Opinió

dissociacions

miquel de palol

Poetes d'edat provecta

E
Els grans poetes solen ser també grans estrategs.
El temps posa cadascú al seu lloc? Això diu el tòpic, però tots sabem que no sempre és així

Diuen els qui l'havien trac­tat de forma assídua –aquest cro­nista hi va par­lar in extenso en tres o qua­tre oca­si­ons– que Gil de Biedma sos­te­nia que la poe­sia és una dis­ci­plina lli­gada a l'evo­lució per­so­nal, i per tant pràctica –rela­ti­va­ment, dic jo– comuna en l'ado­lescència, però que per con­tra deixa de tenir sen­tit a par­tir d'una certa edat, quan per bé o per mal, o al marge de tals con­si­de­ra­ci­ons, la per­so­na­li­tat ja està feta i con­so­li­dada. Gil de Biedma va prac­ti­car la idea ell mateix de manera escru­po­losa –publica l'últim lli­bre de poe­sia abans de fer qua­ranta anys–, i aquest deu ser un aspecte més pel qual se'l con­si­dera ada­lil cap­da­van­ter del que se n'ha dit poe­sia de l'experiència.

I és que tal mecànica vital i literària ser­veix més per defi­nir una idea par­ti­cu­lar sobre la poe­sia que la natura de la poe­sia en gene­ral, prac­ti­cada en totes les edats al marge d'aquest ordre d'apre­ci­a­ci­ons. En la poe­sia cata­lana –en català– s'ha vist els últims temps un feno­men sig­ni­fi­ca­tiu. Poe­tes que han pas­sat la joven­tut i la pri­mera madu­resa en estat més o menys letàrgic pel que fa a presència social, o en segon o ter­cer terme dar­rere de bri­llants figu­res àmpli­a­ment reco­ne­gu­des, viuen un esclat d'estima i pres­tigi públics en l'edat pro­vecta.

Ha estat el cas recent de Fran­cesc Gar­riga, mort fa poc, i n'hi ha més. Bar­to­meu Fiol n'és un altre exem­ple, i encara Màrius Sam­pere, en bona forma, em diuen, als vui­tanta-sis anys. Hi posaríem fins i tot Vinyoli, mal que en menor mesura, perquè ja al prin­cipi havia tin­gut pres­tigi i presència, però és ben entrat en l'últim quart de la seva vida quan se'l situa al lloc pre­e­mi­nent que no ha aban­do­nat.

Ele­ment impor­tant en els renai­xe­ments o veri­ta­bles nai­xe­ments d'aquests poe­tes és la rei­vin­di­cació de què són objecte per part d'autors més joves, que els van a bus­car perquè hi veuen l'alter­na­tiva al que de manera més o menys edi­pi­ana –no ho dic en sen­tit pejo­ra­tiu– con­si­de­ren el poder esta­blert, si és que en poe­sia, i encara en la cata­lana, es pot par­lar de poder, tant en sen­tit mediàtic com en l'estric­ta­ment lite­rari.

Per­pe­trant una pràctica genuïna de la joven­tut, els novells veuen en tals acci­ons veri­ta­bles actes de justícia. Ho són de debò? S'havia estat injust amb aquests poe­tes abans del moment en què se'ls atorga major presència? Es fa difícil des­triar con­si­de­ra­ci­ons objec­ti­ves de manies per­se­cutòries. Contrària­ment a l'àmbit de la novel·la, on el que compta és ven­dre lli­bres, el de la poe­sia fun­ci­ona mafi­o­sa­ment, i la gràcia de cadascú amb la diplomàcia, amb la pre­sen­tació de la pròpia imatge en defi­ni­tiva, és cab­dal per fer-se un lloc dins d'una tendència. Si el poeta es tanca a casa, si desatén els pro­to­cols esta­blerts, si té un caràcter esquerp o llam­pat és difícil que el vagin a bus­car, si no és que dins de tal manera de fer no apa­rei­xen ele­ments espe­ci­al­ment atrac­tius, ori­gi­nals, fas­ci­nants. Els grans poe­tes solen ser també grans estra­tegs. El temps posa cadascú al seu lloc? Això diu el tòpic, però tots sabem que no sem­pre és així.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia