Llibres

poesia

jordi llavina

Praga i els seus fantasmes

La ciu­tat de Praga ha il·lumi­nat lli­bres esplèndids, ha ins­pi­rat molta lite­ra­tura, molta música, molta pin­tura. La poeta Teresa Costa-Gra­munt se suma a aquest bagatge de tra­dició amb el que és el seu millor lli­bre fins ara. Una obra que no cons­ti­tu­eix un mer deure de gra­ti­tud res­pecte a la bella ciu­tat euro­pea, que no és un àlbum de postals admi­ra­des sobre car­rers i monu­ments, una ano­dina con­tri­bució de turista culte, sinó molt més que això.

Diria que la idea de fons d'aquest nou títol de la bar­ce­lo­nina és dei­xar un tes­ti­moni del que una ciu­tat com la del títol pro­voca (fon­da­ment) en l'ànim de la cre­a­dora. Escriu Zgus­tova en el pròleg: “El lec­tor sucum­beix a la bellesa de «l'or de les pomes del Paradís» dels pina­cles de l'església de Týn, reta­llats con­tra el cel blau esti­uenc; refle­xi­ona sobre les dones que en les sina­go­gues havien de seure apar­ta­des dels homes; i es retroba amb el vell poeta Holan que flota enmig de les aigües i és allà on el ve a bus­car, tal­ment una nimfa d'aigua, la jove poeta Clara.”

Com en les obres ante­ri­ors de Costa-Gra­munt, també en aquesta s'aspira a la bellesa i a la seva tran­quil·la con­tem­plació, i també aquí es refle­xi­ona sobre la iden­ti­tat indi­vi­dual i les iden­ti­tats col·lec­ti­ves. “La meva visió de Praga és simbòlica –explica la poeta–: una cre­ació d'aquell espe­rit que passa a través de la canya dòcil.”

En aques­tes pàgines, s'hi donen la mà el cèlebre pont de Car­les, que segu­ra­ment deu ser un dels llocs més foto­gra­fi­ats de la capi­tal txeca, i l'obra de Mucha; el lúcid i paorós insecte kafkià i el Gòlem; el Rabí Löw i Bohu­mil Hra­bal... El color que escau a aquesta reflexió és el blau de nit –“en la meva per­cepció sub­jec­tiva, per­ce­but com a extra­or­di­nari”, apunta l'autora–. També és d'aquest color “la llum de l'aigua”, com lle­gim en un poema que acaba amb una bella decla­ració: “Res no es veu, / si no és agu­sant els pro­pis ulls.” ¿Es fa una altra cosa quan hom escriu poe­sia?

Entre els temes del lli­bre, en des­taca un: la reflexió sobre l'Holo­caust. ¿Què es pot dir, encara avui dia, sobre la barbàrie més gran comesa mai pels homes? Teresa Costa-Gra­munt deixa ano­tat sub­til­ment l'hor­ror de la pèrdua, la gra­ve­tat de l'absència: “Milers de ves­tits i saba­tes que­da­ren per terra. / Mai més no els ves­ti­ren ni les calçarien. / És cosa certa.” També s'aborda en un poema la presència de la femi­ni­tat en la religió jueva (“l'home per­fecte no ho és sense Ella”).

Però, sens dubte, hi ha un poema que reful­geix amb una llum molt més feri­dora que la resta. Gosa­ria afir­mar que és el millor poema que ha escrit mai Teresa Costa-Gra­munt: Ossos entre els ossos. “Un dia fou ros i gal­taplè. / L'infant plo­rava els matins d'estiu, / xuclava vida als blancs pits de llet.” És la consciència davant la mort d'un nen. “La mort fa anònims aquests éssers / que tal vegada foren / cor o daga per a ells matei­xos.”

La poe­sia, però, els res­cata un moment de l'oblit.

Blau de nit a Praga
Teresa Costa-Gramunt
Pròleg: Monika Zgustová Editorial: Cossetània Valls, 2014 Pàgines: 56 Preu: 10,90 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia