cultura

Efectes desiguals

Els Oscars han provocat els darrers cinc anys des de pujar la taquilla un 21% fins a multiplicar-la per sis

“És el rotllo més gran que he vist en ma vida!”, exclamava, dilluns passat, indignada, una dona octogenària que sortia de la primera sessió de Birdman als cinemes Verdi de Barcelona. Els crítics no hi estan gens d'acord: li posen una nota mitjana de 88 sobre 100, segons el portal anglosaxó Metacritic, i mitjans prestigiosos com ara The Hollywood Reporter o Variety la puntuen amb un 100 sobre 100.

Els Oscars són una fabulosa campanya de màrqueting, l'espot publicitari somiat per qualsevol departament de promoció. Només així s'explica que una espectadora d'un perfil totalment diferent del públic a qui va adreçada Birdman, la guanyadora d'aquest any, la vagi a veure (i en versió original subtitulada!). El cineasta mexicà Alejandro González Iñárritu es va emportar tres estatuetes amb aquesta reflexió sobre l'ofici d'actor i la complexa relació entre ficció i veritat, protagonitzada per Michael Keaton.

Impacte diferent

Ara bé, quin efecte real tenen els Oscars en la taquilla? El quadre de dalt, amb dades dels darrers cinc anys als EUA (no tenim disponibles les de tot el món), demostra que l'impacte dels Oscars varia molt: és espectacular en el cas de The Artist (augment d'un 600%) i menys significativa en el cas d'Argo (21% d'augment).

Hi ha dos factors importants per explicar aquestes diferències. En primer lloc, en quin moment de l'explotació comercial es troba cada pel·lícula. “L'impacte de les nominacions es produirà sobretot en el mercat domèstic”, va dir un analista quan van sortir les candidatures, el 15 de gener. Films com ara Boyhood i El gran hotel Budapest ja feia mesos que no estaven en cartell i estaven disponibles en plataformes de cinema en línia, editades en DVD o emeses per canals de televisió de pagament.

També és important quin tipus de producció aspira als premis. “Les pel·lícules d'orientació més artística que són nominades o premiades no sempre aconsegueixen grans recaptacions”, escriu Jeff Bock a Variety, la revista de referència de la indústria audiovisual dels EUA. Res a veure, doncs, els èxits de superproduccions 100% Hollywood que van triomfar als Oscars, com ara Titanic o El retorn del rei, amb Birdman o 12 anys d'esclavitud. Sembla que els Oscars ho igualin tot, però l'essència –comercial o més d'autor– de cada producte té també molt a veure amb els milions d'espectadors que acabaran veient-la arreu del món.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA