Arts escèniques

Crítica

dansa

Lucinda Childs, la dona a qui no li agrada seure

Lucinda Childs és una coreògrafa indiscutible a escala internacional des de finals dels seixanta i que, fins ara, havia estat massa obviada a Barcelona. Àngels Margarit es reconeix filla d’una visió de la dansa geomètrica, que busca un moviment virtuós alhora que convoca a la casualitat perquè espetegui l’emoció. Actus... (2022) i Dance (1979), amb 40 anys de diferència de la seva concepció, beuen d’una forma similar: un moviment clàssic, estirant els peus i projectant una contínua verticalitat, fugint de l’horitzontalitat. Amb una música minimalista i un moviment que evoluciona a partir d’uns paràmetres que semblen repetits però que sempre varien. Margarit també hi va jugar com en aquells Capricis del 2013, amb música de Paganini.

Fins al dia 11, es ret un homenatge a una coreògrafa encara activa i que ha dipositat tot el seu arxiu al Centre Nacional de la Dansa de Pantin (França). La setmana passada, Childs assistia discretament en un segon pla a la conferència (dreta en un lateral de les grades de la Pina Bausch). També en bona part de les entrevistes al documental de Patrick Bensard (en què es feia evident la devoció cap a ella de Bob Wilson o el músic Philip Glass) responia dreta, hieràtica.

Childs va quedar atrapada en la dansa contemporània gràcies a l’aparició de la dansa expressionista de Mary Wigman. Una deixeble d’aquesta ballarina, Hanya Holm, hi posaria una escola a Nova York als anys quaranta. Mentre Childs jugava amb el mirall d’un quartet que es desplegava entre projeccions i amb un temps i moviment mil·limetrats (El Ballet de Lió el va rescatar el 2016), Pina Bausch revolucionava amb la dansa teatre i el seu Café Müller, un joc de cadires que narren un ambient. Childs opta pels cossos que traspassen l’espai, àgils, sense tocar-se. Fa bona la concepció teatral de Peter Brook: “Un home camina per aquest espai buit mentre algú altre el mira.”

Actus...+ Dance
Coreògrafa: Lucinda Childs
Ballet de l’Opéra de Lyon
Dijous, 2 de març al Mercat de les Flors. La constel·lació s’allarga fins a l’11.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SÓNAR 2024

Entre clàssics gals i transgressors kenyans

BARCELONA

Revista centenària

Banyoles
Lluïsa Julià i Capdevila
Directora de la “Revista de Catalunya”

“Volem fer més visible la «Revista de Catalunya»”

Banyoles
“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”
Josep M. Roig Rosich
Historiador

“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”

Banyoles
Joan Villarroya Font
Historiador i autor del llibre “Mussolini contra Barcelona”

“Al darrere del bombardeig del 17 de març del 1938 hi havia Mussolini”

Badalona
música

Aire, el nou projecte dels cassanencs Anna Pérez i Xevi Vallès, estrena el seu primer disc

cassà de la selva
cultura solidària

El 19è festival El Patio de La Penyora arribarà dimarts al centre penitenciari de Wad-Ras

girona

Manrique salva el primer curs al Lliure amb un cartell molt popular

BARCELONA
ART

Clara Oliveras honora l’exili de l’avi al Mume a través d’una pala

La Jonquera