Art

d'ara i d'aquí

Maria palau

El cantó més salvatge de la creació artística

Per a Jordi Mitjà (Figue­res, 1970), l'art és un llarg camí d'apre­nen­tatge. D'aquí que dóna tanta o més importància al procés previ a la rea­lit­zació artística que a la pròpia obra. El sen­tit de l'art, la seva veri­ta­ble essència, el troba pas­se­jant per un bosc, ins­pec­ci­o­nant les sàvies eines de l'avi o emu­lant la des­tresa del seu pare manyà. Amb el que té més a prop i hi con­viu, trama el seu codi artístic. La matèria pri­mera del seu tre­ball és tot allò que passa des­a­per­ce­but, tot allò que sem­bla insubs­tan­cial perquè, jus­ta­ment, és tan pro­per, quo­tidià, comú. Més que crear, el que esti­mula Mitjà és des­ve­lar els secrets de les coses que tenim a tocar.

En un país nor­mal, Mitjà figu­ra­ria en la pri­mera divisió de l'art con­tem­po­rani català. La seva car­rera es troba en la fas­ci­nant fron­tera entre la madu­resa d'un artista amb un ide­ari cre­a­tiu molt cohe­rent i bre­gat i la teme­ri­tat d'un etern prin­ci­pi­ant que no es cansa de cer­car cor­ri­ols cos­te­ruts que el por­ten a noves pos­si­bi­li­tats d'expe­ri­men­tació. A cada expo­sició fa un salt. L'actual, a la gale­ria Maserre, és una de les més potents de la tem­po­rada bar­ce­lo­nina.

No hi ha peces menors en aquesta mos­tra. En cada una s'hi mani­festa el Jordi Mitjà que observa per­sis­tent­ment la natura amb el propòsit de com­pren­dre la relació entre el ser humà i el món que l'envolta. En cada una hi regna un pen­sa­ment sobre el que ha estat i la petja que ha dei­xat. Mitjà no s'ho mira des de cap tanca, s'hi invo­lu­cra deci­di­da­ment. Ho veiem a Monu­ment indòmit, magis­tral, una estora de tot­xos des­em­pa­rats que va res­ca­tar d'una bòbila de Vila­fant aban­do­nada des dels anys setanta. L'artista ha ero­si­o­nat el con­junt d'argi­les per invo­car una idea de ruïna. La seva dis­po­sició al terra de la gale­ria sug­ge­reix decadència, com si dels ves­ti­gis d'una civi­lit­zació es tractés. Una civi­lit­zació que ben bé podria ser la nos­tra, amb el totxo com a metàfora del gegantí abo­ca­dor de la crisi actual. És una obra que, a més, sin­te­titza molt bé el neguit d'un artista des­en­ci­sat que crea per pro­tes­tar con­tra la mer­can­ti­lit­zació de l'art.

Atzar i memòria es con­xor­xen també en una altra peça vigo­rosa, Les cre­en­ces, en la qual, una vegada més, Mitjà dóna una segona opor­tu­ni­tat a mate­ri­als des­car­tats. Un pro­jec­tor tec­nològica­ment des­fa­sat pro­ce­dent d'un hos­pi­tal estampa sobre una esquer­dada taula de tre­ball d'un escor­xa­dor els refle­xos d'uns vidres que sem­blen eines de sílex desen­ter­ra­des d'una caverna pre­històrica. És una obra d'un lirisme col­pi­dor. Mitjà dóna una lliçó estètica amb objec­tes que hem supri­mit de les nos­tres vides, per inútils o per espat­llats.

I això mateix s'ho aplica a ell mateix, a les seves pròpies dei­xa­lles artísti­ques. Fa un parell d'anys, va estre­nar taller a Banyo­les –bé, de fet, el seu pri­mer taller, fins lla­vors tre­ba­llava a casa–, i durant el procés de tras­llat es va tro­bar amb muni­ons de dibui­xos que havia eli­mi­nat del cor­pus de la seva obra. Molts d'aquests els ha rea­pro­fi­tat en unes obres, que cal veure com a escul­tu­res, sobre les quals hi ha ves­sat gus­pi­res de metall sol­dat. El resul­tat són unes pre­ci­o­ses cons­tel·laci­ons que, des del cantó més sal­vatge de l'art, ator­guen un paper cen­tral a l'espec­ta­dor i a la seva experiència emo­tiva i intel·lec­tual.

‘L'ordre feréstec'
El mateix títol de l'exposició a la galeria Maserre (carrer de Sant Eusebi, 40), ‘L'ordre feréstec', és una genialitat artística, com també ho és la postal que la promociona, procedent de l'immens arxiu de Jordi Mitjà. La mostra es pot visitar fins al 27 de març.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia