Música

El ganxo ‘clàssic’

Barcelona Obertura il·lustra la música clàssica que es veu a la ciutat i aspira a què sigui un reclam turístic

Paral·lelament a les actuacions de Liceu, Palau i L’Auditori, també s’ofereixen actuacions gratuïtes, arreu de la ciutat

Barcelona té un notable cartell de concerts de música clàssica, comparables a les programacions e capitals culturals europees. Fins ara, el turisme cultural s’hi apunta quan arriba a la ciutat, a partir d’altres reclams. La tercera edició del Barcelona Obertura Spring Festival aspira a què la música clàssica sigui el reclam per seduir els turistes a la ciutat i que, després aprofitin altres trumfos de la ciutat com pot ser la gastronomia, el clima, el patrimoni o la platja. Del 9 al29 de març, Palau de la Música, L’Auditori i Liceu ajunten alguns dels seus caps de cartell per fer atractiva la proposta. De moment, es percep que la campanya funciona, però falta que les onades de Covid desapareguin per comprovar un creixement d’aquest públic. Vine per la música; queda’t per la resta, proclama el lema.

Entre les actuacions del cartell destaca l’òpera de Claude Debussy Pelléas et Mélisande al Liceu, així com tres concerts de l’OBC a L’Auditori (amb el Don Quixote d’Strauss; o la versió orquestral de La Pesta de Robert Gerhard, que es va cantar per darrer cop fa prop de 40 anys a Barcelona). El Palau de la Música obre el cartell el 9 de març amb l’actuació de la Deutsche Kammerphilharmonie Bremen sota la direcció de Violeta Parra i amb María Dueñas de violinista solista. S’interpreta un programa amb obres de Ginastera, Sibelius i Dvorak. També es programa una òpera en versió concert de Cesare In Egitto de Handel. Per ara, cada equipament inclou alguns dels seus ganxos al cartell que, a més de poder comprar en la taquilla pròpia, es pot adquirir a través del web del festival. L’objectiu, a mig termini, admet el director del Palau de la Música, Joan Oller, és concebre un cartell conjunt.

Per a Jordi Martí, regidor de Cultura, és imprescindible que la ciutat respiri clàssica si vol projectar aquesta referència al món. Per això, s’ha ampliat a tres biblioteques (a més dels centres cívics i de determinats equipaments patrimonials de la ciutat) els concerts gratuïts que conviden a conèixer nous intèrprets, noves composicions o partitures desconegudes d’autors referencials. El City + es desenvolupa amb el suport de l’Icub i pretén escampar de clàssica tots els districtes de la ciutat. L’Ajuntament de Barcelona aporta uns 300.000 euros entre l’Icub i la regidora de turisme en la convocatòria d’aquest festival.

La coordinadora del Barcelona Obertura, Martina Ribalta, celebra que aquestes actuacions tinguin una introducció dels músics per fer planera l’aproximació a la clàssica per part de tothom. Enguany, han distribuït aquests concert en tres itineraris: Dones compositores (d’ahir i d’avui); Oda a la contemporaneïtat (dels compositors d’avui i i també dels seus mestres del segle XX) i Fusió Europa (una mirada diferent al cànon habitual de la música clàssica).

Un renovat ‘No a la guerra’

L’impulsor del Barcelona Obertura, Ramon Asenjo, ha proclamat aquest matí a l’Auditori “el rebuig a qualsevol violència”, lamentant la invasió de Rússia a Ucraïna. El regidor de Cultura, Jordi Matí, també apuntava la necessitat que la cultura es posicioni en contra d’un atac injustificable, respectant la llibertat d’expressió. No és tant clara la posició dels diferents equipaments que programaran, en breu, actuacions d’intèrprets russos a la seva programació. Per a Robert Brufau, director de L’Auditori, no es pot penalitzar un artista per l’actuació del seu govern. Tampoc es pot exigir una condemna (tot i que hi ha artistes que ho han fet obertament, sense que els hi hagin exigit) perquè aquest comportament els pot suposar un risc en el seu retorn a Rússia, un país on es deté els ciutadans que s’han manifestat aquests dies en contra de la guerra a Ucraïna.

També el director artístic del Liceu, Víctor Garcia de Gomar, apel·lava a la reflexió pel concert que hi ha prevista pel 175 aniversari de la inauguració del Gran Teatre del Liceu amb la cantant Anna Netrebko el 3 d’abril vinent. La situació de rebuig o no, dels artistes russos s’està debaten en les esferes dels teatres europeus. I, en general, s’opta per evitar la confrontació i buscar la solució més respectuosa per part dels afectats .



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia