cultura

Embalats a la taquilla

Les coproduccions catalanes ‘El Niño' i ‘Mortadel·lo i Filemó', entre els títols que han contribuït a batre un rècord de taquilla històric del cinema estatal el 2014

“Normalment pugem dos esglaons, però ara n'hem pujat deu de cop”, diu Ramon Colom

“Normalment pugem dos esglaons, però aquest any n'hem pujat deu de cop.” Així resumeix Ramon Colom, president de la confederació de productors audiovisuals (Fapae), els resultats de taquilla d'un any en què Ocho apellidos vascos ha batut tots els rècords estatals amb 57 milions de recaptació, però en què també han destacat dues produccions catalanes (El Niño i Mortadel·lo i Filemó contra Jimmy el Catxondo) i altres títols com Torrente 5: operación Marbella, La isla mínima i Relatos salvajes (en aquest cas, un film argentí amb finançament espanyol). Els sis títols sumen prop de 100 milions d'euros de taquilla. “No és una coincidència –afegeix Colom–, l'any que ve segurament tornarem a baixar, però es tracta d'una tendència que es confirmarà.”

Edmon Roch, productor d'El Niño (16,2 milions de taquilla), creu que “tenim el talent per fer un cine molt potent i amb una forta repercussió a casa i a fora”, i demana més suport institucional: “Necessitem la confiança de les administracions, que ens permetin que el cine continuï sent una font de riquesa, tant cultural com econòmica.” Francisco Ramos, productor de Mortadel·lo i Filemó contra Jimmy el Catxondo, opina que el rècord del 2014 “té a veure amb pel·lícules concretes, però també amb la qualitat i amb la proximitat del cinema que estem fent”. “Abans –afegeix– tenia la sensació que l'espectador trobava que les pel·lícules espanyoles no estaven a l'altura de les nord-americanes, però amb les pel·lícules dels darrers anys aquest prejudici ha desaparegut. L'espectador mitjà ja va a veure les pel·lícules americanes, i els has d'oferir alguna cosa més, una proximitat, uns temes propers, com ja fan les sèries de televisió.”

Cinemes nacionals

Tot i que són mercats més petits i no apareixen en la llista del top 6, Ramon Colom destaca altres èxits que hi ha hagut a Galícia, Euskadi i Catalunya: “Hem aconseguit un cinema popular que acompanya un cinema més artístic, i això s'ha aconseguit també amb els èxits dels cinemes nacionals. A Galícia ha tingut un gran èxit la pel·lícula A smurga, adaptació de la novel·la d'Eduardo Blanco Amor; al País Basc s'ha estrenat Lasa y Zabala i a Catalunya Rastres de sàndal.” S'estima que aquesta pel·lícula de Maria Ripoll rodada en versió original catalana pot acabar recaptant més de 350.000 euros, a pesar d'estrenar-se sense la gran inversió promocional ni l'elevat nombre de còpies dels altres títols comentats aquí.

Fa dos anys justos, en aquestes mateixes pàgines parlàvem de la participació catalana (en talent i finançament) en els èxits del 2012: Lo imposible, Les aventures de Tadeu Jones, Blancaneu... Aquest any no és tan important. Segons Roch, “la crisi ha colpejat molt fort i a Catalunya l'estem patint amb més virulència que en altres llocs”. “Tenim un teixit industrial magnífic que ens permet competir amb una producció sòlida, però el nostre govern està en un estat de paràlisi forçada. Nosaltres mateixos hem produït El Niño des de Catalunya però l'hem hagut de finançar íntegrament des de fora, hem hagut d'anar a rodar a les Canàries, prevendre la pel·lícula a l'estranger... La crisi és brutal.”

De tota manera, el president de la Fapae apunta que “les fronteres són molt difuses, i cada dia ho seran més”. “Hi ha pel·lícules que no se sap d'on són. El 40% dels diners d'Exodus són espanyols, però està conceptualitzada a l'estil de Hollywood i parlada en anglès.” I també destaca que el boom del cinema espanyol s'ha produït en un context de retallades: “A l'Estat li ha costat molt, molt i molt ajudar el cinema.”

Històries properes

Sigui com sigui, Edmon Roch explica l'èxit d'El Niño perquè “ha sabut explicar una història molt nostra, que passa avui mateix al costat de casa, i fer-ho d'una forma entretinguda i realista; hi ha un públic que vol passar-s'ho bé, però que també busca que l'espectacle vagi de la mà de la veritat. El cine és un viatge, i El Niño ha intentat un viatge molt agraït, amb actors consagrats i un grapat de revelacions.”

Francisco Ramos, de la productora Zeta Cinema, creu que “l'èxit té a veure amb el que s'espera d'una pel·lícula, i quan la veu el satisfà”, i en el cas de Mortadel·lo creu que “té molt a veure amb la capacitat que té perquè el públic s'identifiqui amb el que veu.”

El Niño

• Director: Daniel Monzón
• Actors: Luis Tosar, Jesús Castro, Eduard Fernández, Jesús Carroza

• Taquilla: 16,2 milions d'euros Després de Celda 211, Monzón torna al cinema de gènere en aquest trepidant thriller de narcotraficants, una història de frontera més propera que les dels EUA.

Torrente 5

• Director: Santiago Segura
• Actors: Santiago Segura, Julián López, Jesús Janeiro, Alec Baldwin

• Taquilla: 10,7 milions d'euros
Si comptem la franquícia, Torrente ha batut rècords amb 5 títols molt taquillers. L'últim se situa en el futur, amb Espanya en ruïnes i una Catalunya independent.

Ocho apellidos vascos

• Director: Emilio Martínez Lázaro
• Actors: Dani Rovira, Clara Lago, Karra Elejalde, Carmen Machi

• Taquilla: 56 milions d'euros
El guió de Borja Cobeaga i Diego San José ha estat bàsic en l'èxit d'aquesta comèdia sobre els tòpics de bascos i andalusos, que ha tingut un efecte bola de neu increïble.

La isla mínima

• Director: Alberto Rodríguez
• Actors: Raúl Arévalo, Javier Gutiérrez, Nerea Barros, Antonio de la Torre

• Taquilla: 6 milions d'euros.
Una època (1980), dos policies de tarannà molt diferent i un entorn únic, els aiguamolls del Guadalquivir, són els ingredients d'un film que ha rebut diversos premis.

Relatos salvajes

• Director: Damián Szifrón
• Actors: Ricardo Darín, Leonardo Sbaraglia

• Taquilla: 4 milions d'euros.
Coproduïda pels Almodóvar, és un film d'episodis molt argentí i alhora molt universal, un retrat del comportament salvatge dels éssers humans.

Mortadel·lo i Filemó

• Director: Javier Fesser
• Producció animada en 3D

• Taquilla: 4,2 milions d'euros.

Després de Camino, Javier Fesser signa unes noves aventures al cinema dels agents de la TIA, en format d'animació 3D i més fidel que mai al còmic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

poesia

Guillem Pérez: “El cor és el vehicle amb què avancen la lectura i la vida”

cadaqués
Cultura

Mor Eduard Lluís Muntada, la veu en català de Vyvyan, el punky d’‘Els joves’

societat

Lectura de poemes i dos concerts per Sant Jordi

santa coloma de farners
SALT

Una marató de contes i música per amenitzar la Diada de Sant Jordi

SALT
Els propers reptes

Els propers reptes

BARCELONA
ÒPERA / DANSA

El Liceu convidarà Bieito, Ollé, Castellucci i McVicar el 24/25

BARCELONA
LLIBRES

“Calonge, poble de llibres” prepara una gran festa per Sant Jordi

CALONGE
M. Aritzeta
Escriptora, autora de ‘Les dones del lli’

“La lluita i el camí fet per les dones no han estat endebades”

Valls
bcn film fest

Tirar-se els plats pel cap a la Costa Brava

Barcelona