure de Gràcia
Cinquena posada en escena, després de Rosa Novell (Teatre Lliure, 1984), Carme Sansa (Tantarantana, 2004), Vicky Peña, (Temporada Alta, 2006) i Sílvia Sabaté (Almeria, 2011).


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia