cultura

Crítica

àngel quintana

Entre l'animació i el documental

L'any 2006 Xavier Mon­tanyà va rodar un docu­men­tal mar­ca­da­ment polític sobre la colo­nit­zació espa­nyola a Gui­nea, Memòria negra. En el docu­men­tal es denun­ci­a­ven els interes­sos econòmics espa­nyols en aquest país africà durant el fran­quisme i la per­sistència d'aquests interes­sos amb el pas dels anys, mal­grat la dic­ta­dura de Teo­doro Obi­ang Nguema. Una part de les imat­ges d'arxiu d'aquest docu­men­tal tenien com a ori­gen les imat­ges roda­des pel cine­asta espa­nyol Manuel Hernández Sanjuán, que va fun­dar la pro­duc­tora Her­mic Films. Entre els anys 1944 i 1946, Hernández Sanjuán va fer diver­ses expe­di­ci­ons a Gui­nea, de les quals van sor­tir nom­bro­ses imat­ges docu­men­tals i mol­tes foto­gra­fies.

Alex Gui­merà i Juan Paja­res par­tei­xen a Un día vi 10.000 ele­fan­tes de les imat­ges fil­ma­des al llarg d'aques­tes expe­di­ci­ons per tal d'arti­cu­lar una pecu­liar reflexió sobre el colo­ni­a­lisme, l'ima­gi­nari colo­nial i les for­mes com aquest altera la rea­li­tat. Gui­merà i Paja­res podien haver tre­ba­llat aquest argu­ment a par­tir de la reco­pi­lació d'imat­ges d'arxiu, però la pecu­li­a­ri­tat del pro­jecte és que no es con­for­men retre­ba­llant i ana­lit­zant les velles imat­ges, fan una explo­ració estètica des­con­cer­tant fins a donar forma a un docu­men­tal d'ani­mació.

En prin­cipi el terme docu­men­tal d'ani­mació pot sem­blar un oxímoron. El docu­men­tal té l'objec­tiu de cap­tu­rar la rea­li­tat, men­tre que l'ani­mació obre por­tes cap a l'ima­gi­nari. En el cas de Un día vi 10.000 ele­fan­tes, l'oxímoron es trenca a par­tir d'un tre­ball basat en la poètica. La imatge d'arxiu esta­bleix les bases d'alguna rea­li­tat del pas­sat que és poe­tit­zada a par­tir de la història d'Angoro Mba, un home de vui­tanta anys que des d'una residència a Olesa de Mont­ser­rat reme­mora l'expe­dició i plan­teja un debat al vol­tant del colo­ni­a­lisme, sobre com no s'assi­mi­la­ven deter­mi­nats cos­tums, se n'impo­sa­ven d'altres i es tren­ca­ven les arrels cul­tu­rals del país.

La metàfora dels ele­fants blancs ser­veix de con­tra­punt per expli­car que, des de la creença, en les cul­tu­res ances­trals és pos­si­ble veure i el que mai podrà veure l'home colo­nit­za­dor, aliè a la rea­li­tat del país. La poètica està pun­tu­ada per un tre­ball basat en imat­ges fil­ma­des trans­for­ma­des digi­tal­ment, en un joc amb la pro­fun­di­tat de l'espai i, sobre­tot, amb dibui­xos ani­mats. En la pel·lícula s'imposa un acu­radíssim tre­ball arte­sa­nal en què es posen en joc múlti­ples nivells de repre­sen­tació. El resul­tat és una petita i deli­cada joia.

Un día vi 10.000 elefantes
Direcció: Alex Guimerà i Juan Pajares Gènere: Documental d'animació País: Catalunya, 2015


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia