Música

la crònica

La llum i la proximitat

El projecte de jazz contemporani Zb-Yu-Ra (pronunciat viure) rep el nom a partir de les inicials dels seus tres membres: el polonès Zbigniew Choknacki (acordió i electrònica), la taiwanesa Yuhan Su (vibràfon) i el banyolí Ramon Prats (bateria), fent aquest últim d’eix connector amb les comarques gironines. A causa de problemes amb visats decurrents de la pandèmia, el trio va haver d’esperar tot un any per finalment estrenar-se a l’Auditori de Girona, aquest diumenge 18 de setembre. Els músics en tenien ganes, i van optar per un plantejament físic molt proper al públic, que es va seure al bell mig de l’escenari.

La platea de la Sala Montsalvatge servia així de fons per a un potent joc luminotècnic, multicolor i calidoscòpic, que va reforçar atmosfèricament la idiosincràsia de viatge cosmonàutic que exhala la musicalitat del combo. Aquests veritables pioners de la llum i la proximitat van firmar, en efecte, una nit màgica, candidata a un dels millors concerts de l’any a la ciutat, per la generositat, fluïdesa i originalitat de la proposta, cànons per a una estètica que ha de tenir fondària i abast en el segle XXI: una música naixent del silenci primordial, que va desbravant l’espaitemps a poc a poc, atòmicament, fins a generar textures i harmonies elàstiques, energètiques i absorbents.

L’aventura va començar amb subtilitats, marcada per les notes –precisament– vibrants del vibràfon, mentre que l’acordió cercava ambientacions més vaporoses i la bateria jugava amb les aleatorietats. Ramon Prats, un dels exponents del free-jazz actual a Catalunya, es deixava emportar per l’experimentació, aplicant a les percussions un arc de violí, els propis peus i fins i tot els dits ensalivats. En busca de l’ordre interplanetari, les intermitències van fer-se gradualment més brillants, veloces i orgàniques, a mesura que els sons explorats pels tres músics s’anaven unificant equitativament en una voluntat comuna, sense egocentrismes ni esperpents, engendrant una banda sonora sucosa, juganera i zenital.

El miracle va durar gairebé una hora, amb el músic banyolí, sentint la responsabilitat del projecte, adreçant-se abans del bis als presents per agrair la benaurança i també l’aposta de l’Auditori vers propostes més avantguardistes i minoritàries. Només podem desitjar que aquest compromís continuï.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA