Territori

EXPOSICIONS

CARINA FILELLA

La vaixella que Fenosa va fer per a Picasso

El Museu Apel·les Fenosa del Vendrell exposa els plats creats per Fenosa i altres obres de porcellana

És cone­guda la relació fra­ter­nal que van man­te­nir Picasso i Fenosa, sobre­tot durant els anys de l'ocu­pació ale­ma­nya de París, segons recorda la Fun­dació Apel·les Fenosa del Ven­drell. Tots dos es veien diària­ment i seguien els esde­ve­ni­ments de la guerra; i també duien a terme alguns pro­jec­tes com­par­tits, entre altres, un retrat que Fenosa va fer de Picasso i un altre que el pin­tor va fer de l'escul­tor (dues obres que van aca­bar des­a­pa­rei­xent). Però una expo­sició del Museu Apel·les Fenosa del Ven­drell –el que aglu­tina el lle­gat de l'escul­tor– posa al des­co­bert ara una nova col·labo­ració, més des­co­ne­guda: la seva relació com­par­tida amb la por­ce­llana. A finals de 1940, Fenosa va voler fer una vai­xe­lla per a Picasso. I una part dels plats que va crear es poden veure fins a finals de 2015 al Museu Apel·les Fenosa, jun­ta­ment amb altres cre­a­ci­ons de por­ce­llana.

En el mun­tatge, Fenosa i la por­ce­llana, s'hi expo­sen sis plats d'aque­lla vai­xe­lla: dos amb la ico­no­gra­fia del colom amb una branca d'oli­vera al bec i qua­tre que duen com a tema els cla­vells, unes flors que “no són pre­ci­sa­ment les pre­fe­ri­des per Fenosa però sí que repre­sen­ten la cul­tura anda­lusa, d'on era ori­gi­nari Picasso”, apunta el direc­tor del museu ven­dre­llenc, Josep Miquel Gar­cia. Ell mateix des­taca que “el fet de ser en plena segona guerra mun­dial no va faci­li­tar les coses” i que final­ment el pro­jecte de cre­ació de la vai­xe­lla com­pleta “no va reei­xir”. En que­den els exem­ples que s'expo­sen ara al Ven­drell i alguns docu­ments que con­fir­men el pro­jecte: “L'any 1941 Fenosa escriu a Renée, filla de Théodore Havi­land, pro­pi­e­tari de la cèlebre Manu­fac­tura Havi­land de Limo­ges, per dir-li que aviat hi ani­ria per tre­ba­llar en els «plats per Picasso». Aquesta data resulta molt impor­tant i des­co­ne­guda, ja que implica la des­co­berta d'un nou pro­jecte que referma l'amis­tat entre Picasso i Fenosa, i, pel que fa al pin­tor, resulta un fet molt sig­ni­fi­ca­tiu, ja que és cone­guda la seva relació amb la ceràmica, però de data molt més tar­dana, quan s'ins­tal·la a la Costa Blava”, apun­ten els res­pon­sa­bles del Museu Apel·les Fenosa.

La història de la relació de Fenosa amb la por­ce­llana comença uns anys abans. Segons la fun­dació ven­dre­llenca, per atzar, Renée i el seu marit, Jean d'Albis, de visita a París l'any 1924, van com­prar a la gale­ria de la Boétie un cap fet per Fenosa. Tres anys després, el famós gale­rista de Modi­gli­ani, Zbo­rowski, va voler orga­nit­zar una mos­tra de Fenosa i va dema­nar als col·lec­ci­o­nis­tes que li pres­tes­sin el cap per a la mos­tra. Aquests el con­vi­den a reco­llir-la a Lle­mot­ges, i comença així una relació d'amis­tat que es manté a hores d'ara amb qua­tre gene­ra­ci­ons de fami­li­ars de les manu­fac­tu­res Havi­land. L'expo­sició pre­senta els dos caps de 1927 que Fenosa va fer i edi­tar en por­ce­llana, “segons aque­lla estètica d'ingenuïtat trans­cen­dent pro­pera al món de Modi­gli­ani”.

Després, l'any 1941, Fenosa va rea­lit­zar la sèrie de plats per a Picasso, i poste­ri­or­ment, als anys sei­xanta, les manu­fac­tu­res Havi­land van pro­jec­tar edi­ci­ons d'algu­nes escul­tu­res seves pen­sa­des exclu­si­va­ment en por­ce­llana. Per això la mos­tra del Ven­drell també ser­veix, segons els seus orga­nit­za­dors, per recor­dar els vin­cles de Fenosa amb la família Havi­land d'Albis. A més, s'expo­sen alguns tre­balls en por­ce­llana fets per Nicole Fenosa, esposa de l'escul­tor.

La mos­tra sobre Fenosa i la por­ce­llana es va inau­gu­rar en el marc de la VII Bien­nal de Ceràmica del Ven­drell, que ha por­tat al muni­cipi altres expo­si­ci­ons rela­ci­o­na­des amb aquest àmbit. Enguany, els gua­nya­dors de la bien­nal han estat els artis­tes Pálma Babos (Hon­gria), Andrew Casto (EUA) i Miguel Molet (Osca). La Sala del Por­tal del Pardo ha expo­sat les obres de tots tres.

El llegat de Nicole
El Museu Apel·les Fenosa es troba en plena feina de catalogació del llegat de Nicole Fenosa, la dona de l'escultor, que va morir fa dos anys i va donar a aquest museu vendrellenc la seva col·lecció d'art, integrada per 178 escultures de Fenosa, 36 peces antigues i 28 obres d'autors diversos.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia