Música

Crítica

òpera

Escandalitzar de veritat no és fàcil

“Volem sentir la música!”, va exclamar algú. “On és Puccini?”, va preguntar un altre enmig de les protestes amb les quals part dels espectadors de l’estrena del nou muntatge de Tosca al Liceu van reaccionar davant del preàmbul al tremend, devastador, II acte: abans dels crits del pintor Mario Cavaradossi, en ser torturat pels sequaços del despietat cap de policia Scarpia, hi ha una escena en què es representa Pasolini en un flirteig amb un adolescent que vol la cartera del poeta i cineasta.

Tanmateix, Puccini hi és en aquest muntatge. Tot i la trama paral·lela que el director escènic Rafael R. Villalobos crea amb la idea que Cavaradossi i Pasolini comparteixen el fet de ser artistes oposats a un poder que els criminalitza fins a assassinar-los, Tosca s’hi representa pràcticament d’una manera clàssica: ni ho va impedir una escenografia metàl·lica i giratòria d’Emanuele Sinisi que, sense gaire bellesa, muda de manera que passa d’evocar l’església de Sant’Andrea della Valle a mostrar l’interior sinistre del Palazzo Farnese (on Villalobos introdueix elements inspirats en Saló o els 120 dies de Sodoma, el film testamentari de Pasolini), fins a acabar perfilant el Castel Sant’Angelo.

La música de Puccini va fer-se completament present, tot i que la direcció orquestral de Henrik Nánási, poc delicada, a vegades va imposar-se a les veus, de les quals només esmentarem les protagonistes: la bella, però discreta, de Maria Agresta (Floria Tosca); la més expansiva, però menys emotiva i refinada, de Michael Fabiano (Cavaradossi), i l’opaca, lluny de la por que ha de fer Scarpia, de Zeljko Lucic.

Dit això, en una representació operística no només hi ha música, sinó posada en escena, la qual pot aportar noves interpretacions des dels presents successius. Aquesta cronista, doncs, no subscriu els motius de les protestes irades en contra del muntatge. En tot cas, dubta sobre la pertinença de les capes afegides per Villalobos.

Hi ha una equivalència entre la Roma absolutista, en contra dels aires revolucionaris propagats amb la expansió napoleònica, representada a Tosca amb la República de Saló on els ocupants nazis van relegar Mussolini? Discutible, malgrat la decadència criminal de tots dos règims: Pasolini va ser més incisiu quan, partint de Sade, va abordar el feixisme com l’expressió màxima de l’abús capitalista dels cossos humans. Hi ha una equivalència entre Cavaradossi i Pasolini? Discutible: Pasolini, un dels grans cineastes, poetes i intel·lectuals de la segona meitat del segle XX, té una personalitat única. El més qüestionable és que, malgrat s’apunti el seu compromís polític, s’insisteixi en el Pasolini pederasta i no es sigui contundent amb el fet que no va assassinar-lo només Pino Pelosi, sinó una banda neofeixista.

Villalobos, que somreia mentre l’esbroncaven al final, ha aconseguit que només es parli d’ell a propòsit d’aquesta Tosca. Deia Pasolini que “escandalitzar és un dret i ser escandalitzat, un plaer”. Però que sigui de veritat una cosa i l’altra no és tan fàcil.

Tosca
Direcció d’escena: Rafael R. Villalobos. Director musical: Henrik Nánási
Liceu, 4 de gener del 2023


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Novetat editorial

Jaume Planas dissecciona la fauna local d’un barri com n’hi ha tants

blanes
Música

Empúries acull un concert de músics exiliats

L’Escala
cultura

L’Arxiu Lafuente de Santander compra la col·lecció d’objectes culinaris d'Antoni Miralda

barcelona
FESTIVAL DE CANES

Jonás Trueba aposta per l’amor

canes
arts escèniques

Catorze finalistes catalans als Max, amb una gala dedicada a Guimerà

barcelona
GIRONA

Unes 700 persones assisteixen al Pati Cultural 2024

GIRONA
patrimoni

Manresa restaura l’escultura dedicada a Josep Anselm Clavé

Manresa
Música

L’Embassa’t atrau 7.600 persones, una xifra rècord pel festival

Sabadell

Identificat el patrimoni natural i arquitectònic a protegir

Polinyà