Cinema Critica

CRÍTICA

Imma Merino

Una pega, l'altra espia

La parella de policies que interpreten Isabelle Huppert (quina actriu inabastable, sempre arriscant-se i sorprenent) i Sandrine Kimberlain a Tip Top és una de les variacions més atrevides del gènere policial que per això mateix, entre altres coses, el francès Serge Bozon aborda d'una manera inclassificable que capgira tota mena de clixés. Esther Lafarge (Huppert) i Sally Marinelli (Kimberlain), encarregades d'investigar l'assassinat d'un confident de la policia en una ciutat de províncies francesa, tenen un capteniment privat del qual diuen que no s'ajusta a l'ètica de la policia: a una l'excita pegar-se amb el seu estimat marit i a l'altra li agrada espiar els altres, sobretot si fan l'amor. Tanmateix, quan se li comenta a un cap policial que, pel que fa a les dues investigadores, una pega i l'altra espia, l'home contesta: “I què fa la policia, sinó pegar i espiar?” Podria ser la rèplica del mateix Serge Bozon, amb una mirada irònica que, mentre apunta que la condemna policial seria una hipocresia, no jutja els comportaments privats de les protagonistes i, en canvi, les mostra com a públicament incorruptibles en un ambient corromput.

Més que irònica, la mirada del director de Tip Top és burlesca. Iniciant-se en el cinema com a crític, Bozon reconeix la seva admiració per cineastes que, sobretot nord-americans o europeus contractats per Hollywood, van realitzar algunes obres mestres del cinema negre i policíac: Walsh, Lang, Preminger, Fuller, Hawks, Tourneur. Però pràcticament no s'hi nota la influència. En certa manera, malgrat que es consideri sobretot influït per cineastes post-Nouvelle Vague, podria pensar-se que, en clau burlesca i més esparracada com perquè Isabelle Huppert reculli amb la llengua la sang que li vessa d'una ferida oberta en un encontre amorós amb el seu espòs, explora una via encetada per Chabrol amb els seus films noirs a la França provinciana. D'aquí, no deu ser per res la presència de Huppert, l'última gran musa chabroliana. Com tampoc no és per res que deixi obert, sense resoldre, un cas en què, havent-hi més assassinats, apunta cap a les connexions policials amb el tràfic de drogues. Al director de La France, el seu film anterior i inèdit a l'Estat espanyol, l'interessa parlar d'alguna cosa (com qui no vol la cosa) de la França actual: la relació culpable amb Algèria, la condemna a la marginalitat (i d'alguna manera al tràfic de drogues) de part de la població àrab, el racisme i la tensió persistents, tot i els matrimonis mixtes, tan reals com simbòlics.

Tip Top
Direcció: Serge Bozon Intèrprets: Isabelle Huppert, Sandrine Kimberlain, Samy Naceri, François Damiens Gènere: Thriller / policíac País: França, 2013


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Feliu Trujillo, prestigiós ceramista artístic d’Esparreguera

TEATRE

Gorina trasllada a ‘Ifigènia’ el dolor de totes les dones sacrificades

BARCELONA

El festival Flors i Violes espera batre rècords de públic

palafrugell
DANSA

El Mercat convida dues coreografies noruegues a ballar complexes celebracions

BARCELONA
cultura

Collboni esquiva reunir-se amb els impulsors de la campanya Salvem el Museu del Disseny

barcelona
Cinema

El BCN Film Fest obre portes i espera Meg Ryan

barcelona
Mònica Soler Ranzani
Novel·lista

“Faig ficció, però em preocupa molt la versemblança”

Barcelona

Model i artista amb final feliç

Barcelona
ARTS EN VIU

Ròmbic produeix un ‘site specific’ amb 10 titellaires pel seu desè aniversari

BARCELONA