Cultura

Llibres

Biografies

Un catalanista pioner de les estilogràfiques

Josep Vila Sivill va ser un important defensor de la cultura catalana a la primera meitat del segle XX i ara el seu nét li ha dedicat un llibre

Va crear la primera ploma de l'Estat i el primer bolígraf d'Europa

Josep Vila Sivill va ser una de les figures principals del catalanisme durant la primera meitat del segle XX. Originari de Rubió (Anoia), es va mostrar molt actiu políticament en les diferents fases de la història del país: de la dictadura de Primo de Rivera al franquisme, defensant sempre la cultura catalana. El seu nét, Albert Verdaguer, acaba de publicar un llibre sobre la seva figura, destacant-ne també el vessant d'empresari.

I és que Vila Sivill també va tenir un paper destacat en un sector tan minoritari com el de les plomes estilogràfiques, però que va tenir una gran importància en aquella època, perquè era una eina de transmissió de la cultura. Gràcies a un acord amb la Generalitat durant la Guerra Civil, es va encarregar de subministrar aquests objectes als soldats. “El bàndol republicà incidia molt en la cultura com a eina per lluitar contra el feixisme”, assegura Verdaguer, que creu que per això van promocionar l'ús estilogràfiques a l'exèrcit. Una vegada acabada la guerra, i a causa de l'autarquia, Vila Sivill va començar a crear els seus propis productes, ja que fins aleshores els importava. Així, va fabricar la primera ploma estilogràfica de l'Estat el 1940 i el primer bolígraf d'Europa el 1946. En els dos casos, va incloure una inscripció referent a la Corona d'Aragó aconseguint esquivar la censura franquista.

Políticament, va crear l'Associació Cultural Atlàntida, va ser membre del partit independentista Nosaltres Sols! i de l'Associació Protectora de l'Ensenyança Catalana. Per Albert Verdaguer, el seu avi representava “un patriota que va lluitar per la llibertat i la independència del nostre país”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

FEstival

El Cooking Films Menorca marida cinema i gastronomia

barcelona
TEATRE

El juvenil Festival Z d’arts en viu convoca els unicorns

GIRONA
MÚSICA

Mor Xavier Martínez “Txu”, el primer baixista de Brams

El Ministeri de Cultura atorga el Premi de Cinema a Carla Simón

barcelona

Juli Suàrez homenatja els inicis del cinema a ‘Odradek’

Girona

Minguell, membre de la Reial Acadèmia Catalana de les Belles Arts de Sant Jordi

Barcelona
Festivals d’estiu

El Primavera Sound de la bicefàlia

BARCELONA
TEATRE

Teatre ‘Actual’ de Catalunya: El TNC focalitza la memòria, a partir d’obres d’avui

BARCELONA
Llibres
La història que podria haver estat

20 moments clau de la història

Barcelona