Cinema

Claire Denis

Directora de cinema, ha estrenat 'Fuego'

“La ‘femme fatale’ és una figura antiquada”

L’amor sempre m’ha atret, és un material molt potent en el cinema, i també en la música i la literatura

Filla d’un diplomàtic, Claire Denis (París, 1946) va créixer en diversos països africans. Va aprendre cinema fent d’ajudant de direcció d’alguns dels grans (Rivette, Wenders, Jarmusch...) i ha freqüentat els grans festivals europeus (Canes, Venècia, Berlín...) des de fa 35 anys amb films com Nénette et Boni, Beau travail, 35 rhums... El 2022 ha fet doblet: Gran Premi del Festival de Canes amb Stars at noon i Os de Plata de la Berlinale a la millor direcció per Fuego , estrenada aquest cap de setmana als cinemes. Juliette Binoche, que forma un atípic triangle amorós amb Vincent Lindon i Grégoire Colin, i la cineasta van presentar la pel·lícula en el Festival de Sant Sebastià.

L’amor i la passió no només són per a la gent jove? Aquí mostra un triangle amorós madur.
No és que m’interessi només la gent madura, també m’agrada molt rodar escenes de sexe amb gent jove. De fet, m’agraden a totes les edats. Però aquesta història és més versemblant amb gent que ja ha viscut coses, que té un passat amorós i pensa que res no canviarà, que l’amor durarà, que ja han viscut junts prou temps. No és una història d’amor que pugui arribar als setze anys.
L’amor li interessa cada cop més com a tema per a les seves pel·lícules, aquests amors que trenquen vides. Enguany també en parla en una altra pel·lícula, ‘Stars at noon’.
Jo crec que sempre m’ha atret, perquè, francament, l’amor és el més interessant de la vida. Penso que pots fer una pel·lícula sobre assaltar un banc, que és també un tema interessant, els diners són importants, però l’amor hi és també necessari. L’amor és un material molt potent en el cinema, i també en la música i la literatura.
Fa servir elements del llenguatge cinematogràfic del ‘thriller’, especialment la música. Li resulta útil per parlar de l’amor?
Des del principi en què el personatge de Sara (Juliette Binoche) retroba François (Grégoire Colin), la seva exparella, el temps s’accelera. Ella es comença a preguntar si l’ha vist o no, si ha vingut per veure-la a ella... És com una màquina que s’engega i que anirà cada vegada més de pressa. Stuart Staples, que va compondre la música, va captar això, aquest inici de la pel·lícula suau, dins l’aigua, al sol, amb calma, a l’estiu... I quan tornen a París, hi entren pel túnel del metro i allà hi ha una altra màquina que es posa en marxa, que és la de la traïció.
La dificultat de comunicació dels personatges té a veure amb el fet que intenten gestionar sentiments massa forts?
Quan era petita L’aventura d’Antonioni va anar al Festival de Canes i recordo que es deia que va ser el primer cineasta a parlar de l’absència de comunicació de la parella, va llançar aquesta mena de moda. Jo crec que aquí és diferent, el personatge de Juliette de seguida explica a Jean (Vincent Lindon) que ha vist François i ell fa veure que no li preocupa, però no és així. Llavors inicia un joc de no dir tota la veritat.
Ha estat difícil treballar a partir d’una novel·la ja escrita?
Amb Christine Angot, l’autora, no vam treballar juntes perquè va coincidir amb el confinament de la covid i ella tenia por de contagiar-se, no sortia de casa seva, i a més treballava en una nova novel·la. Només vam coincidir una setmana a Montpeller, i vam treballar a partir d’una novel·la que havia escrit abans. La vam utilitzar, però, amb una certa distància. No podia escriure sobre personatges que conegués massa bé.
La pel·lícula capgira el triangle amorós tradicional: François fa el paper de ‘femme fatale’.
Sí, ella no pot fer-hi res quan apareix, i ho sap. Grégoire interpreta en certa manera un homme fatal, però en el sentit de destí, que portarà la fatalitat. La femme fatale ha esdevingut una figura antiquada, perquè ja se sap que no és per les dones que arriba el mal. A la Bíblia les dones eren l’origen del pecat, però a la realitat són els homes.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

cultura

Mor Francisco Rico, un dels grans experts del ‘Quixot’

barcelona

Marc Larré guanya el premi Antoni Vila Casas d’Escultura 2024

palafrugell
cultura

La llei contra la bruixeria més antiga d’Europa, de les Valls d’Àneu, compleix 600 anys

barcelona
Novel·la Gràfica

Jaime Martín i les trementinaires del Pirineu

Barcelona
Blaumut
Grup barceloní de pop, acaba de publicar el ‘Capítol 1’ del seu nou disc, ‘Abisme’

“Ara hi ha un consum excessiu de tot, sense gaudir de res”

Barcelona
girona

Torna ‘La consueta de sant Jordi’

girona
MÚSICA

La Franz Schubert Filharmonia presenta la nova temporada

BARCELONA
Crítica

Un guant

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid