cultura

Mirador

Cineasta i artista espigoladores

Vaig intuir que a Agnès Varda li agradaria l'obra d'Isabel Banal

Coin­ci­dint amb l'estada de la cine­asta Agnès Varda a Bar­ce­lona, amb motiu de la inau­gu­ració de la mos­tra El món encan­tat de Jac­ques Demy a la Fil­mo­teca, he visi­tat l'expo­sició d'Isa­bel Banal a l'Arts Santa Mònica dins del preciós cicle Blanc sota negre /Tre­balls des de l'imper­cep­ti­ble que, coor­di­nat per Assumpta Bas­sas i Joana Masó, reu­neix diver­ses dones artis­tes que, a la seva dife­rent manera, explo­ren en el blanc no per cons­ta­tar la impos­si­bi­li­tat o el buit de la cre­ació, sinó per incor­po­rar l'el·lipsi, els mar­ges, els silen­cis, l'errada, el dubte, la inde­cisió, el bal­bu­ceig, l'incís, les dis­con­tinuïtats, les absències. Així ho defi­nei­xen, de manera molt sug­ge­rent, Bas­sas i Masó. El cas és que no ho havia pen­sat abans, però, només d'entrar a la sala de l'Arts Santa Mònica on hi ha l'expo­sició Via Lac­tea, vaig sen­tir que, com si no fos casual, l'havia de veure jus­ta­ment quan Agnès Varda era a Bar­ce­lona. I també vaig intuir que a la cine­asta li agra­da­ria conèixer l'obra de l'artista.

Ho dic perquè Agnès Varda és una dona atenta a l'art con­tem­po­rani, però, tenint pre­sent el seu docu­men­tal Les gla­neurs et la gla­neuse / Els espi­go­la­dors i l'espi­go­la­dora, sobre­tot perquè Banal és una artista espi­go­la­dora que con­fi­gura part de la seva obra amb coses reco­lli­des, com ara els lla­pis que ha tro­bat des que un dia del 1999 va veure'n un, el pri­mer que va aga­far, sota un banc de la cate­dral de Girona. Des d'ales­ho­res, com fa pre­sent en una de les tau­les blan­ques dis­po­sa­des a Via Lac­tea, recull els lla­pis que troba i anota el lloc i la data en papers evi­dent­ment blancs. Lla­pis que algú ha fet ser­vir i sem­blants als que Banal ha uti­lit­zat per fer els seus dibui­xos fins i sub­tils. En el gest humil d'aju­pir-se per reco­llir hi ha el reco­nei­xe­ment del valor de cada cosa.

En aquesta expo­sició també hi ha les pedres reco­lli­des pas­se­jant pels seus pai­sat­ges (a Cas­tell­fo­llit de la Roca, on va néixer l'any 1963, i a Olot, a For­men­tera i a Abe­lla de la Conca) duent un davan­tal amb falda per posar-les dins. Hi ha una relació amb l'acció de des­pe­dre­gar els camps de cul­tiu i a la vegada amb aquell desig de memòria que tenim en endur-nos un ele­ment (una pedra mateix) d'un lloc. També l'al·lusió a la feina de les dones que duen els ali­ments reco­llits dins d'un davan­tal amb falda o que rea­lit­zen amb ell les tas­ques domèsti­ques. Ho he vol­gut escriure en pre­sent, però amb la consciència de refe­rir-me a una peça de roba en desús. El cas és que, en veure també expo­sa­des les fal­des amb què Banal ha reco­llit aques­tes pedres, vaig pen­sar en la dona del camp que, a Les gla­neurs et les gla­neu­ses, explica que espi­go­lar (reco­llir després de la collita del blat) és un cos­tum des­a­pa­re­gut. I vaig recor­dar clara­ment que aquesta dona du un davan­tal amb falda.

No era la pri­mera vegada que rela­ci­o­nava Isa­bel Banal amb aquesta pel·lícula de Varda estre­nada l'any 2000 (i cada dia més vigent) que mos­tra com en el món actual pot­ser s'ha dei­xat d'espi­go­lar després de la collita del blat, però que, sigui per neces­si­tat o per ètica, per­sis­teix el gest de reco­llir ali­ments als camps (o als con­te­ni­dors) i tota mena d'objec­tes. També hi fa pre­sent l'art del reci­clatge o artis­tes que fan les seves obres amb objec­tes tro­bats.

En fi, vaig pen­sar que li agra­da­ria a Varda una artista que, entre altres peces, també ara mos­tra a l'Arts Santa Mònica la repro­ducció amb frot­tage (fre­gar un lla­pis sobre un full col·locat en un objecte) de les llam­bor­des que ha tre­pit­jat en una recent estada a Roma i les figu­res de gent car­re­gada que, reta­lla­des de foto­gra­fies tro­ba­des en dia­ris i revis­tes, van con­for­mant una crònica del tra­gi­nar i dels des­plaçaments dels nos­tres temps. Llàstima que Varda no tingués temps de veure la mos­tra, però almenys va conèixer l'artista.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.